2026-07-05, 09:00
Medlem
PerOFs avatar
Amerika 250 år 2026! Följ med på paraden i New York.

https://www.youtube.com/watch?v=R8_tcfadKjU

En monumental parad. Inga gulliga lapptäcken och cheerleaders den här gången. Säga vad man vill, de är ändå världsmästare på parader!

Som svensk tänker man kanske på alla världsstjärnor som "erövrat" Amerika. Jenny Lind, Jussi Björling, Ingemar Johansson och Birgit Nilsson.

Eller varför inte fira i stillhet på världens enda museum för artisten Jim Reeves, i Voxna Edsbyn:
www.jimreeves.se
Senast redigerad av PerOF 2026-07-05 kl. 09:04.
Citera
2026-07-05, 20:02
Medlem
Merwinnas avatar
Här firas ingenting. Jag hatar USA. De tror sig ha rätt att vara världens samvete och göra "interventioner" i suveräna stater - och varje gång de gör det förstör de den staten, och många gånger fler människor dör än om de hade låtit bli att intervenera. För att inte tala om kulturförfallet, som började med jazzen som kom därifrån, och hela tiden därefter har så gott som alla dåliga influenser på vår fina, gamla, rena och upphöjda europeiska kultur med rötter i antiken, kommit därifrån...
Citera
2026-07-06, 10:22
Medlem
PerOFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Här firas ingenting. Jag hatar USA. De tror sig ha rätt att vara världens samvete och göra "interventioner" i suveräna stater - och varje gång de gör det förstör de den staten, och många gånger fler människor dör än om de hade låtit bli att intervenera. För att inte tala om kulturförfallet, som började med jazzen som kom därifrån, och hela tiden därefter har så gott som alla dåliga influenser på vår fina, gamla, rena och upphöjda europeiska kultur med rötter i antiken, kommit därifrån...

Om du klickar in på länken till det monumentala 250-årsfirandet som jag angivit så hittar du kommentarer i kommentarsfältet. Många berör Amerika 200 år. Inget som jag hittat på. Fria amerikaner som minns ett annat Amerika.

Och de fria nationerna som du nämner, de har ju ett eget ansvar för att upprätthålla suveränitet över sitt territorium, utan att göra sig till redskap för främmande makt. Eller hur? Lätt att glömma bort! De behöver bedöma världsläget och balansera på rätt sida. Och avvisa "hjälp" från annan stat. Ofta är det här det brister nån stans. Om denna viktiga kamp kan man lära sig här på historieforum.

Jim Reeves sjöng psalmer, inte jazz.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in