Citat:
Ursprungligen postat av
prostetnic
Tror du de som blir drabbade hör den där "positiva klangen"? Brukar du helt plötsligt bli positivt inställd till att återställa våtmarker bara för att du får sitta och vänta någon timme på essingeleden? De som väntar på den där ambulansen som fastnade måste ju vara helt lyriska för att återställa våtmarker.
Visst några kanske faller för dessa metoder, men jag gissar att det är mer beroende på vad buskapet är snarare än metoden. Fast det är klart de som håller med aktivisterna är ju säkert av den uppfattningen att lite sabotage alltid är bra.
Jag tror inte metoden är kopierbar för "fel" åsikter iaf.
Och jag tror det fungerar bra. För om 1.000 sitter i kö på motorvägen sitter 9.000.000 framför TVn o konsumerar budskapet.
Om TV rubricerar det som att "nazister" blockerar motorvägen så blir folk förstås förbannade. Men om det är "miljöaktivister" som blocker motorvägen så får man en bild av att de kämpar desperat för att rädda något viktigt.
Därför är aktionen i sig självt en nödvändig grund som skapar en möjlighet för journalisterna att rapportera något, men journalisternas ordval och vinklingar avgör hur det uppfattas. T.ex.
1000 personer sitter fast i bilkö. Media rapporterar:
Protesternade bönder hindrar trafiken i traktor-kortege: Lätt negativt.
Protesternade motorcyklister hindrar trifiken i kortege: Ganska negativt.
Protesternade cyklister som hindrar trafiken i kortege: Väldigt, väldigt positivt!