2026-06-06, 16:17
  #37
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Tramsinlägg.

Aborträtten är inte ifrågasatt av någon i sverige.

De kristna i sverige är 1% av befolkningen.

Så en människa ingen hört talas om, "ledare" för "kristna värdepartiet" (partiet ingen hört talas om) är emot abort??????


Ungefär som om vi skulle diskutera vapenlagar utifrån situationen i USA. Nej man kan inte köpa en AK4 på maxi i sverige.

Tyvärr ts. Man måste också kunna förstå vad som är relevant och där kör du vilse.

Alltså, kristna värdepartiet har ingen direkt makt. Dessutom är inte kristna speciellt noga med att följa bibeln. Bara för att Mats skapat hela sin kristna tro runt antiabort (den fanns redan när han pluggade på högskolan tidigt 90-tal), betyder det inte att det har bibelstöd.

Finns en bibeltext som handlar om misshandel av en gravid kvinna. Blir kvinnan själv skadad anses det tydligen som dåligt. Men leder det bara till missfall så ska kvinnan vara OK med detta, däremot ska pappan få en ekonomisk ersättning. Dvs ett foster har inget annat värde än att det är mannens ägodel. Ingen egen själ.
Citera
2026-06-06, 17:52
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av social.newbie
En seriös fråga... Tycker du att abort borde vara olagligt från tidpunkten för befruktningen och argumentera gärna varför...?
Nej. Jag har nog synen att man berövar en människa framtida livstid och potential till glädje och sorg.
Samma kränkning som när man mördar någon. En mördad person känner ingenting, precis som en cellklump inte känner någonting.

Men jag tycker intuitivt att mord är fel iom att det berövar just framtida potential för personen (eller i det här fallet fostret eller "cellklumpen")
Därför måste jag ju välja väg; antingen är det ok att frånta en individ sin framtida potential eller inte - oavsett biologisk status eller ålder.

Har väl egentligen samma problem med att döda djur (även om jag gör det). Ska man vara rationell och konsekvent ska man ju vara ok med att mörda människor precis som ofödda och djur.
Har väl kognitiv dissonans ang. det och köper inte helt att biologisk komplexitet löser det. Barnet skulle ju uppnått högre biologiska komplexitet om man inte aborterat det.

Men helt klart bättre att vara mer liberal med tidiga aborter än sena. Så som det funkar alltså, även om volymerna är horribla. Smart sätt att hantera ambvivalensen i praktiken, även om det inte löser det principiella problemet.
__________________
Senast redigerad av Ok-perfekt 2026-06-06 kl. 18:01.
Citera
2026-06-06, 18:38
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Nej. Jag har nog synen att man berövar en människa framtida livstid och potential till glädje och sorg.
Samma kränkning som när man mördar någon. En mördad person känner ingenting, precis som en cellklump inte känner någonting.

Men jag tycker intuitivt att mord är fel iom att det berövar just framtida potential för personen (eller i det här fallet fostret eller "cellklumpen")
Därför måste jag ju välja väg; antingen är det ok att frånta en individ sin framtida potential eller inte - oavsett biologisk status eller ålder.

Har väl egentligen samma problem med att döda djur (även om jag gör det). Ska man vara rationell och konsekvent ska man ju vara ok med att mörda människor precis som ofödda och djur.
Har väl kognitiv dissonans ang. det och köper inte helt att biologisk komplexitet löser det. Barnet skulle ju uppnått högre biologiska komplexitet om man inte aborterat det.

Men helt klart bättre att vara mer liberal med tidiga aborter än sena. Så som det funkar alltså, även om volymerna är horribla. Smart sätt att hantera ambvivalensen i praktiken, även om det inte löser det principiella problemet.
Hur menar du att man berövar någon människa som aldrig har existerat sin livstid?

Själva vitsen med abort är ju att göra sig av med en avkomma som inte har bildat den nödvändiga biologiska konstruktionen för att kunna känna och ha medvetande.

Kvinnan som blir tvingad till att genomföra graviditeten då? En graviditet är inte alls något trivialt utan extremt påfrestande och kan tom döda en kvinna.

Hur menar du att en mördad person inte nödvändigtvis känner någonting?

En person som mördas är ju dessutom redan en befintlig människa med upplevelser, minnen, familj, vänner, bekanta och motivationer samt ambitioner.

