2026-06-05, 12:58
  #1
Medlem
Hej, jag har under ca en månads tid gått runt och småhostat och känner att det är något som kliar och irriterar halsen konstant.
Det blev såhär efter att jag åkte på någon form av influensa för ca sex veckor sedan. Går runt och harklar mig och hostar lite smx fått hela dagarna.
Vad kan det vara? Kan jag ha blivit pollen allergiker på äldre dar?
Det är i otroligt retligt och jag tvingas köpa dom löjligt dyra halstabletterna strepsils...
Jag har också märkt att "folk" över lag tycks hosta enormt mycket just nu, jag åker tunnelbana och buss varje dag och jag kan säga att det ökat med flera 100% senaste månaderna.
Är det kanske ryssen som försöker smygförgifta oss?😂
Mvh
Citera
2026-06-05, 13:04
  #2
Avstängd
triptykens avatar
Influensan som var verkar ha vart en störig jävel. Hade samma influensa och istället för hosta ledkänningar.

Tydligen efter besök på VC så är det "nåt som kommer hålla i ett litet tag, men inte farligt". Men det är ju bara jag, du kan ju ha nåt annat. Boka tid hos VC och snacka med läkare eller så - det värsta som kan hända är att du sitter i onödan och läser bok i väntan på läkartiden. Plus du får litet lugnande råd mm.
Citera
2026-06-05, 13:15
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sbcsweden
Hej, jag har under ca en månads tid gått runt och småhostat och känner att det är något som kliar och irriterar halsen konstant.
Det blev såhär efter att jag åkte på någon form av influensa för ca sex veckor sedan. Går runt och harklar mig och hostar lite smx fått hela dagarna.
Vad kan det vara? Kan jag ha blivit pollen allergiker på äldre dar?
Det är i otroligt retligt och jag tvingas köpa dom löjligt dyra halstabletterna strepsils...
Jag har också märkt att "folk" över lag tycks hosta enormt mycket just nu, jag åker tunnelbana och buss varje dag och jag kan säga att det ökat med flera 100% senaste månaderna.
Är det kanske ryssen som försöker smygförgifta oss?😂
Mvh

Boka en tid hos din lokala VC för en vidare utredning.
Citera
2026-06-05, 13:45
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Influensan som var verkar ha vart en störig jävel. Hade samma influensa och istället för hosta ledkänningar.

Tydligen efter besök på VC så är det "nåt som kommer hålla i ett litet tag, men inte farligt". Men det är ju bara jag, du kan ju ha nåt annat. Boka tid hos VC och snacka med läkare eller så - det värsta som kan hända är att du sitter i onödan och läser bok i väntan på läkartiden. Plus du får litet lugnande råd mm.
Ja, jag ska ändå till vc i ett annat ärende nästa vecka så kan ta upp det då. Bara så jäkla irriterande att gå runt och småhosta hela tiden. Har du fortfarande ont i lederna? Det låter nästan värre än hosta skulle jag säga! Hoppas vi får bli friska snart
Mvh
Citera
2026-06-05, 13:46
  #5
Medlem
Hade samma förra året. Satt i flera månader + var yr. Försvann när jag slutade ta med mig matlåda till jobbet.
Kanske behöver rengöra kylskåpet på bakterier eller nått?
Citera
2026-06-05, 13:46
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OpieWinston
Boka en tid hos din lokala VC för en vidare utredning.
Ja, jag får göra det. Har en tid nästa vecka i ett annat ärende kan surra med doktorn då. Bara så jävla irriterande. Trevlig helg!
Mvh
Citera
2026-06-05, 15:33
  #7
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sbcsweden
Hej, jag har under ca en månads tid gått runt och småhostat och känner att det är något som kliar och irriterar halsen konstant.
Det blev såhär efter att jag åkte på någon form av influensa för ca sex veckor sedan. Går runt och harklar mig och hostar lite smx fått hela dagarna.
Vad kan det vara? Kan jag ha blivit pollen allergiker på äldre dar?
Det är i otroligt retligt och jag tvingas köpa dom löjligt dyra halstabletterna strepsils...
Jag har också märkt att "folk" över lag tycks hosta enormt mycket just nu, jag åker tunnelbana och buss varje dag och jag kan säga att det ökat med flera 100% senaste månaderna.
Är det kanske ryssen som försöker smygförgifta oss?😂
Mvh

Jag hade samma problem i ett par år - rethosta som vägrade ge med sig efter förkylning. Det visade sig vara allergi, i mitt fall katt.

Det är ett ganska klassiskt symtom, som tyvärr ofta förbises eftersom man antar att det handlar om förkylningen och ingenting annat.
Citera
2026-06-05, 15:37
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Jag hade samma problem i ett par år - rethosta som vägrade ge med sig efter förkylning. Det visade sig vara allergi, i mitt fall katt.

Det är ett ganska klassiskt symtom, som tyvärr ofta förbises eftersom man antar att det handlar om förkylningen och ingenting annat.
Morsan har katt och är där x antal gånger i veckan, ska träffa läkaren i annat ärende nästa vecka ska ta upp och be om att få göra ett allergitest! Trevlig helg
Mvh
Citera
2026-06-05, 15:42
  #9
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sbcsweden
Morsan har katt och är där x antal gånger i veckan, ska träffa läkaren i annat ärende nästa vecka ska ta upp och be om att få göra ett allergitest! Trevlig helg
Mvh

Gör så! Lycka till. Kattallergi som kommer sent i livet behöver inte vara så farligt. Billiga tabletter finns (15 kr st på apotea.se) och det kan dessutom gå över.

Något av det sjukaste jag upplevt när jag skaffade en ny katt, och allergin försvann direkt 😄 jag var alltså allergisk mot min honkatt, men så fort jag skaffade hankatt - dvs jag hade TVÅ katter - var allergin som bortblåst.

Har även för mig att jag har läst att forskare inte riktigt förstår hur allergier funkar. De kan bota den, men de förstår fortfarande inte grundorsaken (som jag minns det).

Trevlig helg på dig med!
Citera
2026-06-05, 16:42
  #10
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sbcsweden
Ja, jag får göra det. Har en tid nästa vecka i ett annat ärende kan surra med doktorn då. Bara så jävla irriterande. Trevlig helg!
Mvh

Du kan göra ett "allergiprov" själv, du kan köpa den billigaste minsta förpackningen allergimedicin för några tior på apoteket och prova.

Nu har du en läkartid nästa vecka, men detta "test" kan vara intressant för den som har lång väntetid till vården.
__________________
Senast redigerad av trottwell 2026-06-05 kl. 16:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in