Citat:
Ursprungligen postat av
GustavAdam
Solskenshistoria, skulle jag vilja säga.
Påstår inte att du ljuger, men det är nog mer undantaget som bekräftar regeln hur det ser ut idag.
Du nämner det själv att flera stora företag inte får saker o ting att funka på grund av felaktigt tänk och vilsna ledare.
Jag har gjort det i flera organisationer*
Ja. Det har misslyckats i en del företag och mycket värre i offentliga sektorn, för de har för dåliga chefer

fast det kan bli för svårt att få till en bra arbetsmoral i ett befintligt företag OM facket inte tillåter utrensning av moralförstörare, vilket gör det extra viktigt att få till det från början.
*Exempel på andra jag gjort:
/Jag har fått egenskaperna från min pappa, som också blev chef (men anställd) ung.
Honom kände cheferna till där jag började jobba då jag 15 och då det var mycket jobb och extrajobbare valde de mig till gruppchef.
Det blev klagomål från facket att jag gav min grupp för mycket raster (De fick fika varje gång jag körde undan pallarna med färdiggjorda och hämtade nytt.) Högsta chefen klagade på det till mig.
-Sköt dig själv och titta på hur mycket mer vi får gjort än de andra...
Vi gjorde 1,5 gånger så mycket som de andra grupperna, fastän jag inte hade fått välja personerna i gruppen. Chefen klagade inte igen...
/Byggde en mjukvaruproduktionsorganisation utspridda i utlandet åt en klient. Produktionskostnaden blev inte ens 1/10 av det normala plus att jag lovade bort några procent av inkomster till jobbarna. Men den största orsaken var att de fick bestämma mycket själva t ex sina arbetstider bara de blev klara i tid. Det gjorde att den bäste, som ville ha sovmorgon

vilket gjorde att han stannade flera år fastän Motorola erbjöd mycket högre lön. (Min klient hade inte så mycket pengar.)
/Har lett två sportklubbar från botten till Sverigeeliten genom att bygga ungdomsverksamheten, lära spelarna "lyfta sig själva i håret" och rensade bort ett par skitspelare för lagmoralen i seniorlaget.