2026-06-08, 19:14
Medlem
Lyko och Storskogen, to bolag med stora problem. Skall säga att jag har ägt Lyko men sålde aktierna efter Q4 rapporten, och Storskogen nyligen när jag fick veta det här. En barndomsvän till mig jobbar på Kevin Murphy i Sverige, och jag fick därigenom veta att Lyko har enorma finansiella problem. De har svårt att betala sina fakturor och tvingas sälja allt möjligt i sitt lager för att kunna göra det. De får heller inte beställa nya produkter alls vilket förklarar varför en hel del är slut i lager.

Nu till en riktigt rolig historia, som också beskriver problemet hos ett annat bolag, nämligen Storskogen som äger Kevin Murphy. Det har tydligen varit ett STORT krismöte bolagen emellan i Maj hörde jag, då Storskogen är en av Lykos störste leverantörer. Inte bara Kevin Murphy utan mängder av smink, parfym etc. Storskogen tappar väldigt mycket försäljning eftersom Lyko inte får beställa, och det har varit ett möte mellan ledningen på Storskogen och ledningen på Lyko. Storskogen leddes av chefen för Trade och på andra sidan sitter Ricka** Lyko. Många andra var tydligen med från båda sidor. Mycket heta diskussioner med ett pressat läge, där Lyko vill ha mer rabatter och Kevin Murphy vill ge mindre. Storskogen verkar tyvärr ha väldigt dålig koll på situationen, för de kräver att de skall få ensamrätt på Lyko, vilket Ricka** så klart inte kan ge med flera hundra leverantörer. Stämningen är både desperat och väldigt obekväm, och Lyko skriker plötsligt argt att han HATAR STORSKOGEN. Mötet bryts när Ricka** säger åt storskogen chefen att hon kan köra upp sin ensamrätt i röven. Ganska tuff stämning och det beskriver väl problemen som Lyko har rätt bra. Man vill bara sälja egna produkter med bättre marginaler men är beroende av andra. Sen är det väl idiotiskt av ett bolag som Kevin Murphy att försöka kräva mer och mer av någon som slåss för att överleva.

Summa är väl dock att dessa två bolag har det extremt tufft just nu och att man nu i princip inte handlar med varandra längre och Lyko sparkar folk och köper inte in produkter, ja hur länge kommer det hålla? Storskogen har varit en besvikelse i flera år nu och när man hör sådant här så förklarar det ju varför det inte går bättre. En chef som tjänar miljoner som storskogen är ökända för försöker utpressa sig till större vinster, det smakar ganska dårlig. Vem är chefen? Från hemsidan verkar det va en kvinna som heter Åsa?  

Det krävs nog betydligt mer innan dessa aktier åker in i min portfölj igen. Jag brukar försöka hålla med till cirka 20 aktier och i nuläget finns det andra intressanta bolag även om potentialen är stor i dessa två. Men först måste båda få in pengar.
2026-06-16, 21:41
Moderator
HelgeBuks avatar
Kan diskuteras i (FB) Skvaller om Lyko .
/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in