2026-06-09, 21:07
Medlem
sonicguides avatar
Smilla försöker gång på gång ställa sig högt upp på högersidan och oftast då markerad med Jusu Bah ca 5 meter framför. Det är åt helvete fel. Dels för att det inte behövs när Bah redan är där och dels för att hon behövs i uppspelsfasen i synnerhet då julgransfoten Bella är med därnere. Helt klart var detta Smillas sämsta match hittills.

Mittbackarna är ju nästan sämre än Nilla Fischer på slutet. Mittmittfältarna är totalt under isen. Angeldahl är två klasser sämre än förra året och verkar ha tappat all teknik. Zizilotti springer konstant in i motståndarna hellre än att försöka spela. Ständiga tapp av boll på mittmitt. Här måste Rolfö bli hjälpgumma som petar en av dem om inte Janogy kanske kan bli det men hur ska hon få plats?

Sedan är det ju minst sagt märkligt att Blackstenius får 90 minuter.

Bra att expertkommentatorn tydligt uttalar sig om vissa saker som är fel.
Citera
2026-06-09, 21:18
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Angående playoffs så kan Sverige som värst möra en gruppfyra eller någon från liga B, så England borde vara uteslutet.

Med reservation för att jag missuppfattat.
Citera
2026-06-09, 21:21
Medlem
sonicguides avatar
En liten blänkare om Kaneryd. Idag var hon kanske något bättre än senast men ett problem hon har vilket syntes både vid målchansen hon brände och den målpassning hon kunde givit var att hon har för bråttom. Hon verkar sakna den split vision man kan begära och väljer därför väldigt märkliga alternativ hela tiden.

Dessvärre är hon ju inte ensam om att fatta felaktiga beslut utan man krymper t.ex. gärna passningsboxar vilket gör att man får mindre tid på sig och hamnar alldeles intill en motståndare med bollen.
Citera
2026-06-09, 21:44
Medlem
BallaBellas avatar
Varför väljer man att starta med en trupp som inte fungerade mot Danmark.
Jag har så mycket åsikter efter den här matchen och jag tycker det är sorgligt för Sverige att vi har så dåliga ledare.
Hur kan man bänka våra bästa rutinerade spelare mot spelare som inte har rutinen och tempot i kroppen.

Det är stor skillnad att spela i Allsvenskan och ännu större skillnad att inte ha någon matchtid alls oavsett var du spelar.

Matcha de som spelar ihop dagligen Zigiotti Lundkvist Rolfö och Sandberg
Smilla och Stina
Kafaji och Beata Olsson

Bella är inte där och inte så konstigt när hon inte har matchtid i sitt klubblag.

Jag tror inte tyvärr inte på Tony efter dessa matcher. Helt fel!
Senast redigerad av BallaBella 2026-06-09 kl. 21:50.
Citera
2026-06-09, 21:54
Medlem
Grus-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaBella
Varför väljer man att starta med en trupp som inte fungerade mot Danmark.
Jag har så mycket åsikter efter den här matchen och jag tycker det är sorgligt för Sverige att vi har så dåliga ledare.
Hur kan man bänka våra bästa rutinerade spelare mot spelare som inte har rutinen och tempot i kroppen.

Det är stor skillnad att spela i Allsvenskan och ännu större skillnad att inte ha någon matchtid alls oavsett var du spelar.

Matcha de som spelar ihop dagligen Zigiotti Lundkvist Rolfö och Sandberg
Smilla och Stina
Kafaji

Jag tror inte tyvärr inte på Tony efter dessa matcher. Helt fel!
Det fetade och då är ändå Tony Pussy, tidigare Tiger, en i sammanhanget välmeriterad tränare som i damlandslaget visade sig vara en ren katastrof.

Försprånget Sverige har haft i damfotbollen pga. att man satsade mer tidigt än många stora fotbollsländer är helt borta idag. Det enda som återstår är att Sverige fortfarande har bra spelare som spelar i bra lag i toppligor. Men ledarstaben har tyvärr visat att det är en skör fördel som de också med allehanda konstiga beslut har sjabblat bort.

