Citat:
Ursprungligen postat av
Plukke
Det finns alltid två personligheter som skapar en krock i dessa områden bestående av semestermännisskor som äger sommarstugor/torp etc på skärgården eller i mindre byavägar med vägboomar.
1. De som stör sig på att det körs en massa bilar och fyrhjulingar förbi en och börjar agera som en advokat.
2. De som skiter fullständigt i det och tror att det är bara att ha alla hundar lösa ute i naturen,låta sina barn från storstan köra fyrhjulingar och snöskotrar och orsaka en risk för sig själv och alla andra.
Är man så dum i huvudet att man vill bo i ett "villaområde" i Åre/Vemdalen/Hemavan/Sälen för att man vill ha tillgång till fiber/tv/el/dusch/vatten får man vara beredd på att träffa en massa stekare som ser platsen som vilda västern.
Är väl bättre att ta en stuga som är lite avsides och har den där lantliga känslan? Är ju så mina föräldrar bor. Inge el och vatten och vill man ringa måste man gå 200.meter för att gå in på sociala medier och detta kostade inte 2-5 miljoner kr.
Så, hur lever ni för er som har sommarstugor? Är det som i sommaren med släkten?
Bägge personligheterna finns nog, men är i en absolut minoritet. De flesta är vanliga människor som visar hänsyn till varandra.
Sen finns ytterligheterna men de brukar inte bli så långlivade i området.
Själv har jag 2 erfarenheter som kan passa in, en tysk som köpte en avstyckad gård(Stuga) i närheten av mina föräldrar, han trodde han ägde allt så han hägnade in allt han såg inklusive en väg. Det slutade med polisingripande och han sålde ganska fort.
Sen en lirare som köpte en kåk som sommarstuga i byn där jag bodde, han lät ungarna fara runt som skottspolar sen hjälpte inte till när vi hade problem med vindfällen efter en storm men krävde att vi andra skulle frilägga hans infart. Han blev inte heller långlivad.
Men generellt svaret är nej, det du ser på TV är insidenter som ger bäst TV. Lite typ sällskapsresan.