2026-06-11, 11:28
  #97
Medlem
bangarangas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Dom ansvariga, förstås.

Vilka är de?
Citera
2026-06-11, 11:29
  #98
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bangaranga
Vilka är de?

Är du helt idiot, eller?
You tell me vilka som ser till att kåkarna byggs som de byggs.
Ta reda på det själv, din bajshjärna.
Citera
2026-06-11, 11:57
  #99
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Så du menar att artikelns huvudsyfte var att fångar inte ska dela cell? Men det gör de i de flesta länder? I USA kan 20 man sitta i samma cell, i t.ex Floridas superfängelser.

Jag har bra nyheter. Att dela ett rum, särskilt i fängelse, betyder inte att man blir våldtagen. Och blir man det så är det ett brott som ger 4-6 år i fängelse. Bevisläget måste ju vara tämligen bra.

Man räknar med att dubbelt så många kommer att sitta i fängelse i Sverige ganska snart, mot 2022 när (s) styrde. Det är bra. Fångar kan dela cell. I militärtjänsten så delar 18 pers på ett rum utan problem.

USA är ett avskräckande exempel. Där är våldtäkter och sexuella övergrepp mycket mycket vanliga, mot intagna som inte kan försvara sig.

Du må tycka det är festligt att intagna våldtas, men dessa kommer släppas ut en dag och då kommer de vara ännu mer traumatiserade och det kommer drabba dig och alla du känner. Det finns även en risk att felaktigt dömda, vilket faktiskt händer, låses in och där blir våldtagna, vilket ingen kan tycka är festligt.

Bevisläget är obefintligt pga de inlåsta inte övervakas i sina celler av påstådda integritetsskäl. Men vad är värst, att en kamera filmar när man runkar eller att man blir våldtagen dagligen under lång tid? Finns det inget sunt förnuft i kriminalvården? Intagna kan godkänna att bli filmade som en säkerhet mot övergrepp, varpå det är lagligt för kriminalvården att göra det.

Men 18 pers i samma rum skulle det bli svårare att våldta någon utan att det märks eller skapar reaktion hos omgivningen. Men det förutsätter att det inte finns konflikter mellan de boende, vilket kanske sällan är fallet i fängelse miljö.
Citera
2026-06-11, 12:03
  #100
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
USA är ett avskräckande exempel. Där är våldtäkter och sexuella övergrepp mycket mycket vanliga, mot intagna som inte kan försvara sig.

Du må tycka det är festligt att intagna våldtas, men dessa kommer släppas ut en dag och då kommer de vara ännu mer traumatiserade och det kommer drabba dig och alla du känner. Det finns även en risk att felaktigt dömda, vilket faktiskt händer, låses in och där blir våldtagna, vilket ingen kan tycka är festligt.

Bevisläget är obefintligt pga de inlåsta inte övervakas i sina celler av påstådda integritetsskäl. Men vad är värst, att en kamera filmar när man runkar eller att man blir våldtagen dagligen under lång tid? Finns det inget sunt förnuft i kriminalvården? Intagna kan godkänna att bli filmade som en säkerhet mot övergrepp, varpå det är lagligt för kriminalvården att göra det.

Men 18 pers i samma rum skulle det bli svårare att våldta någon utan att det märks eller skapar reaktion hos omgivningen. Men det förutsätter att det inte finns konflikter mellan de boende, vilket kanske sällan är fallet i fängelse miljö.
Du är en brottslings-kramare och inget fel med det. Kallas Vänster. Jag är mer fokuserad på offren. Kallas Höger.

18 man i samma cell, varav någon kan vara en ung gullig kille som dömts för första gången. Theroux dokumentär om Florida USA är ganska intressant. Men när man sett den så tänker man ändå att det är brottslingar som drabbats, dvs de har själva valt att skada andra och de ska inte bara rehabiliteras, de ska bestraffas.
https://www.youtube.com/watch?v=5SmtcDNGCHQ
Citera
2026-06-11, 12:04
  #101
Medlem
RiverStyxs avatar
Från artikeln:


Citat:
I brevet beskriver mannen övergrepp både analt och oralt.

”Nu är han i stadiet där han är en rädd och vilsen ung pojke som behöver kärlek och värme, så bror du vet att jag håller allt i schack”, skriver misstänkte förövaren.

Blatten skryter till sin polare om att han våldtar sin medfånge. Det är verkligen en helt ny kultur vi fått men fan vet om den kan anses berikande...
Citera
2026-06-11, 12:04
  #102
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018

Fattar inte hur man inte lyckats bygga TRYGGA anstalter.
Borde inte ingenjörer och arkitekter klara av det?

