2026-06-06, 18:57
  #85
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du länkar en korrelation, frågan var var du läst att cannabis påverkar kognitionen negativt efter 25 års ålder.
Poängen är ju att det finns flertal studier som pekar på det motsatta men inget av det väljer man att ta med i trådststarten
Citera
2026-06-06, 19:00
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Vi verkar lite slarvigt ha blandat in hjärnstorlek i det hela här. När det gäller kognitiva funktioner tycks vetenskapen klar över att ett måttligt bruk av cannabis skyddar mot förfall. Detta bekräftas av kliniska studier på djur.

Från den delen som behandlar kognitiva funktioner från studien du precis länkat till:

https://academic.oup.com/ageing/article/54/11/afaf319/8313927
Som
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC7259587/?utm_source=chatgpt.com
Citera
2026-06-06, 20:17
  #87
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Poängen är ju att det finns flertal studier som pekar på det motsatta men inget av det väljer man att ta med i trådststarten

Vi har hört era korrelationer i många decennier. Det är alltid samma visa, ni visar aldrig hur ni gjort urvalet. Ex. den där Dunedin-studien som ni alltid tar upp som inte ens kollade vilka andra droger de pysslade med.
Citera
2026-06-06, 20:57
  #88
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vi har hört era korrelationer i många decennier. Det är alltid samma visa, ni visar aldrig hur ni gjort urvalet. Ex. den där Dunedin-studien som ni alltid tar upp som inte ens kollade vilka andra droger de pysslade med.
Så nu måste den här vara legitim..
Citera
2026-06-06, 20:59
  #89
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Så nu måste den här vara legitim..

Mer än de ni har presterat ja.
Citera
2026-06-07, 16:15
  #90
Medlem
Om man beaktar att cannabisanvändarna i studien också var tobaksrökare i större omfattning än kontrollgruppen så blir resultatet ännu mer häpnadsväckande; tobaksrökare har nämligen snabbare kognitiv nedgång med åldrande pga bla kärlpåverkan. Så de presterade bättre trots( förmodad) rökning, och fick kanske ännu större fördelar från cannabis användningen.
Citera
2026-06-07, 16:37
  #91
Medlem
Och ni som bara upprepar att de brukare ni känner till är slöa och dumma, eller du som aldrig mött en brukare med ens genomsnittlig iq, inser ni inte att det studien visar är det omvända mot vad ni hävdar. Det är fördomar som ni ekar vidare. Dessa fördomar sitter djupt hos många, som fördomar i allmänhet gör. Lyft blicken!
Citera
2026-06-07, 16:40
  #92
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abakumov
Och ni som bara upprepar att de brukare ni känner till är slöa och dumma, eller du som aldrig mött en brukare med ens genomsnittlig iq, inser ni inte att det studien visar är det omvända mot vad ni hävdar. Det är fördomar som ni ekar vidare. Dessa fördomar sitter djupt hos många, som fördomar i allmänhet gör. Lyft blicken!
Det kommer de aldrig att göra. Bejerot-zombies.
Citera
2026-06-17, 20:35
  #93
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Inte fan blir dom dummare än alla som dricker lösningsmedel.

I jämförelse med alkohol så är cannabis totalt ofarligt.
Alkohol är givetvis värre det är typ all forskning enig om. Men det innebär inte cannabis/thc är ofarligt och bör konsumeras ofta. Det är en drog/medicin med sina för och nackdelar. Beror på många faktorer, för vissa specifika tillstånd kan cannabis vara förödande, för andra ger det bara milda bieffekter vid måttligt bruk. Det är egentligen inte det viktigaste, folk ska ha rätten till sin egen kropp och kunna välja vad man själv vill inmundiga, allt annat är nazism/fascism. Detta kommer från någon som är emot missbruk och inte intar narkotika personligen då jag inte har sådan predisposition.

Använd inte cannabis om din hjärna inte är färdigutvecklad, vilket sker flera år efter 20, så någon 18års gräns är det inte på tal om ifall vi ska reglera det. Inte heller om du lider av psykossjukdom eller några andra psykiska åkommor som blir värre av det. Inte heller ska man använda det om man har missbruksproblem, kanske om du annars tar mycket farligare preparat men du ersätter bara ett missbruk med ett annat då, är ju dock givetvis säkrare att använda cannabis än meth, fentanyl o.s.v. Man ska inte heller röka, antingen edibles and vape, rökning är väldigt skadligt för kroppen och inget pålästa gör.

