2026-06-09, 10:15
  #1
Medlem
Det finns alltid två personligheter som skapar en krock i dessa områden bestående av semestermännisskor som äger sommarstugor/torp etc på skärgården eller i mindre byavägar med vägboomar.

1. De som stör sig på att det körs en massa bilar och fyrhjulingar förbi en och börjar agera som en advokat.
2. De som skiter fullständigt i det och tror att det är bara att ha alla hundar lösa ute i naturen,låta sina barn från storstan köra fyrhjulingar och snöskotrar och orsaka en risk för sig själv och alla andra.

Är man så dum i huvudet att man vill bo i ett "villaområde" i Åre/Vemdalen/Hemavan/Sälen för att man vill ha tillgång till fiber/tv/el/dusch/vatten får man vara beredd på att träffa en massa stekare som ser platsen som vilda västern.

Är väl bättre att ta en stuga som är lite avsides och har den där lantliga känslan? Är ju så mina föräldrar bor. Inge el och vatten och vill man ringa måste man gå 200.meter för att gå in på sociala medier och detta kostade inte 2-5 miljoner kr.

Så, hur lever ni för er som har sommarstugor? Är det som i sommaren med släkten?
Citera
2026-06-09, 11:00
  #2
Medlem
Riksreptilens avatar
Nej det är en välbevarad timrade lada vid fiskespö så möjligt att övernatta om man vill höra första sångsvanen t ex.

Närmsta vvs och el är några km vid behov men mobiltäckningen är oftast dräglig men inte så intressant
Citera
2026-06-09, 11:20
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Nej det är en välbevarad timrade lada vid fiskespö så möjligt att övernatta om man vill höra första sångsvanen t ex.

Närmsta vvs och el är några km vid behov men mobiltäckningen är oftast dräglig men inte så intressant
Skönt för dig.
Citera
2026-06-09, 12:08
  #4
Medlem
Fördelen med sommarstugeområden. Är att man kan ha en slags grannsamverkan mot inbrott
Där finns också ofta hushåll med permanent boende
Alltid någon som håller lite koll i området, lätt att installera larm mm

En sommarstuga ute i skogen. Är mer utsatt och blir betydligt mer primitiv
Med utedass, i bästa fall brunn och el
Dessutom har du ingen postadress som du kan använda på sommaren, om du beställer något
Få sköta mer runt omkring med vägbygge, röjning och dränering osv
Vägen dit kan vara mer som en stig, än en rejäl väg
Många vill ha det så. Med tanke på inbrott och att inte förenkla för tjuven
Citera
2026-06-09, 12:31
  #5
Medlem
kyrkstockens avatar
Jag tittar inte på skit svt.

Det låter som om du beskriver en typisk samfällighet. Båtklubb, vägförening osv.

Där brukar det finnas småpåvar som skall kompensera att frugan inte släpper till.
Citera
2026-06-09, 12:56
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Fördelen med sommarstugeområden. Är att man kan ha en slags grannsamverkan mot inbrott
Där finns också ofta hushåll med permanent boende
Alltid någon som håller lite koll i området, lätt att installera larm mm

En sommarstuga ute i skogen. Är mer utsatt och blir betydligt mer primitiv
Med utedass, i bästa fall brunn och el
Dessutom har du ingen postadress som du kan använda på sommaren, om du beställer något
Få sköta mer runt omkring med vägbygge, röjning och dränering osv
Vägen dit kan vara mer som en stig, än en rejäl väg
Många vill ha det så. Med tanke på inbrott och att inte förenkla för tjuven

Instabox på valfri matbutik.
Citera
2026-06-09, 13:07
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Instabox på valfri matbutik.


