2026-06-04, 23:21
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Förstår inte varför du hävdar att det "finns ingen forskning på användandet"? Det gör det.

Och att tester och dopningsbrott underskattar bruket är självklart. Fortkörningsexemplet fungerar där: böter visar inte alla fortkörningar.

Men därifrån följer inte att “gå ner på Sats Odenplan och titta” eller "snacka med kompisar som säljer stuff" är ett bättre mått. Det är synnerligen anekdotisk bevisföring.

Det finns visst forskning och statistik: befolkningsstudier, skolundersökningar, enkätstudier, kriminalstatistik, tull-/polisbeslag, antidopningsdata och vårdkontakter. Ingen av dessa källor är perfekt, men tillsammans ger de ändå en betydligt bättre bild än magkänsla på ett enskilt gym.

Och bilden är i princip: dopning förekommer, särskilt i gym-, styrke- och "utseendemiljöer", men är fortfarande klart vanligare bland män än kvinnor. Bland kvinnor är självrapporterad användning låg, men mörkertalet kan absolut vara större i fitness- och kroppsbyggarmiljöer än i befolkningen generellt.

Att vissa kvinnor över 50 är mycket muskulösa och rippade är däremot inte i sig bevis för dopning och att de dopade kvinnorna i denna grupp har ökat. Låg fettprocent, lååång träningsbakgrund, strikt kost, genetik, ljus, posing, sociala medier, HRT (!) och viktminskning kan spela in.
Rippader är inte det samma som deffade elr tonade. Självklart kan ngn enstaka kvinna ha byggt stora ådriga muskler men de som är rippade o biffiga tar preparat.

All din forskning säger ju en o samma sak. Att dopningen har ökat markant för både män o kvinnor. Självklart tar fler män dopning. Men testerna på testosteron är utformade för män o många kvinnor testar inte positivt trots bruk. Det finns en studie på det. 2 av 24 kvinnor som gavs testo testade positivt.

Du vet uppenbarligen inget om dopingvärlden o tror folk är rena. Jag känner till kanske 150 personer som tar för har tagit doping. Även tjejer. Känner till kanske 15 som säljer doping.

Du anar inte hur många vanliga motionärer som ändå ser rätt tunna ut som tar doping.

Jag har tagit själv. Går du regelbundet på gym där folk lyfter o inte kör klasser så märker du snabbt vilka som tar o inte tar. På ett år så vet du nästan exakt vilka som tar. Det syns så jävla tydligt om man är van

Att det syns mer är för att vanligt folk kör oxar, tren, tillväxtsprutor, hela paket med test dbol mast osv. Det är inte bara utspädda pulver från Kina längre.
Senast redigerad av Pancev 2026-06-04 kl. 23:28.
Citera
2026-06-05, 15:13
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
Rippader är inte det samma som deffade elr tonade. Självklart kan ngn enstaka kvinna ha byggt stora ådriga muskler men de som är rippade o biffiga tar preparat.

All din forskning säger ju en o samma sak. Att dopningen har ökat markant för både män o kvinnor. Självklart tar fler män dopning. Men testerna på testosteron är utformade för män o många kvinnor testar inte positivt trots bruk. Det finns en studie på det. 2 av 24 kvinnor som gavs testo testade positivt.

Du vet uppenbarligen inget om dopingvärlden o tror folk är rena. Jag känner till kanske 150 personer som tar för har tagit doping. Även tjejer. Känner till kanske 15 som säljer doping.

Du anar inte hur många vanliga motionärer som ändå ser rätt tunna ut som tar doping.

Jag har tagit själv. Går du regelbundet på gym där folk lyfter o inte kör klasser så märker du snabbt vilka som tar o inte tar. På ett år så vet du nästan exakt vilka som tar. Det syns så jävla tydligt om man är van

Att det syns mer är för att vanligt folk kör oxar, tren, tillväxtsprutor, hela paket med test dbol mast osv. Det är inte bara utspädda pulver från Kina längre.

Ja, poängen om testosterontester på kvinnor verkar stämma. Det finns forskning som visar att befintliga tester kan missa testosteronbruk hos kvinnor; KI har exempelvis beskrivit en studie där bara 2 av 24 kvinnor som fått testosteron gav positivt testutslag. Så ja, positiv-test-statistik kan underskatta kvinnors bruk rätt rejält.

Men det bevisar fortfarande inte påståendet att “de som är rippade och biffiga tar preparat”. Det visar att upptäcktsmetoderna är bristfälliga.

