2026-06-08, 19:08
Medlem
Jag vill ha recept från receptonline, dom är OK men vill ha blodprov.
Hur ser situationen ut i Peth-debatten för detta?
Jag är OK att dom tar blodprov men absolut inte Peth eller andra alkoholmarkörer som kan sabba körkort.
Någon som vet (säkert) hur det funkar?
Ringde dom - dom sa att betalar jag till deras partner för blodprov "stannar det mellan oss" - ingen rapportering får förekomma och proverna är min egendom.

Åsikter?
Citera
2026-06-08, 19:22
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Jag skulle inte lita på dem, själv var jag på vårdcentralen för vanlig undersökning, de tog 7 rör blod mot vanliga 5 rör och när jag frågade ljög de, sa det bara var vanliga prover!
Citera
2026-06-08, 19:36
Medlem
Jag ringde och frågade explicit - dom sa ingen information skickas om jag inte utrycklingen begär.. Jag äger information.. men vem fan har koll så jag är tveksam. Att nån på telefon säger något betyder inget om jag får problem.
Någon annan so har input?
Citera
2026-06-08, 19:54
Avstängd
TheJesuits avatar
Du vill ha skriftligt i ett mail att de inte tar peth, då kommer de inte våga göra det, för stor kommersiell risk. Men om de tar provet så är de skyldiga att rapportera om två prover visar över 30.
Citera
2026-06-08, 20:00
Medlem
PatrickEkwalls avatar
PEth:en sjunker ju snabbt, värre är det med CDT-värdet. Var tre veckor i Frankrike för ett par år sedan och drack 1-2 vinflarror om dagen. Kom hem torsdag, blodprov tisdag. PEth-värdet var nära noll men CDT, långtidsalkoholen, var en bra bit över deras gränsvärde.

Skyll på att du varit i baguetternas rike och gått på vernissage. Finns inte en vettig människa som kommer därifrån med alkoholmarkörerna i behåll.
Citera
2026-06-08, 20:09
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Jag skulle inte lita på dem, själv var jag på vårdcentralen för vanlig undersökning, de tog 7 rör blod mot vanliga 5 rör och när jag frågade ljög de, sa det bara var vanliga prover!

Har varit med om det med för något år sedan. Har haft ett helvete med deras tjat efter detta.

Ingen info om att PETH togs.

Över 0,30 första gången men under nästa gång.

Fattar inte varför de fortsätter tjata om detta efter alla turer som varit i media och på nätet?

Har totalt tappat förtroendet för vården i allmänhet och min vårdcentral i synnerhet!!
Citera
2026-06-08, 20:36
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Tog en del prover i fjol. Var mycket noga att påpeka både för min läkare och sjuksköterskorna som tog prover att jag inte godkände prov på alkoholmarker. Det fungerade i mitt fall.

Min dåvarande läkare var också rätt bra. Tyvärr inte samma läkare i dag, då de flyttar runt en del.
Citera
2026-06-09, 11:28
Medlem
CaLund89s avatar
Jag tappade körkortet pga peth.
Efter årsskiftet blev det nya regler, det krävs inte bara perh utan en missbruksdiagnos för att lappen ska ryka och dom MÅSTE informera om att dom tänker ta peth innan dom gör det. Du har rätt att neka.
Citera
2026-06-09, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaLund89
Jag tappade körkortet pga peth.
Efter årsskiftet blev det nya regler, det krävs inte bara perh utan en missbruksdiagnos för att lappen ska ryka och dom MÅSTE informera om att dom tänker ta peth innan dom gör det. Du har rätt att neka.

För tillfället krävs en korrekt ställd beroendediagnos för att de ska kunna återkalla körkortet. Men, Körkortslag har egentligen två olika punkter som avser återkallelse pga alkohol. Det är punkt 7 som Transportstyrelsen oftast hänvisat till när det gäller PEth-cirkusen. Punkt 5 är ett wildcard som inte är tydligt definierat även om förarbetena beskriver att det handlar om tex återkommande LOB och liknande.
5. körkortshavaren på grund av opålitlighet i nykterhetshänseende inte bör ha körkort,
7. körkortshavarens förutsättningar för rätt att köra ett körkortspliktigt fordon är så väsentligt begränsade genom sjukdom, skada eller dylikt att han från trafiksäkerhetssynpunkt inte längre bör ha körkort,

Problemet är också att många läkare inte har koll på att det råder en extremt stor individuell variation när det gäller vilken alkoholkonsumtion som ger ett visst PEth-värde. Så, i praktiken kan en läkare tro att patienten konsumerar både mer eller mindre alkohol än vad de gör. Och tror läkaren att patienten konsumerar "för mycket" och vägrar vidare undersökningar så ska de enligt anmälningsplikten anmäla förhållandet till Transportstyrelsen. De behöver inte ens informera patienten i det läget. Sen beror det på vad läkaren har skrivit i fritextfältet i blanketten "Läkares anmälan". Kanske klassas patienten in under punkt 5 ovan, kanske under punkt 7 och kanske kräver de in mer information om patienten. Det är nästan som ett lotteri beroende på vilken läkare som sitter vid skrivbordet.
Senast redigerad av W95nM98NtW2K 2026-06-09 kl. 12:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in