2026-06-09, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Du får gärna hänvisa till andra studier.
Gärna.

Brottsutvecklingen: Sveriges skjutningsfrekvens ligger över kontinentalt EU-genomsnitt enligt Eurostat och UNODC. Det är FN:s siffror, inte SD:s.

Sjukvård: Euro Health Consumer Index, som mäter faktiska köer och patientupplevelse, visar Sverige i stadigt fall under tio år.

Skolan: OECD:s egna forskare flaggade i PISA 2022 Technical Report att Sveriges förbättring delvis förklaras av metodikförändringar, inte reell kunskapsutveckling.

Ekonomi: SCB:s reallönedata. Minus tre år i rad.
Bostad: Boverkets bostadsmarknadsenkät. Stockholms kötid överstiger 20 år, dokumenterat av staden själv.

Arbetsmarknad: LAS skapar en av Europas hårdaste insiders/outsiders-uppdelningar. OECD har kritiserat det systematiskt i flera Employment Outlook-rapporter. Hyresregleringen låser folk i lägenheter de inte behöver medan rörligheten på arbetsmarknaden hämmas direkt, dokumenterat av både Boverket och Riksrevisionen.

Tortyr: FN:s kommitté mot tortyr, CAT, har upprepade gånger kritiserat Sverige för häktningsförhållanden som internationellt klassas som psykisk tortyr. Europadomstolen har fällt Sverige för brott mot artikel 3 och 5 i Europakonventionen vid upprepade tillfällen.

Energi: Riksrevisionen konstaterade explicit att Sverige saknar en sammanhållen energistrategi. Rapporten fick minimalt genomslag och sopades effektivt under mattan av den politiska debatten.

Korruption: Sverige rankas lågt på korruption internationellt, men det är för att vi är duktiga på att kalla det något annat. Vänskapskorruption, nätverkande, informella kanaler, rätt efternamn på rätt middagar. Transparency International mäter mutor. Det svenska systemet bygger på att du aldrig behöver ta emot en muta om du redan sitter i rätt nätverk.

Dina rankings mäter hur landet ser ut på papper. De här källorna mäter hur det känns att faktiskt bo här.
Citera
2026-06-09, 18:50
Medlem
Sverige har sina nackdelar, men dess fördelar väger upp dem ganska mycket. Samtidigt är inget land perfekt och det kommer alltid finnas saker att klaga på. Dock anser jag att Sverige är ett av de bästa länderna att bo i.
Citera
2026-06-09, 19:02
Medlem
[quote=Nunjapiznes|95154292]
Gärna.

Citat:
Brottsutvecklingen: Sveriges skjutningsfrekvens ligger över kontinentalt EU-genomsnitt enligt Eurostat och UNODC. Det är FN:s siffror, inte SD:s.

Vet inte vad som menas med skjutningsfrekvens, syftar du på gängskjutningar där 80 procent av dom drabbade är andra gängkriminella och är det i så fall dessa människor du oroar dig över?

Citat:
Sjukvård: Euro Health Consumer Index, som mäter faktiska köer och patientupplevelse, visar Sverige i stadigt fall under tio år.

Dom som slutade mäta 2018? Du hittar inget lite mer aktuellt?

Citat:
Ekonomi: SCB:s reallönedata. Minus tre år i rad.

Nu jämför jag ju med hela världen, svårt att se hur man på ett vettigt sätt ska prata om 3 års minus.

Citat:
Bostad: Boverkets bostadsmarknadsenkät. Stockholms kötid överstiger 20 år, dokumenterat av staden själv.

Ja och? Igen vi jämför med världen, att det är svårt att få bostad har väl gällt åtminstone i 50 år, jag kan inte se något land som lyckas trolla fram lägenheter till alla i en huvudstads innerstad, hur lång är kötiden i London? Jag skulle gärnas vilja ha en hyresrätt i Mayfair, om möjligt. Gärna omgående.

Citat:
Korruption: Sverige rankas lågt på korruption internationellt, men det är för att vi är duktiga på att kalla det något annat. Vänskapskorruption, nätverkande, informella kanaler, rätt efternamn på rätt middagar. Transparency International mäter mutor. Det svenska systemet bygger på att du aldrig behöver ta emot en muta om du redan sitter i rätt nätverk.

