2026-06-08, 18:31
Medlem
NoTruces avatar
Oscar Hiljemark får sparken från positionen som tränare för Pisa.

https://www.fotbollskanalen.se/artiklar/serie-a/klart-oscar-hiljemark-far-sparken-fran-pisa
Citera
2026-06-08, 21:33
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce

https://www.fotbollskanalen.se/artiklar/serie-a/klart-oscar-hiljemark-far-sparken-fran-pisa
Svårt att lyckas som svensk i utlandet. Mellberg, Mölder, Thelin, Alfred Johansson, Rydström har lämnat under senaste året... Nu bara Hellberg kvar i hyfsat lag.

Finns också en svensk tränare i norska högstaligan, en i isländska, en i polska, samt ett par i den finska.
Citera
2026-06-12, 23:07
Medlem
NoTruces avatar
Como har span på Oliver Nilsson Galic, 16 år, som spelar i Elfsborgs ungdomslag.

Fotbollskanalen bjuder på en inte alls suspekt rubrik.

https://www.fotbollskanalen.se/bloggar/sillybloggen/uppgifter-como-intresserat-av-elfsborg-talang
Citera
2026-06-13, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce

Jag kommenterade hans statistik i Serie A i den gamla tråden, men då var säsongen ännu inte över.

Om jag hade rätt då, vilket inte på något sätt är säkert, så tog Pisa under hans tid fyra poäng av 45 möjliga. En poäng mot Verona i den allra första matchen då han precis anlänt och sedan en seger mot Cagliari under en period där Cagliari var genuint usla.

Oavsett var Pisa för svaga för Serie A.

PS
Ännu en fantastisk trådstart av den gode #Crociati
Citera
2026-06-13, 17:01
Medlem
Medan Curacao och Haiti spelar VM-matcher imorgon så sitter gli Azzurri framför TVn eller softar på stranden. Men på tal om tränare så är Ancelotti den bäst betalda tränaren i VM, dessutom tränar Montella Turkiet och Cannavaro Uzbekistan.

Det kan bli en fin och intressant match mellan Brasilien och Marocko i natt.
Citera
2026-06-13, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crociati
Igår lottades nya spelschema för Serie A - Säsong 2026 / 2027

Här är första omgången, Serie A startar 22 augusti-23 augusti

Omgång 1
Atalanta - Sassuolo
Bologna - Lazio
Frosinone - Juventus
Genoa - Napoli
Inter - Monza
Parma - Cagliari
Roma - Fiorentina
Torino - Milan
Udinese - Como
Venezia - Lecce

Roma mot Fiorentina första omgången kommer bli intressant. Mitt kära Parma börjar mot Cagliari hemma, 2 av seriens yngsta lag. Parma brukar ha svårt mot Cagliari, vi har inte vunnit mot de sen 2023, det var 3 år sen. Kollar man premiär matcher för Parma olika år, så brukar de spela oavgjort lol.

Onekligen en intressant start av säsongen med match mellan Parma och Cagliari.

En poäng är förmodligen fint för båda lagen, så jag ser inte att det blir en särskilt öppen match. Samtidigt är det med stor sannolikhet ganska många unga spelare på plan, så allt kan hända. En förlust kan påverka hela säsongen.

Jag såg Klinsmann på Overlap, och han menade att en av skillnaderna mellan England/Tyskland och Italien var att i Italien är det viktigare att inte förlora än att våga vinna. Jag är inte helt säker på att jag håller med, men just i denna match så stämmer det nog.

https://www.youtube.com/watch?v=81D9gWSgF4k
Senast redigerad av Brille68 2026-06-13 kl. 17:44.
Citera
2026-06-13, 18:06
Medlem
-GGs avatar
YES!

Juventus nya sportchef vill uttryckligen bygga en stomme i laget av italienska spelare. Helt underbara ord i mina öron.

Nu ryktas en massa olika namn in! Även om det mesta är rykten är det ändå väldigt sunt att en anställd hos Juve har ett förnuft och en vilja åt det hållet. Jag är helt övertygad om att det är så vi kommer tillbaka till Scudetto-jakten. Inte låta alla talanger och bra spelare hamna hos Inter eller utomlands, utan Juventus ska självklart vara en av de givna destinationerna.

Comolli kan dra dit pepparn växer. En mer värdelös människa inom toppfotbollen är svår att finna.

"An Italian Icon" - kanske är på väg att vakna!
Senast redigerad av -GG 2026-06-13 kl. 18:09.
Citera
2026-06-17, 00:32
Medlem
Crociatis avatar
Serie A Säsong 2026-2027
Här är tränarna

- Atalanta: Sarri 🇮🇹 67 år
- Bologna: Tedesco 🇮🇹 40 år.
- Cagliari: Pisacane 🇮🇹 40 år.
- Como: Fabregas 🇪🇸 39 år.
- Fiorentina: Grosso 🇮🇹 48 år.
- Frosinone: Alvini 🇮🇹 56 år.
- Genoa: De Rossi 🇮🇹 42 år.
- Inter: Chivu 🇷🇴 45 år.
- Juventus: Spalletti 🇮🇹 67 år.
- Lazio: Gattuso 🇮🇹 48 år.
- Lecce: Di Francesco 🇮🇹 56 år.
- Milan: Amorim 🇵🇹 41 år.
- Monza: Juric 🇭🇷 50 år.
- Napoli: Allegri 🇮🇹 58 år.
- Parma: Cuesta 🇪🇸 30 år.
- Roma: Gasperini 🇮🇹 68 år.
- Sassuolo: Aquilani 🇮🇹 41 år.
- Torino: Abate 🇮🇹 39 år.
- Udinese: Runjaić 🇩🇪 55 år.
- Venezia: Stroppa 🇮🇹 58 år.

