EU har godkänt ett nytt stödpaket på 100 miljoner euro till Libanon, med syfte att stödja landets militär under den bräckliga vapenvilan..”Det bästa sättet att minska hotet från Hizbollah är att stärka den libanesiska staten och dess institutioner, samt att återupprätta dess våldsmonopol”, tillägger Kallas. Stödet är det fjärde paketet i sitt slag från EU under de senaste åren..
Ska man tro att det är med tanke att inte Iran ska fortsätta hålla Hormuz stängt? Vilket de hotat med om striderna mellan Israel och Libanon fortsätter. Att EUs intresse ligger i att få olja igen?
__________________
Senast redigerad av Maniskasamen 2026-06-04 kl. 20:54.
Jag är inte väl insatt i ämnet så detta är spekulation. Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar.
Men utifrån min förståelse så är Libanon är lite av en failed state. Att ge pengar till Libanon idag, är att vräka pengar in i ett svart hål av korruption. Och jag utesluter inte att delar av Libanons styre är korrumperat av de islamistiska krafter som står Hizbolla nära, och som sagda bidrag syftar till att motverka. Men som sagt, jag är inte väl insatt i ämnet, så vad vet jag. Kom gärna med andra synpunkter.
Vi skickar pengar överallt istället för att satsa på vårt egna folk.
Att vi skickar till en skitkonflikt som snart pågått i 5 år är den största skandalen.
Det är lite väl sent för sådant. Bygga upp Libanons militär skulle man ha gjort för 20 år sedan. Jag har svårt att se hur det här ska kunna rädda någonting.
Det är lite väl sent för sådant. Bygga upp Libanons militär skulle man ha gjort för 20 år sedan. Jag har svårt att se hur det här ska kunna rädda någonting.
Bygga upp?
Libanon kallades Mellanösterns Paris innan muslimerna tog över. De ska inte ha en krona
Jag är inte väl insatt i ämnet så detta är spekulation. Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar.
Men utifrån min förståelse så är Libanon är lite av en failed state. Att ge pengar till Libanon idag, är att vräka pengar in i ett svart hål av korruption. Och jag utesluter inte att delar av Libanons styre är korrumperat av de islamistiska krafter som står Hizbolla nära, och som sagda bidrag syftar till att motverka. Men som sagt, jag är inte väl insatt i ämnet, så vad vet jag. Kom gärna med andra synpunkter.
Precis vad jag tänker också. Detta är lite som att kasta pengar på Afghanistan eller Somalia.
Som andra påpekat, Libanon är genomkorrupt och sagda pengar hamnar någon helt annanstans än där det är tänkt. Varje etnisk gruppering och klan lär vilja lägga beslag på pengarna. Det enda EU borde göra är att säkerställa att pengarna enbart går till de kristna och inte muslimerna. Vill blattarna i Saudiarabien ge musslorna pengar så får DEM göra det.