2026-07-22, 09:21
Medlem
Adolf.Shitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Mellan 1980 till åtminstone 1989, men kan ha gällt till EU-tillträdet*, hade Thailand visumfrihet till Sverige. Innan 1980 gissar jag var det minst lika generösa regler men kan ha fel.

Ja Sverige har haft väldigt goda relationer med Thailand sedan 1868. Thailändska kungahuset har varit här och lärt sig svensk åldringsvård och landa stora flygplan (Nuvarande kungen). När de kom i början av 1900-talet var det skogsbruk de ville lära sig och prinsarna hade tårtkrig med svenska damer i Sundsvall. Svenska kungen har haft goda relationer med det thailändska kungahuset.

*Någon får läsa 1989 års regler och innan 1980.

Sverige (SAS) hjälpte till att starta Thai Airways.

Kan ju vara bra för att bibehålla dessa goda relationer att Thailand åter får visafritt inträde i Sverige och är man rädd för att thailändarna skulle ta sig vidare ut i schengen så kan ju Sverige ge dom fri inresa i Sverige men som inte gäller i övriga schengen ett såkallat bilateral visa exemption agrement
Citera
2026-07-22, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf.Shitler
Kan ju vara bra för att bibehålla dessa goda relationer att Thailand åter får visafritt inträde i Sverige och är man rädd för att thailändarna skulle ta sig vidare ut i schengen så kan ju Sverige ge dom fri inresa i Sverige men som inte gäller i övriga schengen ett såkallat bilateral visa exemption agrement

Personligen tycker jag att Thailändare kan få samma regler som Singapore i Schengen. Ett problem är väl massageställena och risken för svartarbeten
Citera
2026-07-22, 09:29
Medlem
Adolf.Shitlers avatar
Citat:
Personligen tycker jag att Thailändare kan få samma regler som Singapore i Schengen. Ett problem är väl massageställena och risken för svartarbeten

Håller med ,tycker vi kunde ha 90 dagars bilateral visa exemption med Thailand. Thailand är ändå en major player inom asean
Citera
2026-07-22, 09:34
Medlem
Citat:
Håller med ,tycker vi kunde ha 90 dagars bilateral visa exemption med Thailand. Thailand är ändå en major player inom asean

Kan man ge bilaterala visa exemption inom Schengen? Jag tror faktiskt du har rätt Spanien har väl sådana med sydamerika
Citera
2026-07-22, 09:43
Medlem
Adolf.Shitlers avatar
Citat:
Kan man ge bilaterala visa exemption inom Schengen? Jag tror faktiskt du har rätt Spanien har väl sådana med sydamerika
Usa e har ett med frankrike och tror polen har det med nått land. Vilket i princip innebär att amerikaner kan komma in in schengen via tex tysklland 90 dagar följt av 90 dagar i frankrike dock nollställer inte dom dagarna schengenklockan så efter först 90 dagar i tyskland följt av 90 dagar i frankrike måste dom lämna schengen
Citera
2026-07-23, 18:55
Medlem
I Thailand är det viktiga vad man säger inte vad man gör, eller hur det egentligen är. Dom vill inte tappa ansiktet det är det det handlar om klart dom fattar att Thailands styrka är att det är ett billigt resmål med bra förutsättningar för turister vad gäller hotell, underhållning och annat. Spel för gallerierna
Citera
2026-07-23, 20:05
Medlem
Jag kan garantera dig att man gör en helt annan analys..

Till nästa gång du skriver läs på lite..Cheers

Citat:
Ursprungligen postat av gurka111
I Thailand är det viktiga vad man säger inte vad man gör, eller hur det egentligen är. Dom vill inte tappa ansiktet det är det det handlar om klart dom fattar att Thailands styrka är att det är ett billigt resmål med bra förutsättningar för turister vad gäller hotell, underhållning och annat. Spel för gallerierna
Citera
2026-07-23, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ed-Dearborn
Jag kan garantera dig att man gör en helt annan analys..

