2026-06-07, 11:45
Medlem
TheSamePersons avatar
"Han har bott i ett tält på olika platser i skogen drygt en mil i från Lunds tätort de senaste tre åren. Platsen han har slagit sig till ro på i de senaste två är på kommunal mark.

För 13 år sen försvann mannen i 70-årsåldern från bokföringen. Han vill hålla sig under radarn och har flyttat till skogen av två anledningar.

Dels för att det är svårt att hitta någonstans att bo, dels för att han har en frihetslängtan.

Men nu vill kommunen vräka honom från skogen, rapporterar Sydsvenskan."

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/han-vraks-fran-sitt-talt-i-skogen-jag-stor-val-ingen/

Varför agerar dessa unga flickor (ja, nu är jag tyvärr fördomsfull) som inte kan ett skit om världen på detta sätt och hur kan de få jobb som påverkar människors livsval?
2026-06-07, 11:58
Medlem
Det är ingen mänsklig rättighet att bo på kommunal mark och dessutom skulle det bli anarki om alla gjorde som honom. Han får väl flytta till ett kommunalt seniorboende och campa enstaka helger då och så som oss normala. Antar att han inte betalat något i hyra för marken han tagit i besittning?
2026-06-07, 12:00
Medlem
Klandalfs avatar
Bra. Allemansrätten tillåter inga äckliga markockupanter att permanet bosätta sig i skogen och skita ner.
2026-06-07, 12:03
Avstängd
Connykrims avatar
Han skitar säkert ner med sitt skräp o bajs o allt va de kan vara.
2026-06-07, 12:05
Avstängd
Comitiums avatar
Skogsmannen har föregångare:

År 1845 byggde Thoreau en enkel stuga vid tjärnen Walden i Concord, Massachusetts, där han levde iskogen i över två år för att komma nära naturen. Detta experiment resulterade i boken Walden (utgiven 1854), som blivit en odödlig klassiker. Den lyfter fram enkelhet, oberoende och en djup kritik mot det moderna, materialistiska samhället.

1845!
2026-06-07, 12:14
Medlem
Ja, sådant är skådespelssamhället. Det är omöjligt att undkomma. Hoppas någon gör en film om gubben! En sann hjälte.

Kommunen kan inte äga mark, lika lite som vilken människa som helst. Det är bara förvirrade fantasier.

Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Skogsmannen har föregångare:

År 1845 byggde Thoreau en enkel stuga vid tjärnen Walden i Concord, Massachusetts, där han levde iskogen i över två år för att komma nära naturen. Detta experiment resulterade i boken Walden (utgiven 1854), som blivit en odödlig klassiker. Den lyfter fram enkelhet, oberoende och en djup kritik mot det moderna, materialistiska samhället.

1845!
Jag kan även varmt rekommendera Civil disobedience av samma man.
Senast redigerad av ladicius 2026-06-07 kl. 12:17.
2026-06-07, 12:26
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja, sådant är skådespelssamhället. Det är omöjligt att undkomma. Hoppas någon gör en film om gubben! En sann hjälte.

Kommunen kan inte äga mark, lika lite som vilken människa som helst. Det är bara förvirrade fantasier.

Jag kan även varmt rekommendera Civil disobedience av samma man.

Det låter obehagligt. Jag avstår.

Det sägs att stugan inte låg långt från en liten by där han kunde få måltider och andra av civilisationens välsignelser...
2026-06-07, 13:51
Medlem
Bandriljaers avatar
Man kan tycka att gubben ska få bo där ifred i sitt tält, det gör jag med. Men tillåts han bo där, så är snart hela skogen full av zigenare och det fick vi nog av för 10 år sedan, ingen vill ha dom tillbaka.
2026-06-07, 14:34
Moderator
Popesizes avatar
Vi låser denna och hänvisar till denna tråd istället
(FB) Han vräks från sitt tält i skogen

// MODERATOR

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in