2026-06-10, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShalvaOr
Allting är tillgängligt idag, närsomhelst, varsomhelst.

Ingenting kan jämföras med hur det var förr när vi inte levde i vår digitala värld och där vi nu blir överstimulerade till max.

Ja, det finns ju en annan sak... Som att vara i naturen om det så bara är en park. Att se och förundras över naturens skönhet, och verkligen ta sig tid att uppleva detta. Förut fanns den tiden naturligt men idag är barn kanske för distraherade?
Citera
2026-06-10, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Samma här. Mellansonen är värsta snaskpundaren. Går knappt en dag utan att han tjatar om en fix. Och skulle han försvinna när vi går på stan så hittas han garanterat på Lekia. Känns tryggt ändå.

Äldre generationer växte upp med leksaker och godis och är ingenjörer, politiker och annat idag. Det sistnämnda är kanske inget fantastiskt yrke, men jag tror den uppväxten barn hade på 70-, 80- och kanske 90-talet borgade för hyfsat välanpassade människor som blev bevandrade inom diverse områden...

Men min generation var också den första som hade tv-spel och datorer. Detta hindrade nog inte andra aktiviteter överdrivet mycket, utan kompletterade dem. Det är kanske delvis skillnaden jämfört med idag?
Senast redigerad av Snobird 2026-06-10 kl. 15:48.
Citera
2026-06-10, 15:50
Medlem
Det är exakt samma nu, varför har du fått för dig att det har ändrats?
Citera
2026-06-10, 15:51
Medlem
Svavelbryggas avatar
Viktigt att hålla dem ifrån Roblox. Först och främst för att de inte ska spela slutspel men också för att de inte ska anse att robucks eller vad det heter är bättre än riktiga pengar.
Citera
2026-06-10, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Det är exakt samma nu, varför har du fått för dig att det har ändrats?

Leksaksaffärer lägger ner. Barn påstås vilja ha "digitala saker"... Många barn får kanske mest leka med en tablet som visar för barn beroendeframkallande och för vuxna, obegripliga videos...
Citera
2026-06-10, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelbrygga
Viktigt att hålla dem ifrån Roblox. Först och främst för att de inte ska spela slutspel men också för att de inte ska anse att robucks eller vad det heter är bättre än riktiga pengar.

Jag har faktiskt som vuxen testat det men såg inte charmen. Är jag för gammal?
Citera
2026-06-10, 15:58
Medlem
Svavelbryggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jag har faktiskt som vuxen testat det men såg inte charmen. Är jag för gammal?

Ja.
Citera
2026-06-10, 15:59
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
I fall ingen influencer gjort reklam för godiset så är det inte intressant.

Prime läsk tex. Folk vart galna i det, en flaska kunde gå för 100kr. Roligt nu efter några år att det kostar under 20kr.

Eller på nyare tider, brain root läsk. Eller 67 saker...

Exakt samma sak som för vuxna då. Som hellre köper en flaska vin från BS för 179:- än en för 69:- trots att de inte känner någon skillnad, eftersom Alf Tumble tipsat om den i något nyhetsbrev.
Citera
2026-06-10, 16:00
Medlem
Svavelbryggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Det känns betryggande... Bygger de plastmodeller?

Jag har råkat få dem intresserade av mecha så ska faktiskt undersöka utbudet av såna modeller. Tror de är lite för små dock. Man får vara nöjd med att de gillar lego åtminstone.
Citera
2026-06-10, 16:01
Medlem
Citat:
Ja.

Va? Passar det inte alla åldrar? Det finns säkert någon video med "world's oldest Roblox player" och sen är det en 78-årig tant..
Senast redigerad av Snobird 2026-06-10 kl. 16:04.
Citera
2026-06-10, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JuniorDahlen
Exakt samma sak som för vuxna då. Som hellre köper en flaska vin från BS för 179:- än en för 69:- trots att de inte känner någon skillnad, eftersom Alf Tumble tipsat om den i något nyhetsbrev.

Blah... Förr i tiden drack yngre människor det ädla vinet "Vino Tinto" för det var billigt. Det finns nog många som ännu hellre väljer vinet för 69. Det är "godis" för vuxna kanske även om vuxna överlag säkert också konsumerar en hel del riktigt godis..

Typ reklamer för choklad är nästan de enda jag ser vid de få tillfällen jag kollar på korta videos...

Men visst... Både barn och vuxna påverkas av trender. Under sent 70- och tidigt 80-tal spreds dock dessa trender i skolan...
Citera
2026-06-10, 16:13
Medlem
Citat:
Jag har råkat få dem intresserade av mecha så ska faktiskt undersöka utbudet av såna modeller. Tror de är lite för små dock. Man får vara nöjd med att de gillar lego åtminstone.

Jo, men vid någon ålder kanske 10-12 år kan vara läge att introducera plastmodeller. Det lär ut att följa instruktioner, tålamod, noggrannhet och händighet.

Edit: Upptäckte att efter när den jag tror var den första modellen jag byggde själv kom ut så måste jag varit minst 11 år när jag började bygga plastmodeller.

Minns att jag gjorde ett misstag med bakljuset då färgen jag nog målat smetades ut lite av lim. Typ bromsljus och annat såg inte helt ut som det skulle. Överlag ganska lyckat bygge ändå...
Senast redigerad av Snobird 2026-06-10 kl. 16:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in