Jag vet ju att språk inte är ärftligt men jag roade mig med att kolla vanligaste Y-DNA bland finnar, samer och ungrare. Svaret är från AI. Y-DNA är den del av generna som ärvs från far till son. Tog med Sverige som jämförelse.
Citat:
Den vanligaste Y-DNA-haplogruppen i Finland är N1a1 (även kallad N1c1 eller N3), som förekommer hos cirka 58–64 % av finska män. Denna haplogrupp har sitt ursprung i Östasien/Sibirien och är en tydlig genetisk markör för finsk-ugriska folk.
Geografiskt är N1a1 särskilt vanligt i östra Finland, där frekvensen kan nå upp till 78 % i regioner som Norra Karelen och Södra Savolax. Den näst vanligaste Y-DNA-haplogruppen är I1a (ca 25–28 %), som är vanligast längs den västra kusten och speglar skandinaviskt inflytande.
Citat:
De tre dominerande Y-DNA-haplogrupperna bland samerna är:
N1c (den vanligaste)
I1 (den näst vanligaste)
R1a (vanlig bland svenska och kolasamer, men har lägre frekvens bland finska samer)
Haplogrupperna I1 och R1a anses ha kommit in i den samiska genpoolen relativt sent, troligen under järnåldern från skandinavisktalande bönder, medan N1c tros ha nått Fennoskandinavien österifrån.
Citat:
Den vanligaste Y-DNA-haplogruppen i Ungern är R1a. Denna grupp är associerad med indoeuropeiska folk från Östeuropa och har sitt ursprung i Asien, nära Kaukasus, för cirka 18 500 år sedan.
Graver från hunnernas storhetstid (400-talet) i Ungern visar nästan uteslutande haplogrupp R1a.
Haplogrupp C, som är vanlig bland mongoler och turkiska folk, är nästan helt frånvarande i Ungern.
Haplogrupp Q förekommer endast i mycket små utsträckningar (ca 3–5 %) och stöder inte en turkisk eller mongolisk ursprung för den ungerska befolkningen.
Citat:
Den vanligaste Y-DNA-haplogruppen i Sverige är I1, som tillhör nästan 50 % av den manliga befolkningen. Denna haplogrupp har störst genetisk koncentration i Skandinavien och är den dominerande fädernelje-gruppen i landet.
Andra vanliga haplogrupper i Sverige inkluderar:
R1b: Tillhör cirka 21,5 % av befolkningen.
R1a: Tillhör cirka 16 % av befolkningen.
N: Tillhör cirka 7 % av befolkningen.
För att få mer detaljerad information om sin specifika gren inom dessa haplogrupper krävs ofta fördjupade tester (t.ex. Big Y-700), då huvudgrenarna är mycket vanliga och ger begränsad nytta för närmare släktforskning utan vidare analys.
Min tolkning:
Finnar med N1a1 är markör för finsk-ugriska folk.
Samer med N1C är således ett finskt-ugriskt folk
Ungrare har inget N.
Sverige har 7% N.
Här kan man kolla hur de olika haplogrupperna flyttat omkring:
https://scaledinnovation.cnom/gg/snpTracker.html
N är äldst, 30000 år sen. N1C, 20000 år sen och N1a1 är senast, 12000 år sen.