Läste du min trådstart? Hyckleriet är enormt...

40-75% av alla befruktningar avslutas spontant av kvinnokroppen... Så vad gör du åt alla dessa?
Citera
2026-06-06, 19:25
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av social.newbie
Hur menar du att man berövar någon människa som aldrig har existerat sin livstid?
Ja, fostret eller cellklumpen har aldrig existerat, men den berövas ju ändå sin framtid.

Precis som att ett mordoffer berövas sin framtid. Att ett mordoffer redan har levt en stor del av sitt liv är väl snarare en förmildrande omständighet? Ju yngre offret är desto mer livstid berövas det.

Citat:
Ursprungligen postat av social.newbie
Hur menar du att en mördad person inte nödvändigtvis känner någonting?
När den är mördad så utgår jag ifrån att den inte känner något. Vad den känt när den var vid liv är väl egentligen ovidkommande? Ett mordoffer är bara död materia.

Citat:
Ursprungligen postat av social.newbie
En person som mördas är ju dessutom redan en befintlig människa med upplevelser, minnen, familj, vänner, bekanta och motivationer samt ambitioner.
Ja, men rent vetenskapligt bara materia egentligen. Upplevelser, minnen, relationer och ambitioner är subjektivt. Det existerar inte i verkligheten. Det där är rent vetenskapligt bara elektriska signaler och kemiska substanser i offrets hjärna. Det finns ju ingen "ande", själ eller person som kan ha "rättigheter" - bara en biologisk maskin. Liv och sociala rättigheter är bara sociala, ovetenskapliga konstruktioner.

Funktionellt i en viss kontext, men det är ju den kontexten som utmanas med abortdiskussionen.

Citat:
Ursprungligen postat av social.newbie
40-75% av alla befruktningar avslutas spontant av kvinnokroppen... Så vad gör du åt alla dessa?
Ja, död är naturligt - alltså är det ok att döda. 100% av människor dör, då borde ju mord vara ok. Oavsett offrets ålder.

Citat:
Ursprungligen postat av social.newbie
Läste du min trådstart? Hyckleriet är enormt...
Ja, mycket intressant. Syftar du på att jag hycklar? Jag är ju medveten om att jag inte har en generell princip att luta mig emot.
__________________
Senast redigerad av Ok-perfekt 2026-06-06 kl. 19:44.
Citera
2026-06-06, 21:22
  #41
Medlem
Inte så konstigt att ett parti som kallar sig kristna värdepartiet är emot abort. De vill antagligen
att kvinnor ska leva i bön och kyskhet tills de gifter sig.
Citera
2026-06-06, 22:55
  #42
Medlem
Vit-spades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av social.newbie
Mats Selander anser att tom om en kvinna blir våldtagen så måste hon fullfölja graviditeten.

Timestamp 29:34 och länk till YouTube-kanalen I SKALLEN PÅ: https://www.youtube.com/watch?v=ucm9yQAsxew

Anledningen till denna diskussion beror på att det är vanligt förekommande att folk inom vänstern inte sällan vill tillmäla alla de som tycks ha högeråsikter som potentiella abortmotståndare. Så här ska vi diskutera filosofin och etiken kring när livet börjar och den potentiellt rimligaste avvägningen. Både vänstern och högern kan absolut kritiseras. Men senare i denna trådstart tänker jag ta upp ett biologiskt faktum som abortmotståndare (gärna) ignorerar och även antyda min åsikt som faktiskt är mer nyanserad.

Både män och kvinnor har sex på exakt samma premisser oavsett om det är för njutning, anknytning, familjebildning eller att man tvingas till det. Våra biologiska skillnader och som i regel leder till olika sexualiteter förvanskar inte dessa fakta.

Du kan inte heller döda något som aldrig har kommit till. Därför går det absolut att göra distinktionen mellan ett foster och en person i koma. Den sistnämnda är en befintlig person med upplevelser, minnen, familj, vänner och bekanta.

Nivån av biologisk komplexitet är avgörande för vår förmåga att överhuvudtaget uppleva/förnimma och alltså det värde som du kan tillskriva en organism...