Till nästa gång du skriver läs på lite..Cheers

Jasså du..har tillbringat 10 år där jag tycker jag har rätt bra inblick. Så vad är det för genomtänkt analys man har genomfört i Thailand, berätta.
Citera
2026-07-23, 21:15
Medlem
Så här:

- Den gamla målgruppen har inte råd längre och ändrade värderingar, gör att färre från Västerländsk arbetarklass/lägre medelklass besöker. Backpackerliv, barer och billig strandsemester möter vikande efterfrågan.

- Perfekt tycker TAT som ändå vill ha besökare som spenderar mer (undantag för Indier och Kineser men här handlar det om instegsturism, man vill etablera ett resemönster).

- Turister som spendar mer hjälper det Thailändska samhället utvecklas, höjer lönerna i tjänstesektorn.

- Därför man är positiv till alla nya 4-5☆ Hotel och resorts och man marknadsför wellness tourism och sustainibility.

Precis samma sak som hänt inom tillverkningsindustrin, länder tar steg upp i värdetrappan.

Citat:
Jasså du..har tillbringat 10 år där jag tycker jag har rätt bra inblick. Så vad är det för genomtänkt analys man har genomfört i Thailand, berätta.
Senast redigerad av Ed-Dearborn 2026-07-23 kl. 22:01. Anledning: Stavfel
Citera
2026-07-24, 16:08
Medlem
Adolf.Shitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ed-Dearborn
Så här:

- Den gamla målgruppen har inte råd längre och ändrade värderingar, gör att färre från Västerländsk arbetarklass/lägre medelklass besöker. Backpackerliv, barer och billig strandsemester möter vikande efterfrågan.

- Perfekt tycker TAT som ändå vill ha besökare som spenderar mer (undantag för Indier och Kineser men här handlar det om instegsturism, man vill etablera ett resemönster).

- Turister som spendar mer hjälper det Thailändska samhället utvecklas, höjer lönerna i tjänstesektorn.

- Därför man är positiv till alla nya 4-5☆ Hotel och resorts och man marknadsför wellness tourism och sustainibility.

Precis samma sak som hänt inom tillverkningsindustrin, länder tar steg upp i värdetrappan.

Detta är rent förödande för vanliga thais, tror du rika lyxturister äter street food och går på night markets och dricker leo,chang och singha på familjeägda pubar. Hur mycket pengar tror du hamnar i vanliga thais fickor via lyxturism

Tror du vanliga thais som pratar engelska med en 7 årings förmåga kommer få jobb på dessa lyxhotell och resorts
Citera
2026-07-24, 16:16
Medlem
Adolf.Shitlers avatar
Citat:
Exakt detta och ju förr Thailand kan sluta spela teater och släppa på en strävan efter en prestige dom aldrig kan nå och accepterar vad dom faktiskt är dessto bättre
Citera
2026-07-24, 18:10
Medlem
Bra poäng.. absolut, det blir problem.

Precis som en del Bartjejer måste hitta annat att göra.. och då menar jag inte de snyggaste som alltid klarar sig.

Konceptet steet food kommer förstås finnas kvar, men kanske mer markets än vagnar..

Den yngre generationen är bättre på engelska, men även för de som inte kan engelska och jobbar med städ/kök.. om värdet på Hotelnatten ökar kanske de kan få 400 B om dagen i lön istället för 300 B?.

Citat:
Detta är rent förödande för vanliga thais, tror du rika lyxturister äter street food och går på night markets och dricker leo,chang och singha på familjeägda pubar. Hur mycket pengar tror du hamnar i vanliga thais fickor via lyxturism

Tror du vanliga thais som pratar engelska med en 7 årings förmåga kommer få jobb på dessa lyxhotell och resorts
Senast redigerad av Ed-Dearborn 2026-07-24 kl. 18:11. Anledning: Otydligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in