2026-06-13, 07:37
  #1
Avstängd
Comitiums avatar
.
.
.

Skotten i Sarajevo 1914 då den österrikiske tronföljaren ärkehertig Frans Ferdinand och hans maka mördades i sin öppna bil ledde till WW1. Om kungaparet mördades idag i sin öppna vagn skulle det kunna leda till WW3? Det visar sig t.ex. att attentatet är en s.k. rysk påverkansoperation och Sverige åberopar artikel 5 i NATO-fördraget och NATO inleder ett storskaligt anfall på Ryssland.
.
.
.
__________________
Senast redigerad av Comitium 2026-06-13 kl. 07:40.
2026-06-13, 08:08
  #2
Medlem
Zaedrewss avatar
Väl nej. Det var unikt vid tiden innan WWI. Man använde detta som ursäkt bara. Alla vara krigskåta. Idag är det mer tvärtom.
2026-06-13, 08:28
  #3
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
.
.
.

Skotten i Sarajevo 1914 då den österrikiske tronföljaren ärkehertig Frans Ferdinand och hans maka mördades i sin öppna bil ledde till WW1. Om kungaparet mördades idag i sin öppna vagn skulle det kunna leda till WW3? Det visar sig t.ex. att attentatet är en s.k. rysk påverkansoperation och Sverige åberopar artikel 5 i NATO-fördraget och NATO inleder ett storskaligt anfall på Ryssland.
.
.
.

Nej.
Vad skulle Ryssland ha för anledning att låta mörda kungaparet, som ju är utan politisk makt. Jo, jag kan tänka mig provokation.
Man vill ”locka” NATO att anfalla.

Men återigen ”nej”. Vårt kungahus har inte det ”värde” som skulle motivera ett anfall.

Österike-Ungern hade intressen av att expandera på Balkan. Mordet blev en förevändning för att i ett första steg ställa orimliga krav på Serbien och i ett andra steg att anfalla när Serbien inte vill uppfylla kraven.
Kraven handlade om att Österike-Ungern ville ha inflytande över det serbiska rättssystemet under rättegången mot Princip. Detta sågs av Serbien som ett sätt för Österrike-Ungern att ta makten i Serbien. Man var förmodligen med rätta oroliga för att kraven skulle bli fler.
2026-06-13, 08:43
  #4
Medlem
SpontanEjakulations avatar
FranZ Ferd'nand var Storspelare mitt i malströmmen i hjärtat av Centraleuropa .

Tungt!

Sverige vid Polcirkeln i ultimata Thulebjörnland med en satschef som bara de där ute i Riktiga Världen som är royalt över-intresserade skulle kunna peka ut i en Line-up, vore att dra löje över att3ntatts-männen. Inget ont genius, skulle vilja riskera bli utskrattad.
2026-06-13, 16:38
  #5
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpontanEjakulation
FranZ Ferd'nand var Storspelare mitt i malströmmen i hjärtat av Centraleuropa .

Tungt!

Sverige vid Polcirkeln i ultimata Thulebjörnland med en satschef som bara de där ute i Riktiga Världen som är royalt över-intresserade skulle kunna peka ut i en Line-up, vore att dra löje över att3ntatts-männen. Inget ont genius, skulle vilja riskera bli utskrattad.

Finns det något som skulle trigga artikel 5 och ett NATO-anfall på Ryssland? Om ryssarna ockuperar Huvudskär? Vilka är våra röda linjer?
2026-06-13, 17:26
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Finns det något som skulle trigga artikel 5 och ett NATO-anfall på Ryssland? Om ryssarna ockuperar Huvudskär? Vilka är våra röda linjer?

NATO kanske kan placera en missilbas med kärnvapen på Norrmalmstorg? Ogillar Ryssen detta så får det bli vår röda linje att inte tolerera negativa ryska kommentarer om denna?

Låt det bli din kulle att dö på, kämpa för EU/UK's rätt att oemotsagt provocera?
2026-06-13, 18:26
  #7
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2oo6
NATO kanske kan placera en missilbas med kärnvapen på Norrmalmstorg? Ogillar Ryssen detta så får det bli vår röda linje att inte tolerera negativa ryska kommentarer om denna?

Låt det bli din kulle att dö på, kämpa för EU/UK's rätt att oemotsagt provocera?

NATO:s generalsekreterare sa i samband med drönarna över Rumänien att varje kvadratcentimeter av NATO ska försvaras. Ska man tro på det?. Rysk likvideringa av statschefen räcker inte? Inte ockupation av Huvudskär heller. Är det så att tron på artikel 5 är borta och att ingen kommer att ställa upp för Sverige? Varför skulle ryssarna inte få ta Gotland? Bästa att vara neutrala och inte göra något som under WW2? Inga röda linjer alls?
2026-06-25, 17:22
  #8
Moderator
oilslicks avatar
Nu var det inte bara skotten i Sarajevo som utlöste WWI.

*Låst

/Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in