2026-06-06, 18:09
  #1
Medlem
NoTruces avatar
Jag är nyss hemkommen från försök till firande på nationaldagen. I Stockholms innerstad möts jag på Regeringsgatan av skrik och skrän och dunkande på trummor. Det visar sig att det är en Palestinademonstration. Mest utlänningar, men en och annan svensk pensionär finns också med. Först började blodet koka, men sen blev jag bara bedrövad och ledsen.

Idag är det den 6:e juni. Sveriges nationaldag. Jag är medveten om att vi har demonstrationsfrihet i det här landet, men EN jävla dag på året kan väl vi svenskar få förskonas från den här skiten? Märk väl: Det är polismyndigheten som beviljar demonstrationstillstånd. Alltså staten. Då har någon chef (förmodligen svensk) suttit och tänkt: "Självklart ska de fan INTE få demonstrera på en dag som kanske är viktigare nu än någonsin att värna som symbol för detta land". Eller nej, så tänkte han naturligtvis inte. Men kanske borde han det?

Det talas om integration, det talas om att "alla måste ta sitt ansvar". Var står vi när till och med våra myndigheter väljer att godkänna ytterligare Palestinaskit på en dag som ska vara vår, som borde få vara vår, utan resten av världens hitsläpade jävla konflikter? Som om de senaste tre årens konstanta skränande inte vore nog?

Vad tycker ni om svenska myndigheters ansvar när det gäller integrationen?

Är det rätt av polismyndigheten att bevilja demonstrationstillstånd för något dylikt på just nationaldagen?

Vad får det för konsekvenser för folkhälsan när svensken hela tiden matas med budskapet att det är hans ansvar, och enkom hans, att fixa integrationen?

Jag är intresserad av hur ni tänker här.
__________________
Senast redigerad av NoTruce 2026-06-06 kl. 18:17.
Citera
2026-06-06, 18:16
  #2
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Ju mer de demonstrerar desto mer icke önskvärda blir dom!
Citera
2026-06-06, 18:33
  #3
Medlem
Pripps0.0s avatar
”Sverige har historiskt haft en tradition av starka särintressen, stark stat, starka makthavare och lång kontinuitet. Regeringen väljer själv om den vill svara på frågor i parlamentets konstitutionsutskott och landet saknar både antikorruptionsmyndighet och författningsdomstol.

Det har gett stabilitet, men ger knappast befolkningen intryck av att den svenska staten är något som folket äger och kontrollerar. Tvärtom har många uppfattningen att förhållandet är det omvända”.

https://www.friatider.se/darfor-firar-vi-inte-nationaldagen
Citera
2026-06-06, 18:36
  #4
Avstängd
Det ligger väl lite i poängen med deras demonstration att det ska vara återkommande och regelbundet varje lördag och det blir det inte om man tar hänsyn till alla möjliga helgdagar, för 2026: nationaldagen, midsommardagen, alla helgons dag, annandag jul och för 2027: första maj, midsommardagen, alla helgons dag och juldagen.
Citera
2026-06-06, 19:16
  #5
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Det ligger väl lite i poängen med deras demonstration att det ska vara återkommande och regelbundet varje lördag och det blir det inte om man tar hänsyn till alla möjliga helgdagar, för 2026: nationaldagen, midsommardagen, alla helgons dag, annandag jul och för 2027: första maj, midsommardagen, alla helgons dag och juldagen.
Men vad hjälper det att besvära Svensson varje vecka i flera år? Kommer de få gehör för sin sak eller vill folk sparka ut dem?
Citera
2026-06-06, 19:56
  #6
Avstängd
triptykens avatar
Om du inte gillar demonstrationsfrihet flytta till Nordkorea.

Sry jag är Svensk och rätt förtjust i våra fri och rättigheter så du kan helt enkelt gå några kvarter bort och göra... vad du tänkte göra. Det är inte svårt, komplext eller problematiskt.
Har du ben?