(En del viktiga fakta)

Genomsnittliga bananflugan (Drosophila melanogaster) har ca 130 000 hjärnceller. Ca 3 veckor efter befruktningen kommer fostret att totalt ha samma antal celler och vara 1,5-3 mm långt (mindre än ett sesamfrö) och halvgenomskinligt. Efter ca 4-5 veckor börjar de neurala progenitorcellerna att utvecklas till neuron och gliaceller. Och efter ca 5-6 veckor kommer fostret att ha just 130 000 hjärnceller. Även om neurogenes börjar ta ordentlig fart vid denna tidpunkt så saknas fortfarande strukturen för fysisk sensation... Vid vecka 10-12 så börjar de sensoriska receptorerna att via perifera nerver sammankopplas med ryggmärgen... Men det är fortfarande rudimentärt och innebär inte att fostret då har en medveten eller nödvändigtvis ens reflexiv smärtsensation.

Förut hade t ex Texas en abortlag "fetal heartbeat" som förbjöd abort omkring vecka 6. Men det handlar inte om hjärtslag utan elektrisk aktivitet hos hjärtcellerna.

Inte förrän vecka 24-26 börjar de talamokortikala förbindelserna bildas som länkar samman känselorganen via talamus till hjärnbarken... Och det är vid denna punkt som forskare påstår att fostret har den nödvändiga strukturen för simpel sensorisk medvetenhet. Ingen expert och påstår inte att jag nödvändigtvis tycker att detta är en rimlig gränslinje men värd att nämna.

Abortmotståndare brukar säga att livet börjar vid befruktningen men för att vara petnoga så börjar då "utvecklingen av en separat organism av arten Homo sapiens", vilket innebär att det inte nödvändigtvis alls är liv värt att bevara. Spermier och ägg är exempel på mänskligt liv även om de saknar ett fulländat DNA. Men fulländat DNA innebär inte att det är liv värt att bevara. Alla dina somatiska celler (epitel, muskel, nerv och bindvävsceller) och stamceller har ett fulländat DNA... Vid befruktningen är en zygot mindre komplex än en muskel- eller nervcell. Och efter att zygoten har blivit en blastocyst och fäst vid moderkakan så börjar specialiserade celler att bildas.



(Nu börjar frågeställningarna)

Nu tänker jag ta upp det biologiska faktumet som abortmotståndare inte sällan ignorerar...

Nästan 40% till så många som 75% (ser jag siffror på) av alla befruktningar aborteras automatiskt av kvinnokroppen, där 80-90% sker före fosterstadiet. (Edit: det är en avsevärd siffra i alla fall, även om denna kanske inte är exakt.)

Så om syftet är att rädda människoliv vad gör alla ni så kallade "pro-lifers" åt alla spontant aborterade befruktningar? Och att ett så stort antal befruktningar aborteras automatiskt antyder hur trivialt det är alltså den låga biologiska komplexiteten. Värt att nämna är att Mats inte är vegetarian vilket jag tror att han nämner i podden...

Mats säger typ "att kvinnor inte borde vara själviska"... Menar han att en kvinna som gör en tidig abort efter att ha blivit våldtagen är självisk och håller ni med om det? En graviditet har radikala/livsomvälvande implikationer för kvinnans både nuvarande, stundande och livslånga såväl mentala som fysiska hälsa och frihet. En graviditet kan tom kosta henne livet eller åtminstone ge henne permanent/irreversibel skada.

Abort ska absolut vara något begränsat (och det menar jag fullt ut). De på vänstern som anser att en abort kan genomföras godtyckligt under hela graviditeten utan att det har några som helst etiska implikationer är även de extremister. Inte helt orimligt med Republikanernas argument om att "If you give the Democrats the pinky, they will take the entire hand", så lagen måste strikt följas i praktiken. Problemet är att detta inte utgör den huvudsakliga grunden för abortmotståndet som inte sällan har religiös bakgrund eller att man förmodligen och/vill kontrollera kvinnor för vad man själv anser är immoraliskt beteende.

Ni som är abortmotståndare är ni kristna eller utgår ni från andra övertygelser som leder till denna ståndpunkt? Skulle ni kunna tänka er att vara liberalare eller är det från tidpunkten för befruktningen?

Om ni är kristna anser ni att en människosjäl finns till vid punkten för befruktningen? Hur går denna idé ihop med monozygot tvillingbildning (där blastocysten delar upp sin cellmassa i två separata delar) och vi får identiska tvillingar, eller tetragametisk chimärism där två befruktade äggceller smälter samman till en chimär (en person som kan leva ett helt normalt liv). Kan själen dela sig?

