Citat:
Ursprungligen postat av
sonicguide
Smilla försöker gång på gång ställa sig högt upp på högersidan och oftast då markerad med Jusu Bah ca 5 meter framför. Det är åt helvete fel. Dels för att det inte behövs när Bah redan är där och dels för att hon behövs i uppspelsfasen i synnerhet då julgransfoten Bella är med därnere. Helt klart var detta Smillas sämsta match hittills.
Mittbackarna är ju nästan sämre än Nilla Fischer på slutet. Mittmittfältarna är totalt under isen. Angeldahl är två klasser sämre än förra året och verkar ha tappat all teknik. Zizilotti springer konstant in i motståndarna hellre än att försöka spela. Ständiga tapp av boll på mittmitt. Här måste Rolfö bli hjälpgumma som petar en av dem om inte Janogy kanske kan bli det men hur ska hon få plats?
Sedan är det ju minst sagt märkligt att Blackstenius får 90 minuter.
Bra att expertkommentatorn tydligt uttalar sig om vissa saker som är fel.
Håller med om Blackstenius. Jag själv tycker faktiskt att hon är vår mest överskattade anfallare på många år. Hon gör framför allt för få mål.
Smilla hade jag gärna klarat mig utan idag. Önskar även att Hanna Lundqvist fått spela från start, hon var ju jättebra i senaste mästerskapet och bra även idag. Matilda Winberg förstås också jättebra.
Jag har tyckt att Rolfö passerat sin peak/prime och tyckt att hon varit rätt svag i landslaget på sistone. Men idag var hon förstås riktigt bra!
Elena Sadiku är jättebra som expertkommentator. Hon har själv spelat på hög nivå, och sedan haft tunga tränarjobb.
Jusu Bah räckte inte riktigt till i defensiven.
Håller även med om centralmittfältet. Vi saknar verkligen en eller flera riktigt bra spelare där. Saknar Asllani och Seger. Zigotti Olme fenomenal defensivt (världsklass!) men hennes svaghet är att hon inte är någon bra passningsspelare och slår bort många bollar.
Hoppas det lossnar för Felicia Schröder. Jag tycker hon påminner om Sam Kerr. Schröder verkar ha en väldigt bra inställning, typ ödmjuk, nyfiken, villig att lära sig, tjafsar inte i onödan osv.
Matchen idag var viktig! Jag hajar inte att många har så svårt att förstå att ALLA resultat är VIKTIGA, eftersom de påverkar rankingen. Rankingen är jätteviktig! Kan bokstavligen talat innebär att man kan få ingå i samma seedningsgrupp som Spanien och få möta ett lag i en lägre seedningsgrupp, eller hamna i en lägre seedningsgrupp och riskera få möta lag som Spanien, England osv.
Dessutom får sånt här spiraleffektiver. En lättare kvalgrupp (etc) skapar fler vinster, vilket leder till bättre ranking, osv. En svårare kvalgrupp riskerar innebär fler förlusten och en ond cirkel av att behöva kvala mot de allra bästa lagen och på sikt falla nedåt ännu mer.