Citat:
Ursprungligen postat av
3697
Jag lyssnade på intuitionen, och fick en känsla, men detaljerna finns inte där ännu. Intuition är ju ett sätt att ta in stora mängder information i ett enda ögonblick och om man inte är tränad är det lätt att det försvinner.
Är det någon som vet om universum är...tja ologiskt typ?
Hur går det för "vetenskapen" då?
Din intuition stämmer, tror jag. Du kan (om du vill) föreställa dig universum som en gigantisk skål full av 300 000 ton potatis- och purjolökssoppa, och vetenskapen som en synål. Synålen är det enkla verktyg du har för att distribuera soppan till X antal personer så att de blir mätta för dagen. Du har inga mindre skålar, skedar eller något annat - allt du har är en synål, och den ska du använda för att försöka mätta ca en miljon människor med potatis- och purjolökssoppa - helst innan den kallnar.
Vi människor har helt enkelt inte vertyg eller förmågan att tillfullo förstå universum och dess natur. Jag tror åtminstone inte det.
En sak som kraftigt komprometterar alla våra undersökningar av universum är vårt eget medvetande - som antagligen hänger ihop med rumtiden! Lite som att använda en gardinstång för att mäta en gardinstång, om du förstår vad jag menar; eller att försöka analysera sitt eget öga med hjälp av sitt öga - när föremålet för undersökningen och verktyget är samma sak, då blir det förvirrat.
Ytterligare en sak: vetenskapen utgår väldigt mycket från en idé om att saker är statiska, mätbara och kvantifierbara - med
våra instrument, märk väl. Få gånger i mitt liv har jag hört äkta vetenskapsmän uttrycka tanken om att vi kanske inte kan förstå precis allt, eller att det kanske finns en herrans massa saker som är både osynliga och omätbara..!!
Jag hade en utmattande diskussion med en självutnämnd svenne-fysiker härom dagen. Han avfärdade i princip helt förekomsten av osynliga fenomen eller föremål (!), och vid tillfället var jag alldeles för trött av dyngsnacket för att lyfta exempel som radiovågor, tankar och känslor; alla osynliga, men definitivt existerande.
Universum är liv. Liv är inte alltid logiskt, utan det tar sina egna vägar och allt kan inte alltid förklaras - speciellt inte av hårlösa apor som oss själva. Så tänker jag.