2026-06-10, 10:40
Medlem
Leipreachans avatar
Vilket av finska eller samiska är mest likt ungerska?
Citera
2026-06-10, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
Vilken samiska, finns flera.
Citera
2026-06-10, 17:47
Medlem
PeterNosters avatar
Jämförelse Estniska, Finska och Ungerska:
(FB) UNGERSKA - översättning, fakta och språkhjälp (Sammanfogad tråd)

Ungerska är inte speciellt likt finska och estniska. Att samiska skulle vara närmare är nog mindre sannolikt.
Citera
2026-06-10, 18:27
Medlem
C.B.G.s avatar
Här kan du kolla själv:

http://www.elinguistics.net/Compare_Languages.aspx?Language1=Finnish&Language2 =Hungarian&Order=Calc&utm_source=copilot.com

När jag testar med finska och nordsamiska verkar det som att finskan ligger en aning närmare ungerskan.
Citera
2026-06-10, 23:08
Medlem
Ungerska, finska och estniska är samma språkgrupp,
men tror INTE att samiska är det,
men samiska och finska kan influerat varandra under åren p g a geografisk närhet.
Citera
2026-06-11, 13:18
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

Frågade nån maskin om vad några gamla och vanliga ord heter på finska, nordsamiska och ungerska.

svenska: finska, nordsamiska, ungerska

tre: kolme, golbma, három
mor/mamma: äiti, eadni, anya
far/pappa: isä, áhčči, apa
vatten: vesi, čáhci, víz
hand: käsi, giehta, kéz
öga: silmä, čalbmi, szem
fisk: kala, guolli, hal
namn: nimi, namma, név
natt: yö, idja, éj
språk/tunga: kieli, giella, nyelv

Visuellt ser finska och ungerska i detta urval måhända något mer lika ut än samiska och ungerska gör. Men man kan förledas av att den samiska ortografin avviker.
Citera
2026-06-11, 15:21
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Ungerska, finska och estniska är samma språkgrupp,
men samiska och finska kan influerat varandra under åren p g a geografisk närhet.

Alla de här språken - inklusive samiskan - räknas till finsk-ugriska språkfamiljen. Men det är tusentals år sedan finnarnas och samernas respektive ungrarnas förfäder gick skilda vägar. Det är nog ganska lönlöst att försöka avgöra huruvida finska eller samiska är mest "likt" ungerska.

Citat:

Se ovan. Hur definierar du "mest likt", egentligen?
Citera
2026-06-15, 10:59
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531

Varför skriver man ens ett svar när man inte vet ett skit om saken?
Fakta som dessutom tar bara 3 sekunder att googla fram.

Kliade det i fingrarna?
Citera
2026-06-15, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Varför skriver man ens ett svar när man inte vet ett skit om saken?
Fakta som dessutom tar bara 3 sekunder att googla fram.

Kliade det i fingrarna?
Jag kollade en del av dina poster. Du klagar på andra men tillför ingen kunskap i någon av dina poster som jag kollade, medan du lyckades hitta en post jag TRODDE fel om bland en massa poster som jag tillförde kunskap till. Så vems fingrar är det som har kliproblem?
Citera
2026-06-16, 12:26
Medlem
PeterNosters avatar
Jag vet ju att språk inte är ärftligt men jag roade mig med att kolla vanligaste Y-DNA bland finnar, samer och ungrare. Svaret är från AI. Y-DNA är den del av generna som ärvs från far till son. Tog med Sverige som jämförelse.

Citat:
Den vanligaste Y-DNA-haplogruppen i Finland är N1a1 (även kallad N1c1 eller N3), som förekommer hos cirka 58–64 % av finska män. Denna haplogrupp har sitt ursprung i Östasien/Sibirien och är en tydlig genetisk markör för finsk-ugriska folk.

Geografiskt är N1a1 särskilt vanligt i östra Finland, där frekvensen kan nå upp till 78 % i regioner som Norra Karelen och Södra Savolax. Den näst vanligaste Y-DNA-haplogruppen är I1a (ca 25–28 %), som är vanligast längs den västra kusten och speglar skandinaviskt inflytande.

Citat:
De tre dominerande Y-DNA-haplogrupperna bland samerna är:

N1c (den vanligaste)
I1 (den näst vanligaste)
R1a (vanlig bland svenska och kolasamer, men har lägre frekvens bland finska samer)
Haplogrupperna I1 och R1a anses ha kommit in i den samiska genpoolen relativt sent, troligen under järnåldern från skandinavisktalande bönder, medan N1c tros ha nått Fennoskandinavien österifrån.

Citat:
Den vanligaste Y-DNA-haplogruppen i Ungern är R1a. Denna grupp är associerad med indoeuropeiska folk från Östeuropa och har sitt ursprung i Asien, nära Kaukasus, för cirka 18 500 år sedan.

Graver från hunnernas storhetstid (400-talet) i Ungern visar nästan uteslutande haplogrupp R1a.
Haplogrupp C, som är vanlig bland mongoler och turkiska folk, är nästan helt frånvarande i Ungern.
Haplogrupp Q förekommer endast i mycket små utsträckningar (ca 3–5 %) och stöder inte en turkisk eller mongolisk ursprung för den ungerska befolkningen.

Citat:
Den vanligaste Y-DNA-haplogruppen i Sverige är I1, som tillhör nästan 50 % av den manliga befolkningen. Denna haplogrupp har störst genetisk koncentration i Skandinavien och är den dominerande fädernelje-gruppen i landet.

Andra vanliga haplogrupper i Sverige inkluderar:

R1b: Tillhör cirka 21,5 % av befolkningen.
R1a: Tillhör cirka 16 % av befolkningen.
N: Tillhör cirka 7 % av befolkningen.
För att få mer detaljerad information om sin specifika gren inom dessa haplogrupper krävs ofta fördjupade tester (t.ex. Big Y-700), då huvudgrenarna är mycket vanliga och ger begränsad nytta för närmare släktforskning utan vidare analys.

Min tolkning:

Finnar med N1a1 är markör för finsk-ugriska folk.
Samer med N1C är således ett finskt-ugriskt folk
Ungrare har inget N.
Sverige har 7% N.

Här kan man kolla hur de olika haplogrupperna flyttat omkring:
https://scaledinnovation.cnom/gg/snpTracker.html

N är äldst, 30000 år sen. N1C, 20000 år sen och N1a1 är senast, 12000 år sen.
Senast redigerad av PeterNoster 2026-06-16 kl. 12:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in