2026-06-05, 10:04
  #1
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Degerfors IF var intresserat av att visa Sveriges match mot Nederländerna på midsommardagen. Kostnaden skulle bli nästan 540 000 kronor, exklusive moms, eftersom man väntade sig mellan 2 000 och 3 000 personer på Stora Valla och man tänkte servera alkohol.

– Med licens-, storskärms- alkohol- och matkostnad blir det en för stor risk, säger Timmie Falk.

Anledningen till att prislappen för en enskild match är så hög är att man måste betala för att sända hela fotbolls-VM.

Vad tycker ni om prisbilden?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/degerfors-if-ville-visa-vm-pa-storbild-backade-pa-grund-av-priset-pa-en-halv-miljon-kronor
Citera
2026-06-05, 10:21
  #2
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Vad tycker ni om prisbilden?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/degerfors-if-ville-visa-vm-pa-storbild-backade-pa-grund-av-priset-pa-en-halv-miljon-kronor

Jag tycker att lagen behöver ändras. Rättighetsinnehavarna har lite för stora rättigheter. Sänds ett evenemang på TV (eller på annat sätt görs tillgängligt för allmänheten) så ska det vara fritt att visa för hur många människor som helst i vilket sammanhang som helst.

Girigheten inom fotbollen (och all annan elitidrott) är för fan sinnessjuk.
Citera
2026-06-05, 11:20
  #3
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Med tanke på svenska herrlandsaget npinsamma insatser på sistone är det inte värt att satsa ett rutten öre på att visa matcherna.

En halv miljon för att se Sverige förlora med 0-4, nej tack.
Citera
2026-06-05, 11:44
  #4
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Vad tycker ni om prisbilden?
Citat:
man måste betala för att sända hela fotbolls-VM.
Abonnemangsmodeller är slaveri och bidrar till beroendesjukdomar.

Måste man betala för alla matcher kommer man att överkonsumera och slösa bort sitt liv. The age of addiction. Limbisk kapitalism.
Citera
2026-06-05, 15:35
  #5
Medlem
mishimas avatar
Absolut inget det offentliga ska syssla med.

Det finns bra initiativ från det privata. Sitter hellre på en pub än något staden arrangerar.

Okej, det var DIF, inte kommunen. Det är inget för dem heller. Satsa på er kärnverksamhet.
Citera
2026-06-05, 15:40
  #6
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Jag tycker att lagen behöver ändras. Rättighetsinnehavarna har lite för stora rättigheter. Sänds ett evenemang på TV (eller på annat sätt görs tillgängligt för allmänheten) så ska det vara fritt att visa för hur många människor som helst i vilket sammanhang som helst.

Girigheten inom fotbollen (och all annan elitidrott) är för fan sinnessjuk.

Tror du det är gratis att arrangera ett mästerskap?
Citera
2026-06-05, 15:42
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Vad tycker ni om prisbilden?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/degerfors-if-ville-visa-vm-pa-storbild-backade-pa-grund-av-priset-pa-en-halv-miljon-kronor

Citat:
Anledningen till att prislappen för en enskild match är så hög är att man måste betala för att sända hela fotbolls-VM.
Så varför inte då visa alla matcherna där? Det kan ju bli en trevlig händelse att tillsammans se matcherna och samtidigt ha lite jippo.
Citera
2026-06-05, 15:59
  #8
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Tror du det är gratis att arrangera ett mästerskap?

Åtminstone de senaste mästerskapen har väl finansierats av korrupta diktaturstater som tycker det är värt några miljarder att putsa lite på sitt tveksamma rykte.

Nä, jag begriper faktiskt inte hur det ens är juridiskt möjligt att ta betalt för något som är gratis (eller redan betalt via tv-licens och/eller genom reklamintäkter) bara för att tv-skärmen råkar stå på en annan plats än i ett privat hem.
Citera
2026-06-05, 16:30
  #9
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Åtminstone de senaste mästerskapen har väl finansierats av korrupta diktaturstater som tycker det är värt några miljarder att putsa lite på sitt tveksamma rykte.

Nä, jag begriper faktiskt inte hur det ens är juridiskt möjligt att ta betalt för något som är gratis (eller redan betalt via tv-licens och/eller genom reklamintäkter) bara för att tv-skärmen råkar stå på en annan plats än i ett privat hem.

De finansierar möjligtvis en del, men långt ifrån allt. Det kostar att arrangera en fotbollsturnering och då får man antingen ta betalt för att låta det visas offentligt eller höja biljettpriserna till den grad att folk inte kommer ha råd förutom möjligtvis de allra rikaste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in