Om inte föreslår jag att du ringer färdtjänst och åker nånstans och firar nationalen på det sätt du gillar. Själv har jag tagit en cykeltur till systemet insett att det är stängt och köpt folköl och försöker lösa problem med en dator som trilskas. Jag hade bjudit hem dig men är i Göteborg och vet inte hur mycket du tänder på att lösa installationskrux med en defekt bootrecord samtidigt som vi klämmer Norrlands guld 3.5. Men hade annars tro mig. (trots kommentarer om Nordkorea och att du inte har ben)
Citera
2026-06-06, 19:58
  #7
Medlem
Mad monks avatar
Rätt sätt att fira är att hissa Svenska flaggan sätta igång grillen och dra fram en låda bärs. Att idioter beter sig som idioter är inte mycket att göra åt.
Citera
2026-06-06, 20:06
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Om du inte gillar demonstrationsfrihet flytta till Nordkorea.

Sry jag är Svensk och rätt förtjust i våra fri och rättigheter så du kan helt enkelt gå några kvarter bort och göra... vad du tänkte göra. Det är inte svårt, komplext eller problematiskt.
Har du ben?

Om inte föreslår jag att du ringer färdtjänst och åker nånstans och firar nationalen på det sätt du gillar. Själv har jag tagit en cykeltur till systemet insett att det är stängt och köpt folköl och försöker lösa problem med en dator som trilskas. Jag hade bjudit hem dig men är i Göteborg och vet inte hur mycket du tänder på att lösa installationskrux med en defekt bootrecord samtidigt som vi klämmer Norrlands guld 3.5. Men hade annars tro mig. (trots kommentarer om Nordkorea och att du inte har ben)
Demonstrationsfrihet bör endast gälla inrikes frågor som man kan skapa opinion för, utrikes är det svårare att kunna påverka mer än med ord i princip, ta inte hit andra konflikter vi har tillräckligt många sakpolitiska frågor som är konfliktfyllda.
Man bör inte få boka tider "föralltid" max en månad i taget, kan hoppas t-banestrulet i Östermalmstorg får att man inte får demonstrera ha stora evenemang centralt.
Citera
2026-06-06, 20:23
  #9
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Om du inte gillar demonstrationsfrihet flytta till Nordkorea.

Sry jag är Svensk och rätt förtjust i våra fri och rättigheter så du kan helt enkelt gå några kvarter bort och göra... vad du tänkte göra. Det är inte svårt, komplext eller problematiskt.
Har du ben?

Om inte föreslår jag att du ringer färdtjänst och åker nånstans och firar nationalen på det sätt du gillar. Själv har jag tagit en cykeltur till systemet insett att det är stängt och köpt folköl och försöker lösa problem med en dator som trilskas. Jag hade bjudit hem dig men är i Göteborg och vet inte hur mycket du tänder på att lösa installationskrux med en defekt bootrecord samtidigt som vi klämmer Norrlands guld 3.5. Men hade annars tro mig. (trots kommentarer om Nordkorea och att du inte har ben)

Det var tråkigt att jag gav det intrycket. Då ska jag försöka formulera mig klarare:

Jag ogillar inte demonstrationsfriheten. Jag uppskattar den väldigt mycket. Det var inte frågan. Jag vill inte förbjuda människor med åsikter andra än mina att demonstrera. Det jag ifrågasatte var polisens val att godkänna den här demonstrationen just den här dagen. Jag tycker inte valet av dag är lämpligt, sett ur integrationssynvinkel. Varför har jag skrivit i originalinlägget.

Färdtjänst kvalificerar jag mig inte för, dessvärre. Men jag kan gå. Och det gjorde jag även idag, men inte förrän jag snackat lite med killen som gick längst fram i tåget.
Citera
2026-06-06, 21:05
  #10
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Om du inte gillar demonstrationsfrihet flytta till Nordkorea.

Sry jag är Svensk och rätt förtjust i våra fri och rättigheter så du kan helt enkelt gå några kvarter bort och göra... vad du tänkte göra. Det är inte svårt, komplext eller problematiskt.
Har du ben?

Om inte föreslår jag att du ringer färdtjänst och åker nånstans och firar nationalen på det sätt du gillar. Själv har jag tagit en cykeltur till systemet insett att det är stängt och köpt folköl och försöker lösa problem med en dator som trilskas. Jag hade bjudit hem dig men är i Göteborg och vet inte hur mycket du tänder på att lösa installationskrux med en defekt bootrecord samtidigt som vi klämmer Norrlands guld 3.5. Men hade annars tro mig. (trots kommentarer om Nordkorea och att du inte har ben)
Demonstrationsfriheten i Sverige bör reserveras för etniska svenskar, inte utlänningar. Eller menar du att du som svensk ska ha rätt att demonstrera i ex. Japan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in