Och i och med detta kan dina fantasier hävda att Sverige är några jävlar på korruption, för det kan ju inte mätas, så det är ju praktiskt för dig.
Citera
2026-06-09, 19:09
Medlem
För den som inte fattat:

Tråden syftar alltså på att sätta ljuset på att Sverige, hur man än räknar, tillhör världens bästa länder.

Det är alltså helt meningslöst att peka ut enstaka områden där vi inte är världsbäst, eller där vi halkat ner lite statistiskt.
Citera
2026-06-09, 19:16
Medlem
Citat:
Ang våldtäkter sabbas statistiken lite av hur man definerar och räknar det.
Självmord Sverige ligger på 47e plats i världen, tioende plats i Europa.
Sprängningar tror jag inte det för statistik om, kan inte se att någon spränger en port som något man väljer att jämföra.
Gängkriminalitet topp 2. Men 80% av allt gängkriminellt våld drabbas andra gängkriminella.
Sen ska jag inte säga att siffrorna är fel, men och ett stort men, är det Svenskarna som gjort dessa undersökningarna eller någon som bara ser på utifrån?

Några av dem är ju uppenbart satta av någon NGO

Glöm inte hur högt vi hamnade i PISA, ja efter det vi tagit bort de sämsta.
Citera
2026-06-09, 19:32
Medlem
tnems avatar
Citat:
Fakta talar sitt tydliga språk, Sverige räknas år efter år som ett av världens bästa länder. Alldeles oavsett vilket politiskt parti som styr.

Man får verkligen anstränga sig för att hitta ett bättre land att leva i, på hela jordklotet.

Ändå råder ett konstant missnöje och ett evigt gnäll på forumet, precis allt är det fel på!

Men fakta är fakta, varför är dessa gnällspikar inte mottagliga för fakta?

Låt oss titta lite närmare på just dessa fakta:

1. Freedom in the World - "Freedom House mäter tillgången till politiska rättigheter och medborgerliga friheter. De betygsätter länder från 0 till 100. Länderna delas in i kategorierna fria, delvis fria eller inte fria. "

Sverige är på 13e plats av 195 länder med 8.74.

2. På The Economists Demokratiindex får Sverige 9.39 endast slagna av Nya Zealand och Norge.

3. Världsindex för pressfrihet (Reportrar utan gränser) Sverige är på femte plats, av 180 länder.

4. Index of Economic Freedom (Heritage Foundation) Sverige är på elfte plats

5. Länder i världen med längst förväntad livslängd, Sverige är på 14e plats.

6. OECD Better Life Index. Sverige på 7e plats.

7. World Happiness Report. Sverige på 5e plats.

8. Best Health Care in the world. Sverige på 5e plats.

9. World Health Statistics (WHO) Sverige på 6e plats.

10. Högst utbildning. Sverige ligger på 10e plats.

11. Bästa länderna för kvinnor. Sverige ligger på 4e plats.

12. Bästa länderna gällande miljö. Sverige ligger på 6e plats.

13. Bästa länderna i världen för religionfrihet. Sverige är nummer ett.

14. Bästa länderna för feminism. Sverige är nummer två.

15. Bästa länderna att skaffa barn i. Sverige rankas nummer två.

16. Bästa länderna för äldrevård. Sverige rankas nummer två.

17. Bästa länderna i europa att turista i. Sverige rankas som nummer 13.

18. 'the goodest country' Sverige är rankade etta när det gäller att göra världen bättre.

19. När det gäller innovation och teknik rankas Sverige som nummer två i världen.

20. Sverige är återkommande med på listan över världens topp 100 universitet: #72 Lund, #78 KTH, #93 Uppsala. Notera att det finns tiotusentals universitet i världen och topp 100 listan domineras av USA och UK (26 respektive 17 stycken)

Svenskar borde vakna upp varje dag på knäna av tacksamhet!

Tillägg: det finns 195 länder i världen. 44 räknas till europa.

