2026-06-13, 14:34
  #1
Medlem
Betänk att man vill driva vad man ser som viktiga politiska frågor som miljardärsskatt, hårdare straff, minskad invandring. Vore det då lämpligt att börja limma fast sig på Sveavägen eller sätta sig på Essingleden? Miljörörelsen måste rimligtvis se det här som viktiga metoder att få gehör annars skulle de väl inte använda dem?
Citera
2026-06-13, 14:40
  #2
Medlem
Sådana metoder är helt enkelt hjärndöda, finns ingen som plötsligt börjar stödja budskapet från aktivister som tramsar runt på det sättet. Speciellt inte folk som drabbas personligen av det. Samtidigt lär de flesta miljömuppar vara så hjärndöda att även om de själva drabbas så ändrar de inte åsikt för det.

Hela spektaklet är bortkastad tid.
Citera
2026-06-13, 14:47
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Sådana metoder är helt enkelt hjärndöda, finns ingen som plötsligt börjar stödja budskapet från aktivister som tramsar runt på det sättet. Speciellt inte folk som drabbas personligen av det. Samtidigt lär de flesta miljömuppar vara så hjärndöda att även om de själva drabbas så ändrar de inte åsikt för det.

Hela spektaklet är bortkastad tid.
Nejdå. Inte om media ger det mycket uppmärksamhet och speciellt om uppmärksamheten sprids med en positiv klang.
Kom ihåg att 41% av tillfrågade journalister stödde Miljöpartiet.
https://www.journalisten.se/nyheter/svenska-journalister-foredrar-miljopartiet/

Om 40% av journalisterna istället södde miljonärsskatt, mossutvisning av invandrare eller legalisering av canabis så skulle säkert drastiska aktioner vara verkningsfulla, även sådana som annars bara är trams.
Citera
2026-06-13, 14:53
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Om 40% av journalisterna istället södde miljonärsskatt, mossutvisning av invandrare eller legalisering av canabis så skulle säkert drastiska aktioner vara verkningsfulla, även sådana som annars bara är trams.
Att MP infiltrerat de flesta större medier i landet lär vara betydligt mer effektivt ur propagandasynpunkt. Tror snarare att vägblockader gör mer skada än nytta, men propagandan från fulmedia kompenserar för de skadorna.
Citera
2026-06-13, 15:30
  #5
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Ja det går väl bra men det finns ingen utanför Stockholms tullar som bryr sig!
Citera
2026-06-13, 17:43
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Nejdå. Inte om media ger det mycket uppmärksamhet och speciellt om uppmärksamheten sprids med en positiv klang.
Kom ihåg att 41% av tillfrågade journalister stödde Miljöpartiet.
https://www.journalisten.se/nyheter/svenska-journalister-foredrar-miljopartiet/

Om 40% av journalisterna istället södde miljonärsskatt, mossutvisning av invandrare eller legalisering av canabis så skulle säkert drastiska aktioner vara verkningsfulla, även sådana som annars bara är trams.

Tror du de som blir drabbade hör den där "positiva klangen"? Brukar du helt plötsligt bli positivt inställd till att återställa våtmarker bara för att du får sitta och vänta någon timme på essingeleden? De som väntar på den där ambulansen som fastnade måste ju vara helt lyriska för att återställa våtmarker.

Visst några kanske faller för dessa metoder, men jag gissar att det är mer beroende på vad buskapet är snarare än metoden. Fast det är klart de som håller med aktivisterna är ju säkert av den uppfattningen att lite sabotage alltid är bra.

Jag tror inte metoden är kopierbar för "fel" åsikter iaf.
Citera
2026-06-13, 19:10
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Tror du de som blir drabbade hör den där "positiva klangen"? Brukar du helt plötsligt bli positivt inställd till att återställa våtmarker bara för att du får sitta och vänta någon timme på essingeleden? De som väntar på den där ambulansen som fastnade måste ju vara helt lyriska för att återställa våtmarker.

Visst några kanske faller för dessa metoder, men jag gissar att det är mer beroende på vad buskapet är snarare än metoden. Fast det är klart de som håller med aktivisterna är ju säkert av den uppfattningen att lite sabotage alltid är bra.

Jag tror inte metoden är kopierbar för "fel" åsikter iaf.

Och jag tror det fungerar bra. För om 1.000 sitter i kö på motorvägen sitter 9.000.000 framför TVn o konsumerar budskapet.
Om TV rubricerar det som att "nazister" blockerar motorvägen så blir folk förstås förbannade. Men om det är "miljöaktivister" som blocker motorvägen så får man en bild av att de kämpar desperat för att rädda något viktigt.

Därför är aktionen i sig självt en nödvändig grund som skapar en möjlighet för journalisterna att rapportera något, men journalisternas ordval och vinklingar avgör hur det uppfattas. T.ex.
1000 personer sitter fast i bilkö. Media rapporterar:
Protesternade bönder hindrar trafiken i traktor-kortege: Lätt negativt.
Protesternade motorcyklister hindrar trifiken i kortege: Ganska negativt.
Protesternade cyklister som hindrar trafiken i kortege: Väldigt, väldigt positivt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in