2026-06-06, 23:06
  #13
Medlem
karjus avatar
Då är vi illa ute.

Citat:
Ursprungligen postat av 3697
Jag tror kärlek är allt. Allt vi har.
Citera
2026-06-06, 23:08
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karju
Då är vi illa ute.

Gud är kärlek.
Citera
2026-06-06, 23:09
  #15
Medlem
karjus avatar
En intuition kan vara grundad på erfarenhet också. Hjärnan uppmärksammar omedvetet intryck och får exempelvis en känsla av fara.

Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
En intuition är bara en spontan gissning utan rationell grund. Våra känslor ljuger för oss hela tiden, det finns inte minsta skäl att tro att det ligger till på ett visst sätt bara för att det ”känns” som att det gör det.
Citera
2026-06-06, 23:16
  #16
Medlem
karjus avatar
Det var mindre lovely när han dränkte världen en gång. Fast han var ju arg och besviken.

Citat:
Ursprungligen postat av 3697
Gud är kärlek.
Citera
2026-06-06, 23:26
  #17
Medlem
EnCartes avatar
Vi vet inte allt om Universum, så din intuition om det är rätt.

Man drabbas av sånt man inte förstår eller inte kan förklara så man skapar nya teorier för att ersätta det man inte förstår, med, men som man inte kan bevisa i sin tur. Att Universum som man anser det idag, inte följer den kända logiken är helt klart så.

Sen kan även din magkänsla om det, bara vara gaser. Så inget är givet.
Citera
2026-06-07, 01:12
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Vi vet inte allt om Universum, så din intuition om det är rätt.

Man drabbas av sånt man inte förstår eller inte kan förklara så man skapar nya teorier för att ersätta det man inte förstår, med, men som man inte kan bevisa i sin tur. Att Universum som man anser det idag, inte följer den kända logiken är helt klart så.

Sen kan även din magkänsla om det, bara vara gaser. Så inget är givet.

Stavfel
__________________
Senast redigerad av 3697 2026-06-07 kl. 01:32.
Citera
2026-06-08, 11:12
  #19
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3697
Jag lyssnade på intuitionen, och fick en känsla, men detaljerna finns inte där ännu. Intuition är ju ett sätt att ta in stora mängder information i ett enda ögonblick och om man inte är tränad är det lätt att det försvinner.

Är det någon som vet om universum är...tja ologiskt typ?
Hur går det för "vetenskapen" då?

Din intuition stämmer, tror jag. Du kan (om du vill) föreställa dig universum som en gigantisk skål full av 300 000 ton potatis- och purjolökssoppa, och vetenskapen som en synål. Synålen är det enkla verktyg du har för att distribuera soppan till X antal personer så att de blir mätta för dagen. Du har inga mindre skålar, skedar eller något annat - allt du har är en synål, och den ska du använda för att försöka mätta ca en miljon människor med potatis- och purjolökssoppa - helst innan den kallnar.

Vi människor har helt enkelt inte vertyg eller förmågan att tillfullo förstå universum och dess natur. Jag tror åtminstone inte det.

En sak som kraftigt komprometterar alla våra undersökningar av universum är vårt eget medvetande - som antagligen hänger ihop med rumtiden! Lite som att använda en gardinstång för att mäta en gardinstång, om du förstår vad jag menar; eller att försöka analysera sitt eget öga med hjälp av sitt öga - när föremålet för undersökningen och verktyget är samma sak, då blir det förvirrat.

Ytterligare en sak: vetenskapen utgår väldigt mycket från en idé om att saker är statiska, mätbara och kvantifierbara - med våra instrument, märk väl. Få gånger i mitt liv har jag hört äkta vetenskapsmän uttrycka tanken om att vi kanske inte kan förstå precis allt, eller att det kanske finns en herrans massa saker som är både osynliga och omätbara..!!

Jag hade en utmattande diskussion med en självutnämnd svenne-fysiker härom dagen. Han avfärdade i princip helt förekomsten av osynliga fenomen eller föremål (!), och vid tillfället var jag alldeles för trött av dyngsnacket för att lyfta exempel som radiovågor, tankar och känslor; alla osynliga, men definitivt existerande.

Universum är liv. Liv är inte alltid logiskt, utan det tar sina egna vägar och allt kan inte alltid förklaras - speciellt inte av hårlösa apor som oss själva. Så tänker jag.
__________________
Senast redigerad av Berit85 2026-06-08 kl. 11:16.
Citera
Igår, 20:56
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3697
Jag lyssnade på intuitionen, och fick en känsla, men detaljerna finns inte där ännu. Intuition är ju ett sätt att ta in stora mängder information i ett enda ögonblick och om man inte är tränad är det lätt att det försvinner.

Är det någon som vet om universum är...tja ologiskt typ?
Hur går det för "vetenskapen" då?

"Universum" i sig har inget behov eller intresse av att framstå som vare sig logiskt eller ologiskt. Det är människan som har behovet av logik för att förklara sin omvärld och motivera sin egen existens.

Människan har alltid bakåtkonstruerat vetenskapligt från svaret till fråga istället för tvärtom för att kunna hitta logiken i en ekvation som förenar facit med problemet istället för tvärtom. Därför har det alltid varit möjligt att förklara allt "logiskt". Logiken följer förklaringsmodellen även om den omkullkastar tidigare stadsfästa eller vedertagna vetenskapliga teorier som i sin tur kanske behöver omvärderas och logiken är därmed formbar och föränderlig och inte en konstant.

Alltså - nej universum är inte per automatik logiskt. Men det BLIR ändå alltid logiskt eftersom vi skapar logiken via deduktion och induktion och genom att följa en vetenskaplig metod vi alla gått med på.
Citera
Igår, 21:50
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3697
Jag lyssnade på intuitionen, och fick en känsla, men detaljerna finns inte där ännu. Intuition är ju ett sätt att ta in stora mängder information i ett enda ögonblick och om man inte är tränad är det lätt att det försvinner.

Är det någon som vet om universum är...tja ologiskt typ?
Hur går det för "vetenskapen" då?
De stora sakerna är säkert logiska för de kan inte ologiska människor ställa till
Fast det finns saker, som vetenskapen inte kommit på än, som därför kanske kan verka ologiska p g a att kunskapen inte finns än.
T ex verkade en del rörelser ologiska innan svarta hål koms på.

Mycket är cykliskt som t ex himlakroppars rörelser och kroppens biorytm.
__________________
Senast redigerad av Lunkan531 Igår kl. 21:53.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in