2026-06-06, 16:07
Medlem
här kan man läsa mer. Det gäller späckhuggare i fångenskap.

Min fråga är hur kommer man fram till just den bitstyrkan? Hur gör man?
Citera
2026-06-06, 16:18
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Man mäter massan, volymen och område av de muskler som stänger käken. Annars trycksensor.
Citera
2026-06-06, 16:21
Medlem
karjus avatar
Man placerar en PSI-mätare i käften på en späggis och när den sedan hugger (vilket den kommer att göra, ty den är ju en huggare) så mäter man!
Citera
2026-06-06, 16:33
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskplockaren
här kan man läsa mer. Det gäller späckhuggare i fångenskap.

Min fråga är hur kommer man fram till just den bitstyrkan? Hur gör man?
Förmodligen låter man den bita på något som kräver den bitstyrkan för att penetrera eller något som man direkt kan mäta bitstyrkan hos,

Det är kanske som jag läste i en gammal, Vi båtägare för många år sedan, om Chryslers marinmotorer på femtiotalet, där det stod 300+ på dokumenten om effekten, så de undre vad plus stod för och undersöka det hela, Det visade sig sen att vid 300 hästar, exploderade provbänken i England, för den klarade inte mer, så det enda de visste där, var att den gav 300 hästar, men hur mycket mer hade man ingen aning om. Men framgångsrika var de på tävlingar.

Så späckhuggare kan kanske bita ändå hårdare. Men vad är 19.000 pund per square inch, som psi står för och det flesta svenskar inte har en aning om vad det är och inte kan relaterar till utan att översätta.

Ja det innebär ca 1,3 ton per kvadratcentimeter, vilket är rätt bra. Men förmodligen baserat på trycket på en enda tand som tar allt tryck, inte alla tänder.
Citera
2026-06-06, 16:33
Medlem
Tack för klargörande.
Citera
2026-06-23, 08:10
Medlem
PSI (avdp-enhet för tryck) är dock en enfaldig enhet att mäta bitstyrka i då denna handlar om kraft och/eller moment och bör därför mätas i relevanta enheter (som N, newton eller Nm, newtonmeter).

Har du en tand som är som en nålspets, kan du så klart utöva ett tryck på 19 kPSI utan vidare. 19 kPSI är väl omkring 1300 daN, eller om man skulle ha en yta på 1 mm², 0,013 N. Jag är ganska säker på att jag pallar att trycka 13 gram med min käke... (med reservation för potensfel, o.dyl, men resonemanget är fortfarande att om du får göra ytan godtyckligt liten är det trivialt att utöva godtyckligt högt tryck).

Så jag har ingen jäkla aning om vad bitstyrka i tryck betyder annat än att jag antar att det är kraften fördelat på hela munnens yta (i traversplanet) alternativt hela tandradens yta (återigen i transverplanet). Men vad säger det om kraften på det föremål som blir bitet? Eller, om man vill, trycket på föremålet? Man KAN nästan misstänka att man gjort det just åt andra hållet, dvs låtit djuret bita på en tryckmätare och fått en avläsning i just PSI. Som då alltså inte säger ett skvatt utan att känna till exakt geometri på just själva sensorn som blivit biten...
Senast redigerad av DjILY 2026-06-23 kl. 08:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in