Men hur gör du om du saknar en adress i den orten?
Sen måste du fortfarande ta dig till närmsta samhälle
Citera
2026-06-09, 13:18
  #8
Medlem
Väldigt avlägset, helt omodernt, underbar natur och perfekt om man vill fågelskåda. Kan inte bli bättre.
Citera
2026-06-09, 16:59
  #9
Avslutad
Kollar inte på det men skulle utan tvekan säga att det sups nog mer i verkligheten
Citera
2026-06-12, 09:54
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Det finns alltid två personligheter som skapar en krock i dessa områden bestående av semestermännisskor som äger sommarstugor/torp etc på skärgården eller i mindre byavägar med vägboomar.

1. De som stör sig på att det körs en massa bilar och fyrhjulingar förbi en och börjar agera som en advokat.
2. De som skiter fullständigt i det och tror att det är bara att ha alla hundar lösa ute i naturen,låta sina barn från storstan köra fyrhjulingar och snöskotrar och orsaka en risk för sig själv och alla andra.

Är man så dum i huvudet att man vill bo i ett "villaområde" i Åre/Vemdalen/Hemavan/Sälen för att man vill ha tillgång till fiber/tv/el/dusch/vatten får man vara beredd på att träffa en massa stekare som ser platsen som vilda västern.

Är väl bättre att ta en stuga som är lite avsides och har den där lantliga känslan? Är ju så mina föräldrar bor. Inge el och vatten och vill man ringa måste man gå 200.meter för att gå in på sociala medier och detta kostade inte 2-5 miljoner kr.

Så, hur lever ni för er som har sommarstugor? Är det som i sommaren med släkten?
Bägge personligheterna finns nog, men är i en absolut minoritet. De flesta är vanliga människor som visar hänsyn till varandra.
Sen finns ytterligheterna men de brukar inte bli så långlivade i området.
Själv har jag 2 erfarenheter som kan passa in, en tysk som köpte en avstyckad gård(Stuga) i närheten av mina föräldrar, han trodde han ägde allt så han hägnade in allt han såg inklusive en väg. Det slutade med polisingripande och han sålde ganska fort.
Sen en lirare som köpte en kåk som sommarstuga i byn där jag bodde, han lät ungarna fara runt som skottspolar sen hjälpte inte till när vi hade problem med vindfällen efter en storm men krävde att vi andra skulle frilägga hans infart. Han blev inte heller långlivad.
Men generellt svaret är nej, det du ser på TV är insidenter som ger bäst TV. Lite typ sällskapsresan.
Citera
2026-06-12, 10:19
  #11
Moderator
Sun Rulers avatar
Jag har spenderat tid praktiskt taget varje sommar i över 40 år i Stockholms skärgård och mitt intryck är att folk är desto mer omtänksamma och respektfulla där ute än vad de är "hemma".

De bor en del på ön året om men jag skulle nog säga att majoriteten av de som är där på somrarna bor inne i stan. Här ute hälsar de dock glatt på varandra, det anordnas sim- och fotbollsskola på somrarna, midsommarfirande m.m.

Visst finns det fyrhjulingar men jag har aldrig hört någon störa sig på dessa.
Citera
2026-06-12, 14:01
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Bägge personligheterna finns nog, men är i en absolut minoritet. De flesta är vanliga människor som visar hänsyn till varandra.
Sen finns ytterligheterna men de brukar inte bli så långlivade i området.
Själv har jag 2 erfarenheter som kan passa in, en tysk som köpte en avstyckad gård(Stuga) i närheten av mina föräldrar, han trodde han ägde allt så han hägnade in allt han såg inklusive en väg. Det slutade med polisingripande och han sålde ganska fort.
Sen en lirare som köpte en kåk som sommarstuga i byn där jag bodde, han lät ungarna fara runt som skottspolar sen hjälpte inte till när vi hade problem med vindfällen efter en storm men krävde att vi andra skulle frilägga hans infart. Han blev inte heller långlivad.
Men generellt svaret är nej, det du ser på TV är insidenter som ger bäst TV. Lite typ sällskapsresan.


Tyskar har alltid fått för sig att direkt det köper mark eller hyr en camping att de äger allt och kan göra vad de vill och att de inte förstår att privata vägar inte går liksom att förhindra att människor gör ibland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in