2026-07-04, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Det är givet att Magdalena får bli statsminister men kommer Amanda Lind vilja bli kulturminister igen eller vill hon sikta på klimatminister?

Elisabeth Thand vill nog bli landsbygdminister

Ida Gabrielsson från V säkerligen socialförsäkringsminister.

Oklart näringslivsminister då den posten kräver många utomlandsresor men också att man blir ett stort ansikte utåt om svensk näringsliv och hur det kopplas till Sverige som varumärke. Jag känner mig tveksam om Isak From (S) skall ha den då han är bara nischad inom skogsindustri.

Justitesminister vill säkert Ardalan Shekarabi ta.

Idrottsminister oklart men det krävs att personen i fråga tränar dagligen och ingen senil farbror som Bosse Ringholm. Kanske Azadeh Rojhan (S).

Lawen Redar (S) givet hon blir Arbetsmarknadsminister och integrationsminlster.

Vad tror ni?

Det blir nog inte så.
Citera
2026-07-05, 19:48
Medlem
Citat:
Det är givet att Magdalena får bli statsminister men kommer Amanda Lind vilja bli kulturminister igen eller vill hon sikta på klimatminister?

Elisabeth Thand vill nog bli landsbygdminister

Ida Gabrielsson från V säkerligen socialförsäkringsminister.

Oklart näringslivsminister då den posten kräver många utomlandsresor men också att man blir ett stort ansikte utåt om svensk näringsliv och hur det kopplas till Sverige som varumärke. Jag känner mig tveksam om Isak From (S) skall ha den då han är bara nischad inom skogsindustri.

Justitesminister vill säkert Ardalan Shekarabi ta.

Idrottsminister oklart men det krävs att personen i fråga tränar dagligen och ingen senil farbror som Bosse Ringholm. Kanske Azadeh Rojhan (S).

Lawen Redar (S) givet hon blir Arbetsmarknadsminister och integrationsminlster.

Vad tror ni?
Jag tror det blir en minoritetsregering, antingen S ensamma eller S+C. Båda alternativen skulle kunna tolereras av de borgerliga partierna, och sossarna vill nog helst slippa V och MP. Även om V, MP och SD röstar emot, så räcker det om M, KD och C lägger ner sina röster. (Eller i fallet av koalitionsregering så röstar C givetvis för.) SD kan nog tolerera en ren S-regering, men knappast S+C.

Så några ministrar från MP eller V tror jag inte på. Men vi får se i höst hur det blir.
Citera
2026-07-05, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Jag tror det blir en minoritetsregering, antingen S ensamma eller S+C. Båda alternativen skulle kunna tolereras av de borgerliga partierna, och sossarna vill nog helst slippa V och MP. Även om V, MP och SD röstar emot, så räcker det om M, KD och C lägger ner sina röster. (Eller i fallet av koalitionsregering så röstar C givetvis för.) SD kan nog tolerera en ren S-regering, men knappast S+C.

Så några ministrar från MP eller V tror jag inte på. Men vi får se i höst hur det blir.

Frågan blir ,vill verkligen S höja bensinpriset nu efter valet för att MP begär det?
Citera
2026-07-05, 23:14
Medlem
Citat:
Frågan blir ,vill verkligen S höja bensinpriset nu efter valet för att MP begär det?
S har många skäl till att inte vilja ha med MP i regering. Att låta bli att reta upp landets bilister är bara ett av flera.
Citera
2026-07-05, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
S har många skäl till att inte vilja ha med MP i regering. Att låta bli att reta upp landets bilister är bara ett av flera.
Så varför gick svetsaren med på det?
Citera
2026-07-05, 23:39
Medlem
Citat:
Säg det. Jag tror att S har blivit visa av erfarenheten. Jag tror också att de borgerliga partierna nu kan tänka sig att tolerera en S-regering på villkor att MP och V hålls utanför.
Citera
2026-07-06, 04:38
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
De gröna var inte Löfvets förstahandsval till att börja med; han ville ha en överdkridande regering med mittenpartier, men de vägrade. Sedan gick samarbetet med Miljöpartiet hyfsat bra; de motsatte sig exempelvis inte återuppbyggnaden av försvaret som var en av regeringens Löfvens viktigaste frågor.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in