Gerhardsson höjde spelet flera klasser under sin tid som förbundskapten, men vad gör vi nu, lille du?
Citera
2026-06-09, 22:00
Medlem
.NateHiggers.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grus-Kalle
Det fetade och då är ändå Tony Pussy, tidigare Tiger, en i sammanhanget välmeriterad tränare som i damlandslaget visade sig vara en ren katastrof.

Försprånget Sverige har haft i damfotbollen pga. att man satsade mer tidigt än många stora fotbollsländer är helt borta idag. Det enda som återstår är att Sverige fortfarande har bra spelare som spelar i bra lag i toppligor. Men ledarstaben har tyvärr visat att det är en skör fördel som de också med allehanda konstiga beslut har sjabblat bort.

Gerhardsson höjde spelet flera klasser under sin tid som förbundskapten, men vad gör vi nu, lille du?

Att man förlorat sitt försprång och blivit varvade 5 gånger om beror på andra orsaker än Tåny. Så även om han är en loser så har han ingen skuld i de hela. All skuld ska läggas på Rosengårds head of football och hon som inte gives a fuck. De är dags vi och media skuldbelägger rätt personer nu.
Citera
2026-06-09, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Smilla försöker gång på gång ställa sig högt upp på högersidan och oftast då markerad med Jusu Bah ca 5 meter framför. Det är åt helvete fel. Dels för att det inte behövs när Bah redan är där och dels för att hon behövs i uppspelsfasen i synnerhet då julgransfoten Bella är med därnere. Helt klart var detta Smillas sämsta match hittills.

Mittbackarna är ju nästan sämre än Nilla Fischer på slutet. Mittmittfältarna är totalt under isen. Angeldahl är två klasser sämre än förra året och verkar ha tappat all teknik. Zizilotti springer konstant in i motståndarna hellre än att försöka spela. Ständiga tapp av boll på mittmitt. Här måste Rolfö bli hjälpgumma som petar en av dem om inte Janogy kanske kan bli det men hur ska hon få plats?

Sedan är det ju minst sagt märkligt att Blackstenius får 90 minuter.

Bra att expertkommentatorn tydligt uttalar sig om vissa saker som är fel.

Håller med om Blackstenius. Jag själv tycker faktiskt att hon är vår mest överskattade anfallare på många år. Hon gör framför allt för få mål.

Smilla hade jag gärna klarat mig utan idag. Önskar även att Hanna Lundqvist fått spela från start, hon var ju jättebra i senaste mästerskapet och bra även idag. Matilda Winberg förstås också jättebra.

Jag har tyckt att Rolfö passerat sin peak/prime och tyckt att hon varit rätt svag i landslaget på sistone. Men idag var hon förstås riktigt bra!

Elena Sadiku är jättebra som expertkommentator. Hon har själv spelat på hög nivå, och sedan haft tunga tränarjobb.

Jusu Bah räckte inte riktigt till i defensiven.

Håller även med om centralmittfältet. Vi saknar verkligen en eller flera riktigt bra spelare där. Saknar Asllani och Seger. Zigotti Olme fenomenal defensivt (världsklass!) men hennes svaghet är att hon inte är någon bra passningsspelare och slår bort många bollar.

Hoppas det lossnar för Felicia Schröder. Jag tycker hon påminner om Sam Kerr. Schröder verkar ha en väldigt bra inställning, typ ödmjuk, nyfiken, villig att lära sig, tjafsar inte i onödan osv.

Matchen idag var viktig! Jag hajar inte att många har så svårt att förstå att ALLA resultat är VIKTIGA, eftersom de påverkar rankingen. Rankingen är jätteviktig! Kan bokstavligen talat innebär att man kan få ingå i samma seedningsgrupp som Spanien och få möta ett lag i en lägre seedningsgrupp, eller hamna i en lägre seedningsgrupp och riskera få möta lag som Spanien, England osv.
Dessutom får sånt här spiraleffektiver. En lättare kvalgrupp (etc) skapar fler vinster, vilket leder till bättre ranking, osv. En svårare kvalgrupp riskerar innebär fler förlusten och en ond cirkel av att behöva kvala mot de allra bästa lagen och på sikt falla nedåt ännu mer.
Citera
2026-06-09, 23:28
Medlem
Varmlandskorvens avatar
Sparka Tony
Citera
2026-06-10, 07:23
Medlem
BallaBellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Sparka Tony

Sparka honom snabbt och köp in
Jeglertz.
Då blir det bra.
Citera
2026-06-10, 07:28
Medlem
BallaBellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Håller med om Blackstenius. Jag själv tycker faktiskt att hon är vår mest överskattade anfallare på många år. Hon gör framför allt för få mål.

