2026-06-05, 16:02
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Som sagt, du som beställare har all rätt att få se underlag på kompetensen du köpt. Yrkesbevis, försäkringsbrev & bankgaranti t ex är viktigt.

Har jag fel i mitt påstående om att det är facket som för och kontrollerar tidboken och står som garant för att individen gjort sina timmar?

Rätt har man, och man bör göra det också om man inte vet att dem man anlitar är ärliga och kompetenta. Jag ser det som ett problem att man ska behöva kontrollera allt hela tiden. Det gör att saker och ting går långsamt och kostar pengar i onödan.
Citera
2026-06-06, 09:40
Medlem
Brochets avatar
Var inte så orolig för om vissa yrkesgrupper har yrkesbevis eller inte (om det nu inte krävs för ett specifikt jobb). Jag vet många duktiga snickare som inte har yrkesbevis, men som ändå är grymma. Sen finns det personer med yrkesbevis som är kassa. Är du orolig, så kolla referenser.
Citera
2026-06-06, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDough
Jag kan inte gå in på detaljer men det handlar om kriminella i byggbranschen som lurar och vilseleder äldre

Låter som JPR
Citera
2026-06-06, 21:51
Medlem
killawifes avatar
Nej det finns inga krav på ett formellt yrkesbevis och det finns inget som hindrar vem som helst från att kalla sig "målare" exempelvis. Licenser kan dock ibland vara viktiga men exempelvis så måste man inte vara licensierad för att få utföra våtrumsarbeten eller VVS-installationer. För vissa el-installationer måste du dock ha behörighet och gör du det ändå så har du gjort en olaglig installation. Hur man kontrollerar detta är dock en annan fråga. Samma sak med luftkonditionering-installationer där en firma MÅSTE utföra installationen, oavsett om du har handske eller bara rör. Firman har då ett certifikat som säger att de får utföra installationen, men certifikatet innebär egentligen ingenting, det finns liksom ingen hemlig information som de har tillgång till, de är bara ett papper som säger att de kan. Men en person som INTE har certifikatet kan ju besitta EXAKT samma kunskap men det är olagligt för den att utföra installationen. Återigen, vem kontrollerar?

Själv har jag jobbat som målare i 5 år men har inget yrkesbevis då man sket i detta när jag jobbade men idag är det helt plötsligt jätteviktigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in