Enligt mig har en kvinna har kroppslig autonomi och ska kunna njuta av sex i exakt samma utsträckning som en man och gör det på återigen exakt samma premisser. Samhället ska arbeta för att minska antalet aborter absolut. Men ibland sker olyckshändelser och då är det helt oproblematiskt med en abort i ett tidigt stadium...

Om det här vore så viktigt varför befriar ni fullkomligt mannen från ansvar? En man kan väl bära ett stort ansvar för att fresta kvinnan till samlag och även ljuga som leder till en oönskad graviditet? I Sverige är anstiftan olagligt och för polisen att ägna sig åt brottsprovokation. Eller att fresta någon till att inleda ett avtal om vilket man har ljugit om villkoren. Och det uppenbara att t ex fresta någon med droger... Bara några spontana (och kanske inte perfekta) försök till analogier! Antar dock att är man av åsikten att det tom borde vara olagligt vid våldtäkt så spelar detta ingen roll...

Men slutligen så undrar jag även om några av er har kommit fram till en rimlig avvägning med avseende på just vetenskapliga fakta för när en abort borde bli olaglig.

Själv har jag alltid undrat varför vi har fri abort till vecka 18 i Sverige. Det hade varit logiskt antingen att sänka den till vecka 12 (som i Norge) eller höja abortgränsen för alla till vecka 22, som är den absolut senaste gränsen för tillåten abort i Sverige.

Varför är då dessa gränser mer logiska? Efter vecka 12 så kan man inte genomföra en medicinsk abort utan måste ta till en kirurgisk, så det finns en logik i det. Efter vecka 22 så kan fostret överleva utanför kvinnans kropp och är därför att betrakta som en självständig individ, så det finns en logik i det också.

Vad jag vet inträffar dock inga avgörande händelser i ett fosters utveckling vecka 18. Vecka 18 känns bara så extremt godtyckligt.
Citera
2026-06-09, 12:54
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Ja, fostret eller cellklumpen har aldrig existerat, men den berövas ju ändå sin framtid.

Precis som att ett mordoffer berövas sin framtid. Att ett mordoffer redan har levt en stor del av sitt liv är väl snarare en förmildrande omständighet? Ju yngre offret är desto mer livstid berövas det.

När den är mördad så utgår jag ifrån att den inte känner något. Vad den känt när den var vid liv är väl egentligen ovidkommande? Ett mordoffer är bara död materia.

Ja, men rent vetenskapligt bara materia egentligen. Upplevelser, minnen, relationer och ambitioner är subjektivt. Det existerar inte i verkligheten. Det där är rent vetenskapligt bara elektriska signaler och kemiska substanser i offrets hjärna. Det finns ju ingen "ande", själ eller person som kan ha "rättigheter" - bara en biologisk maskin. Liv och sociala rättigheter är bara sociala, ovetenskapliga konstruktioner.

Funktionellt i en viss kontext, men det är ju den kontexten som utmanas med abortdiskussionen.

Ja, död är naturligt - alltså är det ok att döda. 100% av människor dör, då borde ju mord vara ok. Oavsett offrets ålder.

Ja, mycket intressant. Syftar du på att jag hycklar? Jag är ju medveten om att jag inte har en generell princip att luta mig emot.
Så du tillstår att fostret eller cellklumpen aldrig har existerat (om du inte är ironisk) men påstår fortfarande att den berövas sin framtid?

Min syn på detta är att potential för liv inte alls är lika med liv... Om du mördar en befintlig människa så innebär det ju inte bara att du berövar denna sin framtid, utan utsätter denna för fruktansvärt våld... Inget av detta är sant för en abort (så länge vi inte pratar om sena aborter som jag själv tycker ska vara olagliga samt att praktiken ska följa detta strikt).

Om vi ska hårddra det lite så skulle vi kunna tänka oss en situation där en man och kvinna har ypperligt fördelaktiga DNA... Och att om de förökade sig så skulle det potentiellt vara väldigt fördelaktigt för samhället... Där har du en potential för liv! Innebär det att man kan ålägga ett krav på dessa att skaffa barn... Självklart inte. Dumt exempel kanske! Men vid tidpunkten för befruktningen så har du mer avancerade muskelceller och neuroner än den nybildade zygoten... Och i framtiden kommer vi kanske kunna ta DNA från en av dina hudceller och odla foster i ett laboratorium.