Smilla hade jag gärna klarat mig utan idag. Önskar även att Hanna Lundqvist fått spela från start, hon var ju jättebra i senaste mästerskapet och bra även idag. Matilda Winberg förstås också jättebra.

Jag har tyckt att Rolfö passerat sin peak/prime och tyckt att hon varit rätt svag i landslaget på sistone. Men idag var hon förstås riktigt bra!

Elena Sadiku är jättebra som expertkommentator. Hon har själv spelat på hög nivå, och sedan haft tunga tränarjobb.

Jusu Bah räckte inte riktigt till i defensiven.

Håller även med om centralmittfältet. Vi saknar verkligen en eller flera riktigt bra spelare där. Saknar Asllani och Seger. Zigotti Olme fenomenal defensivt (världsklass!) men hennes svaghet är att hon inte är någon bra passningsspelare och slår bort många bollar.

Hoppas det lossnar för Felicia Schröder. Jag tycker hon påminner om Sam Kerr. Schröder verkar ha en väldigt bra inställning, typ ödmjuk, nyfiken, villig att lära sig, tjafsar inte i onödan osv.

Matchen idag var viktig! Jag hajar inte att många har så svårt att förstå att ALLA resultat är VIKTIGA, eftersom de påverkar rankingen. Rankingen är jätteviktig! Kan bokstavligen talat innebär att man kan få ingå i samma seedningsgrupp som Spanien och få möta ett lag i en lägre seedningsgrupp, eller hamna i en lägre seedningsgrupp och riskera få möta lag som Spanien, England osv.
Dessutom får sånt här spiraleffektiver. En lättare kvalgrupp (etc) skapar fler vinster, vilket leder till bättre ranking, osv. En svårare kvalgrupp riskerar innebär fler förlusten och en ond cirkel av att behöva kvala mot de allra bästa lagen och på sikt falla nedåt ännu mer.

Rolfö har haft det tufft men sista månaderna har hon varit riktigt bra i WSL.
Det tog ett tag efter övergången från Barca men hon är otroligt passningssäker och
sätter bollen där den ska vara.
Finns nog ingen spelare som slår såna inlägg som henne plus att hon är farlig framför mål med sin längd och säkerhet.Hon vill vinna.
Det behövs i det här laget.
Hon har en passningshistorik på 80%

De som säger att hon är färdig är de som inte följer henne i WSL
Kan hålla med om dippen men nu är hon där igen.
Senast redigerad av BallaBella 2026-06-10 kl. 07:54.
Citera
2026-06-10, 07:51
Medlem
Lite surt för Lundkvist men hon kanske inte vet om att hon inte fick målet igår. Var ju ett självmål och det är också så det står officiellt hos FIFA.

Tråkig ”regel” men är ju alltid självmål numera när målvakter gör mål på returen, hur oavsiktligt det än är.
Senast redigerad av Burkgurka 2026-06-10 kl. 07:54.
Citera
2026-06-10, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Lite surt för Lundkvist men hon kanske inte vet om att hon inte fick målet igår. Var ju ett självmål och det är också så det står officiellt hos FIFA.

Tråkig ”regel” men är ju alltid självmål numera när målvakter gör mål på returen, hur oavsiktligt det än är.

Jaså vad synd. Jomen jag tyckte hon sa något efteråt i intervjun om att "om det nu var så" (att det var hennes första landslagsmål) så kanske hade hon det på känn. Jag kan tycka att självmålsregeln är för överdriven, och att man oftare skulle ge den spelare som senast rörde bollen (i det målgörande laget) målet.

Jag tycker även att avblåsningen i slutsekunderna kan ifrågasättas. Domaren (och även domare generellt) blåser alltför ofta till det försvarande lagets fördel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in