2026-07-08, 18:01
Medlem
Crociatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Italien vann U17 EM tidigare under juni i år (2023 vann man U19 EM, 2023 blev man tvåa i U20 VM och 2025 blev man trea i U17 VM.)

Ja du rätt, Italien U17 vann EM i år. Hoppas att man tar vara på deras talang och satsar på de.

Men det laget som spelade U19 mot Danmark idag, vann U17 EM för 2 år sen också.

Hmm att de inte vinner U19 EM, på de här 2 åren har de flesta av de som är med i Italiens U19 landslag spelat i Serie B eller primavera. Medans andra länder har sina spelare på högsta ligor eller fått chansen träna med A-laget.
Citera
2026-07-08, 18:16
Medlem
Crociatis avatar
Gianluca Gaetano (26 år) nära gå till Atalanta från Cagliari.

Sägs att Cagliari kommer få 12 miljoner euro för mittfältaren.

‐----------

Ivan Provedel (32 år) snart klar för Inter, Målvakten har varit i Lazio sen 2022.

Provedel kommer kosta 3 miljoner euro.
Citera
2026-07-09, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crociati
Gianluca Gaetano (26 år) nära gå till Atalanta från Cagliari.

Sägs att Cagliari kommer få 12 miljoner euro för mittfältaren.
‐----------
Jag spekulerade för drygt 20 dagar sedan om att Cagliari skulle sälja Gaetano (dock till fel lag) och satsa på Akarakiri. Om man räknar in diverse bonus så lär den totala summan vara ca 15 miljoner euro för Gaetano. Jag kommer att sakna Gaetano som dock inte riktigt blommade ut i Cagliari. Dessutom har man köpt 20-årige Romano från Roma.

Citat:
Ursprungligen postat av Crociati

Cagliari har gjort klart med mittfältaren Demi Akarakiri (18 år) från Everton, engelsk mannen kommer på free transfer. Han är skolad i Arsenal och spelade i Evertons ungdomslag. Everton erbjöd ett nytt kontrakt, men han tackade nej. Tror Cagliari kommer ha yngsta laget i Serie A, nästa säsong.
Fördelen med Cagliaris satsning på unga talanger är att många vill komma till Cagliari, eftersom de vet att de kommer att få chansen att spela på hög nivå och därmed kan bli uppmärksammade av större lag.

Samtidigt kommer nog inte Cagliari att ha ett spektakulärt genomsnittligt ungt lag. Tanken är att ha några veteraner som kan vägleda talangerna, t ex Yerry Mina (31 år och har spelat för Barcelona, Everton och Fiorentina) och kapten Deiola (30 år, född och uppvuxen strax utanför Cagliari). Dock har Pavoletti nu lagt skorna på hyllan.
Citera
2026-07-09, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Jag kollade in Next Gen-laget.

Merola verkar vara en spännande spelare! Bra steg och bollkontroll, och verkar vilja mycket på plan men också inneha faktisk talang och driv.

För fan, Juventus. Släpp fram några stycken nästa säsong, de kämpar mer än vad någon överbetald nolla i förstalaget gör.

Alla i hela truppen borde vara till salu, även den överskattade Yildiz. Den enda jag vill behålla är Gatti, för han känns i alla fall som en Juventino.

Merola och Faticanti borde definitivt ingå i seniortruppen och ges en chans.

Du har såklart inte fel. Dagens rubrik i la Gazzetta:

Juve, una squadra in vendita

https://www.gazzetta.it/Calcio/Calciomercato/Juventus/storie/09-07-2026/juventus-una-squadra-in-vendita-da-di-gregorio-a-gatti-a-koopmeiners-e-openda/una-squadra-con-le-valigie.shtml
Citera
2026-07-09, 23:56
Medlem
Crociatis avatar
Idag 9 juli var det 20 år sen när Italien vann fotbolls VM 2006.

Italiensk media skriver: Låt oss drömma igen!

Folk som hånar italiensk fotboll att den är sämst och död. Innan de börjar prata, Italien har vunnit 4 VM guld näst flest av alla. Där kommer mitt finger till de.

Men för att återgå till VM 2006, vilket lag Italien hade

Gianluigi Buffon, han släppte bara in 2 mål under hela turneringen. Det var ett självmål mot USA och mål på straff mot Frankrike i finalen. Italien släppte alltså inte in ett enda spelmål från motståndarna.

Italiens backar var världsklass, Fabio Cannavaro, Alessandro Nesta, Gianluca Zambrotta, Marco Materazzi
Gianluca Zambrotta och Fabio Grosso.

I mitten och anfall hade Italien, Gennaro Gattuso, Andrea Pirlo, Mauro Camoranesi, Simone Perrotta, Daniele De Rossi, Francesco Totti, Luca Toni, Vincenzo Iaquinta, Alessandro Del Piero, Filippo Inzaghi och Alberto Gilardino.

Marcello Lippi världsklass tränare. Han byggde laget kring disciplin och lagarbete snarare än en enda superstjärna. Hela 10 olika italienska spelare gjorde mål under turneringen, vilket visar hur många som bidrog offensivt. Men defensiven och Buffon som vaktar målet var också ett stark bidrag att Italien vann hela VM.

Trots alla negativa saker som hände innan VM, Calciopoli med mera. Ingen trodde att Italien skulle gå vinna.
Citera
Igår, 00:05
Medlem
Crociatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Jag spekulerade för drygt 20 dagar sedan om att Cagliari skulle sälja Gaetano (dock till fel lag) och satsa på Akarakiri. Om man räknar in diverse bonus så lär den totala summan vara ca 15 miljoner euro för Gaetano. Jag kommer att sakna Gaetano som dock inte riktigt blommade ut i Cagliari. Dessutom har man köpt 20-årige Romano från Roma.

15 miljoner är riktigt bra, tror Gaetano kommer passa bra i Atalanta. Som du nämnde Fiorentina var också intresserade, men Cagliari fick inget seriös bud. Akarakiri och Romano är intressanta, kommer bli spännade att följa Cagliari den säsong som kommer. Jag hoppas Romano får framgång och att han väljer att spela för Italien
Citera
Igår, 01:03
Medlem
Crociatis avatar
Roligt att Lorenzo Insigne (35 år ) kommer spela för Sampdoria. Han har skrivit på ett års kontrakt, kan bli längre om Sampdoria är nöjda. Han kommer på free-transfer från Pescara.

Han passade på hylla legenden Gianluca Vialli som spelade i klubben. Även haft Cremonese, Juventus och Chelsea som klubb adress. Vialli skulle bli 61 år igår, men han dog i cancer 58 år i London.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in