2026-06-04, 09:04
Medlem
mephedrons avatar
Någon här som provat? Kanske någon som är berest i Afrikas länder?
https://youtube.com/shorts/IqmD4RoTs-Q
Finns även mygg-burgare, är väldigt nyfiken på hur denna kulinariska upplevelse kan beskrivas som bäst, så om du ätit det, ge en så detaljerad beskrivning du kan!
En ”pattern” innehåller ca en halv miljon myggor.
Jag föreställer mig att det krasar och knastrar en del, som när min katt tuggar på en fluga ungefär… eller mals det så fint att det mer blir som kaffepulver?

Jag tror att detta är en kötträtt som till och med många djurrättsaktivister skulle tycka det var okej att äta (vem bryr sig om myggor?)
Om detta sprids till västvärlden, tror ni det lär bli en dyr delikatess såsom ryska fiskägg (kaviar), eller kommer det vara såpass billigt att producera och importera att vi hittar det i storpack hos Lidls frysdiskar?
Dela era tankar!
Citera
2026-06-04, 09:08
Medlem
VoktorDodkas avatar
Vi som åker mc med öppen hjälm vet att de flesta insekter är smaklösa, det finns bara vissa skalbaggar som smakar apa, så man kan nog anta att myggor smakar som typ kyckling, dvs vad man gör den till.
Citera
2026-06-04, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Vi som åker mc med öppen hjälm vet att de flesta insekter är smaklösa, det finns bara vissa skalbaggar som smakar apa, så man kan nog anta att myggor smakar som typ kyckling, dvs vad man gör den till.

Smakar fisk, enligt videon
Citera
2026-06-04, 09:41
Medlem
myggor bär ju på virus så skulle inte ens smeta in den.
Citera
2026-06-04, 13:44
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
myggor bär ju på virus så skulle inte ens smeta in den.
Dock är det nog rätt troligt att alla virus, bakterier eller parasiter dör vid tillagning.
Citera
2026-06-04, 13:57
Medlem
Varför inte? Vi äter ju kräfta och annat läskigt
Citera
2026-06-04, 16:34
Medlem
mephedrons avatar
Jag är mer nyfiken på konsistensen.
Citera
2026-06-04, 17:24
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mephedron
Jag är mer nyfiken på konsistensen.
Som ett bra isterband!
Citera
2026-06-04, 18:48
Medlem
Sladdarens avatar
Bush-folk ifrån Afrika äter nog de mesta som går att äta.

Sitter nog mest i att de inte provat på annan mat och vuxit upp med att äta sånt så smaklökarna blir ska vi säga knepiga, som vi andra skulle spy över

Men de äter för överlevnad förs och främst och är hungrig för det mesta och då är allt gott och en vanesak liksom. De har en anpassad genetisk tarmflora för det att bryta ner gräs rötter och grenar, spröt å sånt, inkl hud och tarmar och inälvor av diverse djur plus getingar, myggor och sländor osv, inkl blir snabbt sjuk av våran mat vi äter. Dvs ganska direkt

Så försök er inte på deras kost .. jag rekommenderar det inte. Ni blir allvarligt magsjuk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in