Cannabis må inte vara ofarligt och ha sina risker men det som är skrattretande är folk som går på diverse toxiska piller, dricker och har flera andra ohälsosamma vanor demonisera andras cannabisanvändning (som behöver inte ens vara missbruk, rätt rejäl skillnad på bruk och missbruk). Noll självinsikt och hyckleri.

Tror att cannabis har rätt så komplex bild av hur det påverkar hjärnan. Då det (indirekt) påverkar serotonerga(5-HT2A bl.a.) receptorer lite likt psykedelier gör så kan det ha positiva effekter, men vissa andra mekanismer har effekter som försämrar korttidsminnet eller ger ökad ångest i vissa fall, men det beror på många faktorer som sagt. En person som använder det en gång i månaden lär förmodligen inte märka något sådant i jämförelse med någon som använder flera gånger dagligen t.ex.

Tycker det är viktigt att sprida sådan information även om man själv inte använder, för andras säkerhet. Skademinimering är det bästa vi kan göra, tvinga folk till att leva på ett sätt dom anser är fel kommer aldrig funka, funkade inte med alkoholen kommer aldrig funka med cannabis. Nolltolerans är ett omoget önsketänkande som enbart skapat masa lidanden, misär och överdoser. Förstår inte folk som inte lärt sig något från alkoholförbudet.
Citera
2026-06-18, 14:11
  #94
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EpicUsername
Alkohol är givetvis värre det är typ all forskning enig om. Men det innebär inte cannabis/thc är ofarligt och bör konsumeras ofta. Det är en drog/medicin med sina för och nackdelar. Beror på många faktorer, för vissa specifika tillstånd kan cannabis vara förödande, för andra ger det bara milda bieffekter vid måttligt bruk. Det är egentligen inte det viktigaste, folk ska ha rätten till sin egen kropp och kunna välja vad man själv vill inmundiga, allt annat är nazism/fascism. Detta kommer från någon som är emot missbruk och inte intar narkotika personligen då jag inte har sådan predisposition.

Använd inte cannabis om din hjärna inte är färdigutvecklad, vilket sker flera år efter 20, så någon 18års gräns är det inte på tal om ifall vi ska reglera det. Inte heller om du lider av psykossjukdom eller några andra psykiska åkommor som blir värre av det. Inte heller ska man använda det om man har missbruksproblem, kanske om du annars tar mycket farligare preparat men du ersätter bara ett missbruk med ett annat då, är ju dock givetvis säkrare att använda cannabis än meth, fentanyl o.s.v. Man ska inte heller röka, antingen edibles and vape, rökning är väldigt skadligt för kroppen och inget pålästa gör.

Cannabis må inte vara ofarligt och ha sina risker men det som är skrattretande är folk som går på diverse toxiska piller, dricker och har flera andra ohälsosamma vanor demonisera andras cannabisanvändning (som behöver inte ens vara missbruk, rätt rejäl skillnad på bruk och missbruk). Noll självinsikt och hyckleri.

Tror att cannabis har rätt så komplex bild av hur det påverkar hjärnan. Då det (indirekt) påverkar serotonerga(5-HT2A bl.a.) receptorer lite likt psykedelier gör så kan det ha positiva effekter, men vissa andra mekanismer har effekter som försämrar korttidsminnet eller ger ökad ångest i vissa fall, men det beror på många faktorer som sagt. En person som använder det en gång i månaden lär förmodligen inte märka något sådant i jämförelse med någon som använder flera gånger dagligen t.ex.

Tycker det är viktigt att sprida sådan information även om man själv inte använder, för andras säkerhet. Skademinimering är det bästa vi kan göra, tvinga folk till att leva på ett sätt dom anser är fel kommer aldrig funka, funkade inte med alkoholen kommer aldrig funka med cannabis. Nolltolerans är ett omoget önsketänkande som enbart skapat masa lidanden, misär och överdoser. Förstår inte folk som inte lärt sig något från alkoholförbudet.


Därför jag skrev "i jämförelse".
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in