Om du pratar om en situation där antingen en 10-åring eller 40-åring ska förlora livet så har ju den sistnämnda fått leva betydligt längre. Men detta gäller inte för ett foster som aldrig har utvecklat den nödvändiga biologiska strukturen för ens reflexiv sensation... Du kan inte beröva något som aldrig har existerat sin framtid.

Att säga att upplevelser, minnen, relationer och ambitioner är subjektiva och inte existerar i verkligheten är ju en grov förenkling... De existerar i form av hjärnstrukturer och ett samspel mellan elektriska och kemiska signaler. Och hur dessa signaler äger rum beror ju också på vilken personlighet vi har... Men det är absolut vetenskapligt självklart att vi har emotion som bygger på just denna anatomi och fysiologi; vi kan uppleva lycka och sorg samt välbehag och smärta...

Allt som minimerar onödig smärta och onödigt lidande är något som vårt samhälle ska verka för... Bara för att människor är dödliga så implicerar det inte att mord (onaturlig död) är okej.
Citera
2026-06-09, 12:56
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-spade
Själv har jag alltid undrat varför vi har fri abort till vecka 18 i Sverige. Det hade varit logiskt antingen att sänka den till vecka 12 (som i Norge) eller höja abortgränsen för alla till vecka 22, som är den absolut senaste gränsen för tillåten abort i Sverige.

Varför är då dessa gränser mer logiska? Efter vecka 12 så kan man inte genomföra en medicinsk abort utan måste ta till en kirurgisk, så det finns en logik i det. Efter vecka 22 så kan fostret överleva utanför kvinnans kropp och är därför att betrakta som en självständig individ, så det finns en logik i det också.

Vad jag vet inträffar dock inga avgörande händelser i ett fosters utveckling vecka 18. Vecka 18 känns bara så extremt godtyckligt.
Alltså baserat på den informationen jag presenterar i min trådstart som jag anger som fakta (men som kan involvera ej helt exakta siffror såklart och jag är ingen expert, samt att jag inte har en aning om vilka siffror som Sverige har baserat sin lag på) så kan man ju dra en logisk slutledning...

Om vi tar medelvärdet av intervallen 10-12 och 24-26 så är det 11 resp 25. Hälften av avståndet mellan dessa adderat till 11 (den lägre gränsen uppenbarligen) är 18... Man väljer alltså att ha fri abort upp till medelpunkten mellan två perioder av radikala förändringar...

Som jag skrev i just min trådstart så kommer fostrets sensoriska receptorer att via perifera nerver börja växa samman med ryggmärgen omkring vecka 10-12. Omkring vecka 24-26 börjar de talamokortikala förbindelserna att bildas som länkar samman känselorganen via talamus till hjärnbarken. Vid den sistnämnda perioden anser experter/forskare att fostret, de facto, börjar få sensorisk medvetenhet.

Återigen är jag ju ingen expert och kan inte anslå att dessa tidsangivelser är exakta. Och tyvärr så finns det säkert påverkan från vänstern... Men samtidigt finns de mer tillförlitliga institut som bedriver forskning och dokumenterar denna så att det blir svårare att förvanska vetenskapliga fakta. Viktigt att kritiskt granska allt dock och verkligen se till att datan är just tillförlitlig!

Slutligen så vser det ut som att Norge har typ samma abortlag som Sverige... Spanien och Frankrike har laglig abort upp till vecka 14.
Citera
2026-06-09, 18:59
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av social.newbie
Så du tillstår att fostret eller cellklumpen aldrig har existerat (om du inte är ironisk) men påstår fortfarande att den berövas sin framtid?
Om den skulle haft en framtid utan aborten, så har den väl berövats något?

Citat:
Ursprungligen postat av social.newbie
Om vi ska hårddra det lite så skulle vi kunna tänka oss en situation där en man och kvinna har ypperligt fördelaktiga DNA... Och att om de förökade sig så skulle det potentiellt vara väldigt fördelaktigt för samhället... Där har du en potential för liv! Innebär det att man kan ålägga ett krav på dessa att skaffa barn... Självklart inte.
Utgångsläget historiskt och i världen är väl just att man har en plikt att föröka sig? Inte lagstadgad, men normativ. Förmodligen delvis pga det resonemanget. Man är antingen för död, mord och utplåning eller motsatsen.

