2026-06-13, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
En liten trist detalj jag upptäckte i deklarationen att räntan på belåning av KF inte är helt avdragsgill
Och nu är den inte avdragsgill alls. Det beror på att du inte står som ägare i aktieboken om du har dem på ett KF-konto.
Citera
2026-06-13, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Och nu är den inte avdragsgill alls. Det beror på att du inte står som ägare i aktieboken om du har dem på ett KF-konto.

Jag vet och har därför tagit bort belåningen.
Citera
2026-06-13, 12:13
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Privatekonomi --> Värdepapper, valutor och råvaror: allmänt
/Moderator
Citera
2026-06-13, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Intressant men jag tror inte man skall välja utdelningsbolag efter hur deras x-datum ser ut.

Det är enkelt att lägga över i sparkonton med olika spartid. Ha ett eget bufferkonto som man för över varje månad.

Det innebär att man får ha en likvid, men så väldigt stor behöver den inte bli.

Viktigare tycker jag är att kolla balansräkning och resultaträkning för att se om utdelningen är uthållig i längden.

SHB ger just nu 12%. Den siffran måste man t ex ifrågasätta.

Enligt strategin köper man aktier baserat på företagets ROIC (Return on invested capital) och EY (Earnings Yield).

Ett högt ROIC indikerar en stark affärsmodell där man får ut väldigt mycket av varje satsad/investerad krona. Det blir lite som en kvalitetsstämpel på bolaget.

EY på ren svenska är "Vinstavkastning" och är ett omvänt P/E tal. Därför ger EY svaret hur billigt bolaget är i förhållande till vinsten den levererar. Ett högt EY strävar man att hitta.

När man analyserat alla bolag i portföljen och på bevakningslistan så tillämpar man en intern rankningslista och köper därefter aktier i de högst rankade bolagen.

Vidare så betalar ofta amerikanska utdelare 4ggr per år. Och olika bolag betalar på olika tider under månaden. Där kommer 60 block-systemet in och man kan på sikt fylla alla veckor och dagar med kvalitativa och vinstgenererande bolag.
Citera
2026-06-13, 13:10
Medlem
Jag tror att alla såna här strategier att köpa aktier så att man får utdelning varje månad, vecka eller liknande kanske känns gött i magen att se pengarna rulla in på kontot med jämna intervall men priset är en lägre förväntad avkastning.

Varför? Jo för att man begränsat urvalsprocessen för sig själv. Ens investeringsunivers består av X antal aktier man kan investera i och för att så bra avkastning som möjligt bör man (iaf teoretiskt) objektivt bedöma vilka av bolagen i universet som ger en bäst förutsättningar för värdeökning/utdelning. Att då istället minska aktierna från hela universet till exempelvis bara de aktier med utdelning i november för det saknas i utdelningskalendern kommer sätta krokben på sina egna chanser.

Vill man ha jämn utdelning tror jag enklaste sättet är att helt enkelt lägga pengarna i en utdelande ETF som betalar varje månad/vecka.
Senast redigerad av Wixen123 2026-06-13 kl. 13:13.
Citera
2026-06-13, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
En liten trist detalj jag upptäckte i deklarationen att räntan på belåning av KF inte är helt avdragsgill

Okej, är den det på ISK?
Citera
2026-06-13, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanZizka
Enligt strategin köper man aktier baserat på företagets ROIC (Return on invested capital) och EY (Earnings Yield).

Ett högt ROIC indikerar en stark affärsmodell där man får ut väldigt mycket av varje satsad/investerad krona. Det blir lite som en kvalitetsstämpel på bolaget.

EY på ren svenska är "Vinstavkastning" och är ett omvänt P/E tal. Därför ger EY svaret hur billigt bolaget är i förhållande till vinsten den levererar. Ett högt EY strävar man att hitta.

När man analyserat alla bolag i portföljen och på bevakningslistan så tillämpar man en intern rankningslista och köper därefter aktier i de högst rankade bolagen.

Vidare så betalar ofta amerikanska utdelare 4ggr per år. Och olika bolag betalar på olika tider under månaden. Där kommer 60 block-systemet in och man kan på sikt fylla alla veckor och dagar med kvalitativa och vinstgenererande bolag.

Jo, men man skall ta hänsyn till x-datum. Som jag ser det är x-datum oväsentligt. Det är så lätt att jämna ut inflödet av pengar till sitt konto över ett år.

Skit i x-datum när man bygger sin utdelningssportfölj.
Citera
2026-06-13, 13:49
Medlem
Citat:
Okej, är den det på ISK?
Ja. Där står du som ägare till dina aktier i aktieboken.

Citat:
Jo, men man skall ta hänsyn till x-datum. Som jag ser det är x-datum oväsentligt. Det är så lätt att jämna ut inflödet av pengar till sitt konto över ett år.

Skit i x-datum när man bygger sin utdelningssportfölj.
Men om man nu är så tänd på att få in pengar jämt över året är väl x-dagen högst väsentlig då utdelningen brukar ske ungefär en månad senare.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-06-13 kl. 13:51.
Citera
2026-06-13, 14:01
Medlem
Vansterpartiets avatar
Det går alldeles utmärkt att sälja fondandelar när man vill ha "utdelning", så slipper man bara äga en massa runkiga utdelningsbolag.
Citera
2026-06-13, 14:07
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Trådar och böcker som denna kan bara skrivas i en tid av eufori, när börserna gått upp oändligt länge. Just då har ironiskt nog inte böckerna något värde, man kunde ju köpt vad som helst år 2010 och blivit miljonär.

Jag kommer inte att lösa boken men jag spekulerar i att den inte särskilt tar höjd för de krascher som kommer vart 5-7 år.
Citera
2026-06-13, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Det går alldeles utmärkt att sälja fondandelar när man vill ha "utdelning", så slipper man bara äga en massa runkiga utdelningsbolag.
Precis. Självklart är utdelningsbolag också bra, men inte för att de ger utdelning. Jag har själv flera, men inte för att de ger utdelning.

Jag tror att de flesta som går igång på utdelningsbolag är ganska nya inom aktiehandel, och bara ser på hur mycket som delas ut. Och i fallet med trådstarten så verkar man dessutom tro att dessa utdelningar är för evigt och att kursen på bolagen inte kan sjunka.

Man ser den där historiken som framtiden.
Citera
2026-06-13, 14:17
Medlem
Citat:
Okej, är den det på ISK?

Ja numera, men på KF är avdragsmöjligheten för ränta borttagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in