2026-06-08, 17:56
  #1
Medlem
Tjenare folket gott!
Har precis läst klart andra året teknisk fysik på Chalmers och ska snart ansöka masterprogram inför 4e-5e året. Tycker mobility engineering mastern låter fet, men har hört om att KAU har masterprogram som heter "inkluderingsingenjör".

Tycker det är lite ächo att ha tre års erfarenhet teknisk fysik och sen Inkluderingsingenjör master då jag kan bli en bra HR-shunno på någon fet industri som typ Saab eller ngt

Är medveten om att jag inte kan erhålla titeln "civilingenjör" om man läser mastern ngn annanstansh, men det känns ändå lite mer revolutionärt att tänka lite utanför boxen. Vill ju inte bli helt en corporate slave liksom

Vill höra va flera chalmerister, eller ingenjörer i allmänhet tycker om KAU Inkluderingsingenjör
Citera
2026-06-08, 18:46
  #2
Medlem
Själv gammal Chalmerist och en del erfarenhet av KAU då jag bor här nu.

"Inkluderingsingenjör är en term som främst uppmärksammades efter att ⁠Karlstads universitet använde den i marknadsföringen av sitt masterprogram i statsvetenskap. Begreppet används metaforiskt för att beskriva en roll som kombinerar tekniska eller analytiska processer med mänskliga rättigheter och social hållbarhet.I praktiken syftar rollen till att utveckla system och arbetsplatser där mångfald och inkludering är centrala för innovation och relationer."

Låter som delar av KAU's wokeskadade utbildningar.
Citera
2026-06-08, 19:35
  #3
Moderator
pbos avatar
Fysik, matematik och teknologi --> Utbildning och studier
/Moderator
Citera
2026-06-11, 17:28
  #4
Medlem
ingenios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Själv gammal Chalmerist och en del erfarenhet av KAU då jag bor här nu.

"Inkluderingsingenjör är en term som främst uppmärksammades efter att ⁠Karlstads universitet använde den i marknadsföringen av sitt masterprogram i statsvetenskap. Begreppet används metaforiskt för att beskriva en roll som kombinerar tekniska eller analytiska processer med mänskliga rättigheter och social hållbarhet.I praktiken syftar rollen till att utveckla system och arbetsplatser där mångfald och inkludering är centrala för innovation och relationer."

Låter som delar av KAU's wokeskadade utbildningar.

Ja, vad är det för skit? Skall man lära somalier att använda en skiftnyckel?
Citera
2026-06-11, 17:32
  #5
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenio
Ja, vad är det för skit? Skall man lära somalier att använda en skiftnyckel?


EDIT: Nej det går tyvärr inte, hahhah

Nej, du skall hjälpa till att påskynda folkutbytet fattar du väl. Du blir alltså en social ingenjör, med expertis i att dela ut bidrag och bränna skattepengar på inkluderande åtgärder (eller?).
__________________
Senast redigerad av busy-signal 2026-06-11 kl. 17:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in