Citat:
Ursprungligen postat av social.newbie
Allt som minimerar onödig smärta och onödigt lidande är något som vårt samhälle ska verka för... Bara för att människor är dödliga så implicerar det inte att mord (onaturlig död) är okej.
Det kan man ju tycka, men viss risk för olycka är en förutsättning för lycka. Minimerar man all risk för lidande minimerar man också all chans till motsatsen.

(Vill också påpeka att jag tror vi står ganska nära varandra i uppfattning, egentligen. Jag påpekar mest allt detta för argumentationens skull.)
__________________
Senast redigerad av Ok-perfekt 2026-06-09 kl. 19:05.
Citera
2026-06-14, 18:37
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Om den skulle haft en framtid utan aborten, så har den väl berövats något?

Utgångsläget historiskt och i världen är väl just att man har en plikt att föröka sig? Inte lagstadgad, men normativ. Förmodligen delvis pga det resonemanget. Man är antingen för död, mord och utplåning eller motsatsen.

Det kan man ju tycka, men viss risk för olycka är en förutsättning för lycka. Minimerar man all risk för lidande minimerar man också all chans till motsatsen.

(Vill också påpeka att jag tror vi står ganska nära varandra i uppfattning, egentligen. Jag påpekar mest allt detta för argumentationens skull.)
Först så uppskattar jag diskussionen. Och för att du påpekade att min trådstart var intressant! Ingen falsk ödmjukhet utan försökte samla på mig en del fakta för att förhoppningsvis skriva ett så bra underlag som möjligt! Sen reagerade jag på att du verkade "berörd av" andras uttryck ifall de angrep dig eller dyl (är likadan själv haha)... Skämt åsido!

För det andra så tycker jag att abort efter en viss tidpunkt absolut är oetiskt/groteskt. Vårt samhälle borde försöka se till att antalet aborter minimeras och att detta levs upp till i praktiken. De som hävdar att sena aborter inte har några etiska implikationer är även de extremister.

Men för att återgå till kommentaren så gör jag ju en tydlig distinktion mellan de facto liv och potential till liv...

Att beröva något, som egentligen aldrig har utvecklat den nödvändiga biologiska strukturen för ens sensorisk medvetenhet, dess framtid är inte riktigt träffsäkert... Återigen så handlar det om potential till liv! Drar man den motsatta slutsatsen och det får omsättning i praktiken så berövas ju absolut kvinnor och även barn (som hamnar på barn eller familjehem) sina framtider eller kanske till och med liv och hälsa.

Vissa kvinnor väljer att skaffa fler barn medan andra kanske inte skaffar något. Grundbulten i samhället borde vara frihet och den okränkbara rätten till eget val. Blir så förbannad på de inom högern som har traditionella perspektiv på kvinnor, att de till och med inte nödvändigtvis borde göra karriär alls...

Däremot kan samhället och andra aktörer verkligen understryka vikten av att fler barn föds och ge privilegier/skattelättnader för detta.

Alltså om du har dina grundläggande behov tillfredsställda samtidigt som du verkligen stimulerar och utmanar dig själv i dina intresseområden och med framgång, så kan du väl vara lycklig mestadels av tiden... Men visst så kan man ifrågasätta ifall visaren till mätaren kan stå på "Lycka" hela tiden...

För att verkligen uppnå lycka så innebär det att du måste göra en insats, att du inte automatiskt serveras allt, och har en viss erfarenhet av lyckans antagonist alltså olycka/ledsamhet/depression.
Citera
2026-06-14, 20:01
  #47
Medlem
Jag kan inte låta bli att fråga mig om partiledaren moraliskt fortfarande står för samma åsikt om nån kvinnlig bekant/släkting till honom skulle bli utsatt för något såhär tragiskt
Citera
2026-06-15, 02:42
  #48
Medlem
Måste ändå säga att jag respekterar att han är konsekvent och "går hela vägen" och inte hycklar med sin kristna tro som så många andra gör som hela tiden plockar russinen ur kakan och försöker förklara bort tydliga saker som står i bibeln. Samma sak med muslimer och koranen/haditherna.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in