2026-06-09, 00:06
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Ja...?

Om du ser den lokala heroinmissbrukaren komma dragande med en cykel värd 60 000 spänn, då kanske du undrar lite om "Steffe-Ladd" verkligen köpt den där cykeln för ärliga pengar...

Men om den lokala knark-kranen Mohammed-Mohammed-Ahmed-Mohammed (med tillhörande luvtröja, Luis Vitoun-keps och bögig midjeväska) kommer dragande med en helt normal och vältrimmad hund, så är allting OK och rosa moln och enhörningar som fiser regnbågar! Och att Mona Sahlin kommer vara vår evige Lillefar i all evighet!!!

Jösses, inte nog med att du uttrycker dig som en vettlös fullblodsrasist fullstoppad med fördomar - du går dessutom off topic i din egen tråd.
Mitt råd till dig är följande: Sök hjälp!
Citera
2026-06-09, 00:10
Medlem
Svenskar är väl knappast de enda människorna i världen som haft husdjur? Förstår inte riktigt din fråga.
Citera
2026-06-09, 00:15
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jösses, inte nog med att du uttrycker dig som en vettlös fullblodsrasist fullstoppad med fördomar - du går dessutom off topic i din egen tråd.
Mitt råd till dig är följande: Sök hjälp!

Nämen visst, det är såklart JAG som är problemet , eftersom jag pekar på det verkliga problemet som du inte vill veta om! Och som du sitter i din lilla bubbla och låtsas inte existera!

Vet du vad, när jag var barn, och det var inte speciellt länge sedan. Då kunde man helt säkert och utan problem lämna hundar utanför affären medan man gick in och handlade, och hunden var kvar där säker och oskadd när man kom tillbaka!

Jag vet! Det måste framstå som en total chock för dig, att ett sådant underbart land existerat!

Vet du varför det inte går att lämna sin hund utanför mataffären nuförtiden??? Du kan få ett tips; det beror INTE på att Nisse och Svenne och Karl blir kränkta av att se en hund, och bestämmer sig för att misshandla hunden i fråga!!!
Citera
2026-06-09, 03:02
Medlem
Citat:
Hej hopp!

Jag personligen tycker att det blivit vanligare senare åren att man ser invandrare tillsammans med husdjur.

Så jag undrar vad ni här på forumet har för faktiska erfarenheter av invandrare som har husdjur?

Initialt kan man ju tycka att det är jättebra att invandrare skaffar husdjur, vilket är en stapelvara i Svensk kultur och barnuppfostran. Men risken är ju att invandrarna inte fattar vilket ansvar det är att ha ett husdjur, och att uppfödare säljer husdjur till olämpliga familjer.

Ett husdjur är ju en familjemedlem och en kamrat i 10-15 år, INTE en leksak som man slänger till otvättade DAMP-ungar!

Så, vad är era erfarenheter av invandrares förhållande till sina husdjur?
Beror helt på vilka länder invandrarna kommer ifrån.

Rent generellt från länder i afrika som somalia osv så hatar dom husdjur och ser djur endast som mat och hundar som orena därför ser du aldrig somalier som har en katt eller en hund.

afghaner likaså.
De ser djur som nåt man bara äter.

Kineser gillar att äta katter och hundar men har de även som husdjur.

europeer generellt gillar husdjur som alla vet men en del schweizare äter hundar till högtider.

arabkids i orten brukar ibland plåga blandannat igelkottar och döda dom.

Bosnier är ju muslimska och de är väl inte särskilt mycket för husdjur heller.

Självklart finns det ungar till vissa av dessa som lärt sig gilla hundar och katter men ofta inte än sålänge.

I england har de föreslagit att begränsa hundar att vistas i parker osv som ligger i områden med mycket moskeer.
Senast redigerad av Blatteman 2026-06-09 kl. 03:10.
Citera
2026-06-09, 08:17
Medlem
Med tanke på hur mycket djurhem vi har här i Sverige så är väl inte svenskar så mycket bättre på att ta hand om djur.

Hemma avlivade mina föräldrar hellre djuren än gav/sålde de till någon okänd. Vetskapen att de låg begravda bakom kullen var väl mer rogivande.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2026-06-09 kl. 08:24.
Citera
2026-06-09, 08:25
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
De invandrare jag känner har ofta katter eller hundar och behandlar sina husdjur minst lika bra som svennebanan, om inte bättre!