Absolut går det. Men det måste nog till individuella sovrum för att uppnå det. Och det borde vara en hög prioritet idag, efter detta avslöjande. Intagna ska tillfrågas om sina erfarenheter av detta, mörkertalet måste tas fram i ljuset.

Man brukar säga att hur humant ett samhälle behandlar sina intagna säger mycket om hur bra samhället verkligen är. Och att detta pågår är en spottloska i ansiktet på samhället.
Citera
2026-06-11, 12:05
  #103
Medlem
Olduvais avatar
Folk ville vara som USA, och nu är vi det... Så jävla sjukt.

Fy fan. Den som våldtas i fängelset borde släppas omedelbart. Och Gunnar Strömmer borde få ett kvastskaft i röven för varje gång någon blivit offer. Det här är helt oacceptabelt.

Annars kanske man borde se till att rum delas mellan män och kvinnor? Säkerligen så är det mindre skadligt att våldtas i en slida än i röven
Citera
2026-06-11, 12:06
  #104
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Absolut går det. Men det måste nog till individuella sovrum för att uppnå det. Och det borde vara en hög prioritet idag, efter detta avslöjande. Intagna ska tillfrågas om sina erfarenheter av detta, mörkertalet måste tas fram i ljuset.

Man brukar säga att hur humant ett samhälle behandlar sina intagna säger mycket om hur bra samhället verkligen är. Och att detta pågår är en spottloska i ansiktet på samhället.
Nej, man brukar säga att hur ett samhälle behandlar OFFREN visar hur humant samhället är. Sverige har länge varit inhumant under (s).

Det finns inte en promille röster att vinna i valet om (s) går ut med "låt oss göra det finare i fängelser". Valvinnaren är "minskad brottslighet".

Vi har antagligen redan världens dyraste fängelser.
__________________
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-06-11 kl. 12:10.
Citera
2026-06-11, 12:06
  #105
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Absolut går det. Men det måste nog till individuella sovrum för att uppnå det. Och det borde vara en hög prioritet idag, efter detta avslöjande. Intagna ska tillfrågas om sina erfarenheter av detta, mörkertalet måste tas fram i ljuset.

Man brukar säga att hur humant ett samhälle behandlar sina intagna säger mycket om hur bra samhället verkligen är. Och att detta pågår är en spottloska i ansiktet på samhället.

Exakt.
Fängelserna som de är, är gjorda för att vara gladiatorarenor där bara den starkaste och ondaste klarar sig.
Citera
2026-06-11, 12:10
  #106
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batman80
Bästa vore att aldrig tagit emot dessa skit folk till Sverige från börjar.
Dessa avarter knullar ju precis allt, getter och får m,m.

USA har haft en våldtäktskultur på sina fängelser mycket mycket länge. 1979 var 80% av amerikanska folket vita (90% om hispanic räknas som vita), men det våldtogs massor på fängelserna ändå.

Så detta är nog inte en ras fråga, utom på marginalen, utan snarare att fängelse miljön gör våldtäkter och sexuella övergrepp till något vissa ägnar sig åt (om de kan) av andra skäl, istället för att bara dra en runk morgon och kväll och ta det lugnt resten av dagen.
__________________
Senast redigerad av Din-gamla-mamma 2026-06-11 kl. 12:13.
Citera
2026-06-11, 12:21
  #107
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Nej, man brukar säga att hur ett samhälle behandlar OFFREN visar hur humant samhället är. Sverige har länge varit inhumant under (s).

Nej du har missförstått precis allt.

Offer har alltid behandlats bra, med sympati, det är självklart och säger inget om samhället.

Men att behandla någon som är hatad, på ett humant sätt, är inte självklart. Därför är det ett tecken på ett bra, rationellt, vettigt samhälle om "rabiessmittade hundar" trots sin aggression behandlas med viss grundläggande respekt, istället för att de blir sparkade och torterade resten av sina liv.

Däremot ska ju inte hundar utan rabies, placeras i små obevakade celler ihop med rabiessmittade hundar. Men det är tydligen hur det fungerar idag i svensk kriminalvård.
Citera
2026-06-11, 12:43
  #108
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Överraskande smart från dig, faktiskt, men våldtäkter borde väl inte vara inkluderade ens i fängelsena ?

Självklart ska du inte bli våldtagen i våra fängelse, det i sig är ju ett brott!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in