När Adlersparre år 1809 hade börjat tåga från Karlstad till Stockholm för att avsätta kungen, var Gustav IV Adolfs tanke att dra sig söderut och börja inbördeskriga. För detta ändamål behövde han pengar, och trots att han var enväldig monark fick han snällt sätta sig ner och fylla i en ansökan - precis som alla andra som vill inbördeskriga:
"För sin egen krigskassa och för att förhindra att kronans pengar kom i rebellernas händer befallde han in så mycket kontanter från Riksens ständers banks kassavalv som man överhuvudtaget kunde transportera. Bankchefen själv och hela bankverket skulle följa med. Riksbanksfullmäktiges ordförande, Fabian von Fersen, bror till Axel, vägrade. Han svarade att först måste bankofullmäktige sammanträda, och dessutom måste en sådan här ansökan göras på korrekt vis.
Fersen var ansvarig inför ständerna och kunde inte lämna ut kassan hur som helst. Ärendet skulle nog ta några timmar, trodde Fersen. Kungen satte sig ner och skrev en ansökan.
Förmodligen är detta den enda gången i världshistorien som en enväldig kung försenas mitt i sin kontrarevolution av en benhård byråkrat som kräver att rätt blanketter skall fyllas i. Bankofullmäktige sammankallades också i gryningen och efter att noga ha studerat ärendet avslog man kungens ansökan."
(Lindqvist, När riket sprängdes)
Sverige hade tydligen spårat ur med blanketter och ansökan redan då. Tror ni att vikingarna också hade blanketter?
Känner ni sympati för Gustav IV Adolf eftersom han fick avslag på sin ansökan?
__________________
Senast redigerad av karju 2026-06-04 kl. 22:07.