2026-06-11, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Wvkevd/strommer-haller-presstraff

Återigen ett magplask av denna skräpregering. Gång på gång så misslyckas man med att infria sina löften.

Tankar?
Snacka om populism i Tidö.
Är det inte bättre att gå all-in och ge Maggan så många problem som möjligt att hantera än att försöka rädda några få mandat när valet redan är förlorat?
Om man kollar min posthistorik så ser man att jag har varit emot detta specifika förslag om att sätta 13-åringar i fängelse.
Det beror på att politik är politik och politiken/juridiken är gravt autistisk. Vi ser det tydligt i tonårsutvisningarna där ett beslut nu visat sig ha blivit fel och hur svårt det är att förändra i ett taget beslut.

Självklart ska allmänheten skyddas från farliga individer där 13-åringar i fängelse gör att vi får 11-åringar som begår brotten i stället.
Felet med förslaget om 13-åringar är att det blir ett strikt beslut där de fängelser man vill ha bara kommer skapa än farliga vuxna än de annars skulle blivit då detta är i en ålder där barnet bygger sin vuxna identitet.

Vi ska självklart ta bort 13-åringar som är en fara för allmänheten men vi ska anpassa verksamheten utifrån att det faktiskt är barn.
Men, vi ska inte stanna där utan vi behöver så mkt mer än bara straff och begränsad frihet. Vi behöver fånga upp barnen innan gängen gör det. Att låsa in en 13-årig mördare är ingen vinst. Däremot kan man låsa in en 13-åring som är knarkkurir en kortare period. Då har man fångat upp den innan den avancerade.
Citera
2026-06-11, 11:48
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Wvkevd/strommer-haller-presstraff

Återigen ett magplask av denna skräpregering. Gång på gång så misslyckas man med att infria sina löften.

Tankar?

Ren populism. Innerst inne vill de sätta 10-åringar i fängelse men förslaget är impopulärt bland väljarna och nu kör de damage control inför valet.
Citera
2026-06-11, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu
De kom inte hit för att vi bombade nått.

De är här för att de kommer från skitländer med låg levnadsstandard och självförvållade konflikter pga islam, låg iq och fattigdom.

99% kom till Sverige som ekonomiska lycksökare. Tyvärr. Har flera exempel.
TS frågar varför kön till fängelserna växer innan platserna finns.

Bra fråga.

Pundedu har svaret: IQ och islam. Undrar vad irakierna tänkte 2003 när "skitlandet" de bodde i faktiskt hade fungerande infrastruktur, sekulär stat och låg brottslighet, innan vi hjälpte till att bomba sönder alltihop i 20 år. Eller libyanerna 2011. Eller syrierna 2011-2025.

Men visst. Självförvållat.
Senast redigerad av Nunjapiznes 2026-06-11 kl. 12:41.
Citera
2026-06-11, 11:50
Medlem
Citat:
De kom inte hit för att vi bombade nått.

De är här för att de kommer från skitländer med låg levnadsstandard och självförvållade konflikter pga islam, låg iq och fattigdom.

99% kom till Sverige som ekonomiska lycksökare. Tyvärr. Har flera exempel.
Och du tror inte att de flesta konflikter har sitt ursprung i fattigdom?
Men skit i den retoriska frågan. Svara gärna på vart du hittat faktan om den låga IQn?
Själv har jag en IQ som gör att jag kan gå med i MENSA. Min erfarenhet med det är att jag har mkt lättare att diskutera med andra som har en högre IQ än de med låg IQ. De gånger jag pratat med människor från div skitländer (inte Afrika) så har det gått klart bättre än med lågbegåvade Svenskar.
Citera
2026-06-11, 11:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Pundedu, eureka, du har löst det. Inga krig, inga bomber, bara dålig IQ och islam.

Undrar vad irakierna tänkte 2003 när "skitlandet" de bodde i faktiskt hade fungerande infrastruktur, sekulär stat och låg brottslighet, innan vi hjälpte till att bomba sönder alltihop i 20 år. Eller libyanerna 2011. Eller syrierna 2011-2025.

Men visst. Självförvållat.

Ja det är alltid korruption, fattigdom, konflikter, krig, i dessa länder så fort de inte har en diktator. För de klarar inte av att leva i fred och att ta hand om varandra.

Folk som kom till Sverige gjorde det för hög levnadsstandard och kravlöshet- vilket spred sin från mun till mun.

Har som sagt flera exempel jag pratat med som erkänt.
Citera
2026-06-11, 11:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Och du tror inte att de flesta konflikter har sitt ursprung i fattigdom?
Men skit i den retoriska frågan. Svara gärna på vart du hittat faktan om den låga IQn?
Själv har jag en IQ som gör att jag kan gå med i MENSA. Min erfarenhet med det är att jag har mkt lättare att diskutera med andra som har en högre IQ än de med låg IQ. De gånger jag pratat med människor från div skitländer (inte Afrika) så har det gått klart bättre än med lågbegåvade Svenskar.

