2026-06-04, 09:49
  #1
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Dålig mat dödar en och en halv miljoner människor per år i världen, det skriver världshälsoorganisationen WHO i en rapport.

I rapporten har data analyserats från 194 länder mellan åren 2000 och 2021.

Totalt insjuknar över 880 miljoner människor varje år på grund av att dom ätit mat som innehållit skadliga bakterier, virus, parasiter eller kemikalier.

Värst drabbade är barn som löper nära tre gånger så stor risk att bli sjuk av dålig mat.

Afrika och Asien står för 60% av dödsfallen.

Era tankar om detta?
Är det dålig mat eller dålig hantering av mat som är det största problemet?

https://www.sverigesradio.se/artikel/who-dalig-mat-dodar-over-en-miljon-manniskor-om-aret
Citera
2026-06-04, 09:57
  #2
Medlem
Sladdsnuss avatar
Kolera och hepatit från dåligt vatten är nog de vanligaste. Det är nog inte att de är korkade rent allmänt utan de äter och dricker helt enkelt hellre än svälter eller dör av törst.

I Afrika har de mer problem med olika mögelgifter som ger cancer samt parasiter.
Citera
2026-06-04, 10:00
  #3
Medlem
GiveMeHeads avatar
1.5 miljoner räcker inte. Behöver dö fler om denna överbefolkade planet ska ha en chans.
Citera
2026-06-04, 10:04
  #4
Medlem
World Food Programme (WFP) påstår att dom ensamma försåg 121 miljoner människor med deras näringsbehov under 2025.
Antasgligen lever flera hundra miljoner människor av bistånd och annat stöd.

Det är väl det stora problemet?

Antalet döda av dålig mat är ungefär i samma storleksordning som antalet döda av dödligt våld och krig.
Citera
2026-06-04, 10:05
  #5
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Afrika och Asien står för 60% av dödsfallen.

Era tankar om detta?
Det låter märkligt att Asien och Afrika bara står för 60% av dödsfallen trots att de står för över 75% av jordens befolkning. Jag hade trott att de skulle stå för avsevärt större andel med tanke på att det är så fattigt och varmt i många av länderna.
Citera
2026-06-04, 10:11
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Det låter märkligt att Asien och Afrika bara står för 60% av dödsfallen trots att de står för över 75% av jordens befolkning. Jag hade trott att de skulle stå för avsevärt större andel med tanke på att det är så fattigt och varmt i många av länderna.
Mycket vegetariskt där, jag skulle tro att den stora risken är från kött- och mejeriprodukter som har härsknat.
Citera
2026-06-04, 10:15
  #7
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiber
Mycket vegetariskt där, jag skulle tro att den stora risken är från kött- och mejeriprodukter som har härsknat.

Där har du nog en poäng!
Citera
2026-06-04, 10:56
  #8
Medlem
Foliekavajs avatar
Nästan lika många dör i trafiken globalt varje år så det låter rimligt.
Citera
2026-06-04, 11:44
  #9
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire

Era tankar om detta?
Är det dålig mat eller dålig hantering av mat som är det största problemet?


I Afrika och Asien är det mycket vegetarisk kost som är näringsfattig, med utarmning och i förlängningen död som följd. Det borde istället byta till en mer köttbaserad kost, så hade de blivit kvitt problemet.
Citera
2026-06-04, 12:07
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Afrika och Asien står för 60% av dödsfallen.

Era tankar om detta?
Är det dålig mat eller dålig hantering av mat som är det största problemet?

https://www.sverigesradio.se/artikel/who-dalig-mat-dodar-over-en-miljon-manniskor-om-aret


Det drabbar ju ingen på Flashback, för här vet ju alla hur Salmonella och Clostridium botulinum smakar
Citera
2026-06-04, 12:13
  #11
Medlem
zombie-nations avatar
Kollade på en doku om en slum, något asiatiskt land. Där hade en kvinna en "restaurang" där man kunde äta för en billig penning. Maten kom från det som Mc Donalds kastat, dvs halvätna portioner mat. De i slummen sorterade denna mat och lagade om den. Eftersom de tog av nya sopor varje dag så hann inget bli riktigt dåligt.

Men det kändes ändå sådär att se på folk äta samma mat för andra gången.

Men vad gör man om man är fattig?

Att säga att det bara är att äta mer kött så blir man friskare är höjden av idioti. Om man knappt har råd med ris, hur ska man ha råd med kött?
Citera
2026-06-04, 12:13
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiveMeHead
1.5 miljoner räcker inte. Behöver dö fler om denna överbefolkade planet ska ha en chans.

Människor dör av många fler anledningar och konsekvenser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in