Muslimer gillar som regel inte hundar eftersom Mohammed hatade judar. Därav att du ser historier om att judar tränar hundar att våldta muslimer osv.
Citera
2026-06-09, 08:59
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Hej hopp!

Jag personligen tycker att det blivit vanligare senare åren att man ser invandrare tillsammans med husdjur.

Så jag undrar vad ni här på forumet har för faktiska erfarenheter av invandrare som har husdjur?

Initialt kan man ju tycka att det är jättebra att invandrare skaffar husdjur, vilket är en stapelvara i Svensk kultur och barnuppfostran. Men risken är ju att invandrarna inte fattar vilket ansvar det är att ha ett husdjur, och att uppfödare säljer husdjur till olämpliga familjer.

Ett husdjur är ju en familjemedlem och en kamrat i 10-15 år, INTE en leksak som man slänger till otvättade DAMP-ungar!

Det polska invandrarparet i huset intill mitt hade två hundar redan när de flyttade in där. Holländaren längst ner i huset har tre jättefina innekatter. Den chilenska barnfamiljen jag är ytligt bekant med har en schäfer, och dessutom akvariefiskar (om de sistnämnda är att räkna som husdjur vet jag inte).

Så att många invandrare i Sverige har husdjur är för mig tämligen naturligt och inte ett dugg konstigt.
Citera
2026-06-09, 09:39
Medlem
Citat:
Hej hopp!

Husdjur är en familjemedlem för dig eftersom du sitter i ensam i en garderob helt utan vänner och familj, och kan köpa dig en "familjemedlem" i form av ett husdjur
Citera
2026-06-09, 09:47
Medlem
MATochLIVSMEDELs avatar
Någon annan som reflekterat över hur värdelösa folk från Estland är på att ta hand om marsvin?
Citera
2026-06-09, 10:49
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Frågan är ju vadå invandrare? Lite svårt att täcka in alla och dra alla över en kam.

Handlar det om europeer från exempelvis Ukraina eller Rumänien eller Polen och liknande är ju många vana vid djur då de haft exempelvis hundar och katter innan de kom hit. Är nog inget konstigt att de har djur här också.

Handlar det om människor från Mellanöstern och Nordafrika skulle jag nog säga att det är en fråga om deras uppväxt och kultur. De flesta som bor i städer har inte växt upp med djur och anser många djur som orena. De skulle inte ens ha en katt eller en hund. Medan de flesta som växt upp på landet är vana vid djur, främst nyttodjur som exempelvis höns och hästar och kor och getter, men även hundar i vissa fall. Ett väldigt fåtal människor som bor i stan har hund hemma. Men där kan man man nog vara säker på att de håller hunden ren varenda dag. De flesta av dessa människor som idag har djur i Sverige är nog de som är vana vid djur sedan de fortfarande bodde i sina hemländer. Alternativt är det andra eller tredje generationen invandrare, alltså de som är födda här i Sverige. Inte sällan det är yngre generationer man ser med exempelvis hundar.

Att du undrar i deras lämplighet och över deras ansvar är nog för det allra mesta en icke-fråga, då de utan husdjur anser djur som orena och aldrig skulle låta ett djur komma in över deras tröskel och de med djur är vana vid djur sedan de bodde i hemlandet eller så är de vana vid djur här i Sverige då de är födda här.

Skulle inte säga att invandrare är mindre lämpliga djurägare än svenskar.
Citera
2026-06-09, 10:56
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Hej hopp!

Iranier, jugoslaver och finnar har väl i alla tider haft hundar och katter, iranierna håller ju även mycket fågel. Så jag tror nog mer det handlar om att djur blivit mer vanliga i samhället i stort.
Citera
2026-06-09, 11:27
Medlem
Sladdarens avatar
Relationen är väl låg till husdjur kopplat till islamisk tro, och att de helt enkelt ser djur antingen som föda, ohyra och farliga attackerare som springer lösa i deras hemländer, eller för att bruka jord och mark eller mjölk kött, och inte för jakt, spårning och sällskap

Möjligen funkar fåglar i bur bättre eller nåt annat i bur och ev diverse djungeldjur för vissa invandrare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in