Vad har korruption, fattigdom, misär och låg utveckling sitt ursprung i???

Låg förmåga till problemlösning och låg förmåga till empati.
Citera
2026-06-11, 11:57
Medlem
Libertarismuss avatar
Det är för jävligt. Men nästa gång borde man införa fängelsestraff för 10-åringar, det vore mer rimligt.
Citera
2026-06-11, 11:59
Medlem
FarbrorFredriks avatar
Hmm, undrar hur mycket skattepengar denna lilla kovändning kostat.
Jag menar många fängelser har börjat förbereda för 13-åringar, inte gratis gissar jag.
Jimpan och Tuffe-Uffe levererar
Citera
2026-06-11, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Snacka om populism i Tidö.
Är det inte bättre att gå all-in och ge Maggan så många problem som möjligt att hantera än att försöka rädda några få mandat när valet redan är förlorat?
Om man kollar min posthistorik så ser man att jag har varit emot detta specifika förslag om att sätta 13-åringar i fängelse.
Det beror på att politik är politik och politiken/juridiken är gravt autistisk. Vi ser det tydligt i tonårsutvisningarna där ett beslut nu visat sig ha blivit fel och hur svårt det är att förändra i ett taget beslut.

Självklart ska allmänheten skyddas från farliga individer där 13-åringar i fängelse gör att vi får 11-åringar som begår brotten i stället.
Felet med förslaget om 13-åringar är att det blir ett strikt beslut där de fängelser man vill ha bara kommer skapa än farliga vuxna än de annars skulle blivit då detta är i en ålder där barnet bygger sin vuxna identitet.

Vi ska självklart ta bort 13-åringar som är en fara för allmänheten men vi ska anpassa verksamheten utifrån att det faktiskt är barn.
Men, vi ska inte stanna där utan vi behöver så mkt mer än bara straff och begränsad frihet. Vi behöver fånga upp barnen innan gängen gör det. Att låsa in en 13-årig mördare är ingen vinst. Däremot kan man låsa in en 13-åring som är knarkkurir en kortare period. Då har man fångat upp den innan den avancerade.

Sluta klaga och tala klarspråk

Vilket straff vill du ge en 13 åring som slängt en handgranat, knivat eller skjutit en person ?

Som idag, med ett s.k. ungdomskontrakt ?
Citera
2026-06-11, 12:06
Medlem
Citat:
Ja det är alltid korruption, fattigdom, konflikter, krig, i dessa länder så fort de inte har en diktator. För de klarar inte av att leva i fred och att ta hand om varandra.

Folk som kom till Sverige gjorde det för hög levnadsstandard och kravlöshet- vilket spred sin från mun till mun.

Har som sagt flera exempel jag pratat med som erkänt.
TS frågar varför kön till fängelserna växer innan platserna finns. Pundedu har svaret: NGO-stationer och värdegrundsfiffel. Delvis rätt. Men det är fortfarande fel ände av kedjan.

Pundedu, du kör ren Gunde-taktik. Du sätter ner staven, väljer spår, kör. Fakta i ansiktet ändrar ingenting.

Men okej, NGO-stationerna i Spanien är/var verkliga. EU finansierade coachning av asylsökande. Det är fiffel och det är rätt att kritisera. Problemet är att detta kom efter bomberna. Vi skapade marknaden först. Sedan dök värdegrundspionjärerna upp med sina coachingmanualer och kände sig som hjältar.
Gunde ser bara NGO-stationerna. Inte bomberna som gjorde dem nödvändiga.

Fortsätt åka som du gör.
Senast redigerad av Nunjapiznes 2026-06-11 kl. 12:43.
Citera
2026-06-11, 12:08
Medlem
Allt är i sin ordning.

Tidö gänget med fjollan Kristersson som ledare (garvböl) har ju ändå krattat manegen rätt rejält för ett rödgrönt maktövertagande, så varför inte gå ALL IN på total värdelöshet och självförnedring nu under slutspurten inför valet?

Undrar vilka fler genidrag vi kommer få se innan hösten.
Senast redigerad av Chillgren 2026-06-11 kl. 12:14.
Citera
2026-06-11, 12:08
Avslutad
Många barn-hatande boomers i tråden som är ledsna över att Tidö övergav ett av sina många hjärndöda förslag som gick ut på att främst straffa barn för vad vuxna lurat in dem i.

Skulle dock inte bli förvånad om ni boomers ändå kommer få som ni vill och Maggan under nästa mandatperiod inför straff för 10-åringar och ungdomsfängelser istället. Hon verkar också ha dille på massövervakning precis som Peter Thiels pojkvän Ulf också haft denna mandatperiod.
Senast redigerad av Barbapappa2026 2026-06-11 kl. 12:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in