Edit: för att vara transparant så verkar Sverige ha problem att ligga i topp när det gäller "safest countries in the world", danmark återfinns på den listan, men varken finland eller norge (två länder som åtminstone inte jag förknippar med den brottslighet vi i Sverige har haft på senare år) så jag vet inte exakt hur dom räknar här.

På vilken plats kommer sverige I kategorin: bästa landet att vara man i?
Citera
2026-06-09, 19:48
Medlem
[quote=Quandmeme|95154418]
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Gärna.

Vet inte vad som menas med skjutningsfrekvens, syftar du på gängskjutningar där 80 procent av dom drabbade är andra gängkriminella och är det i så fall dessa människor du oroar dig över?

Nu jämför jag ju med hela världen, svårt att se hur man på ett vettigt sätt ska prata om 3 års minus.

Ja och? Igen vi jämför med världen, att det är svårt att få bostad har väl gällt åtminstone i 50 år, jag kan inte se något land som lyckas trolla fram lägenheter till alla i en huvudstads innerstad, hur lång är kötiden i London? Jag skulle gärnas vilja ha en hyresrätt i Mayfair, om möjligt. Gärna omgående.

Och i och med detta kan dina fantasier hävda att Sverige är några jävlar på korruption, för det kan ju inte mätas, så det är ju praktiskt för dig.
Fp
Citera
2026-06-09, 19:49
Medlem
[quote=Quandmeme|95154418]
Citat:
Gärna.

Fp2
Citera
2026-06-09, 19:54
Medlem
Citat:
För den som inte fattat:

Tråden syftar alltså på att sätta ljuset på att Sverige, hur man än räknar, tillhör världens bästa länder.

Det är alltså helt meningslöst att peka ut enstaka områden där vi inte är världsbäst, eller där vi halkat ner lite statistiskt.
Förstår. Du ville ha källor, du fick åtta stycken med namngivna institutioner. Nu är de antingen fel årtal, fel offer, fel stad eller omätbara fantasier.

Det är en intressant metod du följer. Varje källa som bekräftar tesen är en ranking. Varje källa som utmanar den är ogiltig av någon anledning som bestäms i efterhand av dig själv.

(Ursäkta de två felpostningarna, Flashbacks citat-funktion lade in en flagga som pekade tillbaka på fel inlägg.)

Vi kan avsluta här. Du har ju redan bestämt vad svaret är.
Citera
2026-06-09, 19:57
Medlem
Citat:
Förstår. Du ville ha källor, du fick åtta stycken med namngivna institutioner. Nu är de antingen fel årtal, fel offer, fel stad eller omätbara fantasier.

Det är en intressant metod du följer. Varje källa som bekräftar tesen är en ranking. Varje källa som utmanar den är ogiltig av någon anledning som bestäms i efterhand av dig själv.

(Ursäkta de två felpostningarna, Flashbacks citat-funktion lade in en flagga som pekade tillbaka på fel inlägg.)

Vi kan avsluta här. Du har ju redan bestämt vad svaret är.

Och själv underkänner du studier baserat på att typ "jamenduvet det ee juu liksom usa som ligger bakom den listan liksom..:"

Men vi ska komma ihåg att sverige är ett riktigt uselt lannd, för man kan inte få omgående hyresrätt på Östermalm.

Detta har dom gjort MYCKET bättre i resten av världen!

Själv flyttar jag in i en hyresrätt på Manhattan nästa vecka, efter bara 2 veckors köande.
Citera
2026-06-09, 20:07
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ang våldtäkter sabbas statistiken lite av hur man definerar och räknar det.
Självmord Sverige ligger på 47e plats i världen, tioende plats i Europa.
Sprängningar tror jag inte det för statistik om, kan inte se att någon spränger en port som något man väljer att jämföra.
Gängkriminalitet topp 2. Men 80% av allt gängkriminellt våld drabbas andra gängkriminella.

Jaha, ser du inte de som människor då eller?

Nej, inget våld på våra gator säger jag istället.
Citera
2026-06-09, 20:07
Medlem
Precoverys avatar
Citat:
För den som inte fattat:

Varför skulle det vara meningslöst att påpeka att vi halkar ner på listorna? Är du nöjd så länge vi är på den övre halvan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in