Många tränare under 50 år.

Yngsta tränaren: Cuesta ( Parma ) - 30 år.
Äldsta tränaren: Gasperini ( Roma ) - 68 år.
Citera
2026-06-17, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crociati
Serie A Säsong 2026-2027
Här är tränarna

- Atalanta: Sarri 🇮🇹 67 år
- Bologna: Tedesco 🇮🇹 40 år.
- Cagliari: Pisacane 🇮🇹 40 år.
- Como: Fabregas 🇪🇸 39 år.
- Fiorentina: Grosso 🇮🇹 48 år.
- Frosinone: Alvini 🇮🇹 56 år.
- Genoa: De Rossi 🇮🇹 42 år.
- Inter: Chivu 🇷🇴 45 år.
- Juventus: Spalletti 🇮🇹 67 år.
- Lazio: Gattuso 🇮🇹 48 år.
- Lecce: Di Francesco 🇮🇹 56 år.
- Milan: Amorim 🇵🇹 41 år.
- Monza: Juric 🇭🇷 50 år.
- Napoli: Allegri 🇮🇹 58 år.
- Parma: Cuesta 🇪🇸 30 år.
- Roma: Gasperini 🇮🇹 68 år.
- Sassuolo: Aquilani 🇮🇹 41 år.
- Torino: Abate 🇮🇹 39 år.
- Udinese: Runjaić 🇩🇪 55 år.
- Venezia: Stroppa 🇮🇹 58 år.

Många tränare under 50 år.

Yngsta tränaren: Cuesta ( Parma ) - 30 år.
Äldsta tränaren: Gasperini ( Roma ) - 68 år.

Någon som har koll på Amorim, och vad det innebär för Milan. Stannar verkligen Modric, Rabiot osv nu när Allegri fått sparken?

Intressant med De Rossi, Abate och andra som har en pappa som var spelare och tränare (om än inte på allra högsta nivån). De har med andra ord växt upp med en pappa som kan och brinner för Calcio.

Materazzi är en annan spelare som jag spontant kan komma på, fast kanske ännu mer eftersom hans mamma dog då han var relativt ung, och han växte upp med en pappa som var spelare och tränare. Marco var en relativt begränsad spelare som fick ut maximalt av sin karriär.
Citera
2026-06-17, 18:00
Medlem
Jag tror att Modric hade föredragit Allegri eftersom han skulle kunna lära sig yrket av honom. Samtidigt vill han förmodligen avsluta med att spela i CL? Kanske väljer han Mjällby?

Spontant kan jag dra likhetstecken till då Guardiola, som var kapten i Barcelona, men ville avsluta sin karriär i Brescia för att få möjlighet att spela med geniet Baggio samt tränaren Mazzone och såklart Serie A i allmänhet. Allt för att skapa kunskap för sin framtid efter spelarkarriären.
Citera
2026-06-19, 10:49
Medlem
Jag har tidigare hyllat Cagliari för strategin att lyfta upp Pisacane som tidigare tränade Primavera och att satsa på unga spelare varav många är italienare. Men samtidigt har det hela tiden funnits i bakhuvudet att det kanske inte bara är strategi och ideologi, utan att det är ekonomiskt betingat.

Att Palestra skulle lämna var i princip klart redan när han anlände, men nu verkar Gaetano också lämna (till Fiorentina). Och det Cagliari hittills verkar vara intresserade av är riktigt unga afrikaner. Nu senast 18-årige Akarakiri (eller hans fulla namn Ademide Oreoluwa Abdulganiyu Ibuknoluwa Olamilekan Oluwajuedalo Ayomide Ishola Akarakiri) som dock förmodligen inte är snorbillig eftersom han spelar för Everton.
Citera
2026-06-19, 13:03
Medlem
Igor Protti lämnade oss idag, endast 58 år. Capocannoniere i Serie A, Serie B och Serie C. Den enda som lyckats med detta tillsammans med Dario Hübner. Båda kan klassificeras som Bomber di Provincia.

Han var älskad av fansen eftersom han var passionerad.

Protti vann skytteligan i Serie A samtidigt som hans lag Bari åkte ur Serie A. Och han avlutade sin karriär med att ta upp Livorno från Serie C till Serie A.

PS
Artikel online där ett kapitel handlar om Protti (och ett om Dario Hübner) “Il mito dei bomber di provincia”. Läsvärt.
https://ultimouomo.com/il-mito-dei-bomber-di-provincia
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in