Jag har aldrig påstått att alla är rena. Tvärtom skrev jag att dopning förekommer i gym-, styrke- och utseendemiljöer och att mörkertalet bland kvinnor kan vara större än befolkningsstudier visar.

Det jag invänder mot är tvärsäkerheten. Att du själv har tagit, känner många som tagit och kan läsa av vissa tecken ger dig säkert praktisk erfarenhet. Men det gör fortfarande inte din gymblick till prevalensstatistik.

Rimlig slutsats: dopning bland kvinnliga gymmotionärer är sannolikt underskattad, särskilt i vissa träningsmiljöer. Orimlig slutsats: rippad + biffig kvinna över 50 = dopad.

Det är fullt möjligt (!) att vara mer misstänksam än vad offentlig statistik antyder, utan att börja kalla i princip alla extrema fysiker för bevisade dopningsfall...
Citera
2026-06-05, 16:01
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Ja, poängen om testosterontester på kvinnor verkar stämma. Det finns forskning som visar att befintliga tester kan missa testosteronbruk hos kvinnor; KI har exempelvis beskrivit en studie där bara 2 av 24 kvinnor som fått testosteron gav positivt testutslag. Så ja, positiv-test-statistik kan underskatta kvinnors bruk rätt rejält.

Men det bevisar fortfarande inte påståendet att “de som är rippade och biffiga tar preparat”. Det visar att upptäcktsmetoderna är bristfälliga.

Jag har aldrig påstått att alla är rena. Tvärtom skrev jag att dopning förekommer i gym-, styrke- och utseendemiljöer och att mörkertalet bland kvinnor kan vara större än befolkningsstudier visar.

Det jag invänder mot är tvärsäkerheten. Att du själv har tagit, känner många som tagit och kan läsa av vissa tecken ger dig säkert praktisk erfarenhet. Men det gör fortfarande inte din gymblick till prevalensstatistik.

Rimlig slutsats: dopning bland kvinnliga gymmotionärer är sannolikt underskattad, särskilt i vissa träningsmiljöer. Orimlig slutsats: rippad + biffig kvinna över 50 = dopad.

Det är fullt möjligt (!) att vara mer misstänksam än vad offentlig statistik antyder, utan att börja kalla i princip alla extrema fysiker för bevisade dopningsfall...
men du sysslar med hårklyverier, klart inte varenda en är dopad ... men om du är på rätt typ av gym o de gamla fitnessbrudarna som nu är 50 plus är biffiga så ser du själv om de tar elr inte.

du har ju noll jävla aning själv o tror att det ska finnas evidens. folk testas för lite för det, ska du fatta det ngn gång?

gå ut i livet o lev lite, få perspektiv utanför ngn sopa till forskare som inte fattar statistik på riktigt. ja jag har läst statistik om du undrar. bristfällig forskning är livsfarligt att bygga förståelse o behandling utifrån.

ta en kur själv o titta dig i spegeln efter 2 månader, då kommer du se på andra med nya ögon.

människor som aldrig är en del av ngt ska alltid ha massa definitiva åsikter, helt otroligt. inte ens de på KI visste vad fan de sysslade med... men du vet tydligen.
Senast redigerad av Pancev 2026-06-05 kl. 16:05.
Citera
2026-06-05, 17:18
Medlem
Ballcancers avatar
kvinnor insåg att det var tråkigt med kondition så de började lyfta skrot.
Citera
2026-06-05, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Å du är man?

Står det i passet.
Citera
2026-06-05, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UdoD
Nja numera tror jag att det är en relativt stor andel av de som tränar hyfsat seriöst dom tar 100kg i bänk, särskilt när styrkelyft träning har fått ett stort uppsving de senaste 10åren.
Ser iallafall en heldel som bänkar 100kg och mer på gymmet som jag tränar på.

Självklart är det skillnad på gym och gym.

Undersökningen jag hänvisar till har jag inte länk kvar till men den var seriös.

Tvivlar inte på att det inte är så speciellt stor procent som klarar av 100 kg i bänk på de flesta gym. Med tanke på att så många mest sitter med mobilen och aldrig blir svettiga.
Citera
2026-06-05, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballcancer
kvinnor insåg att det var tråkigt med kondition så de började lyfta skrot.

Om inte så slipper de slita ut knä, höfter och fotled av att nöta löpning dag in och dag ut.

Sedan är inte löparkroppar +50 speciellt sexiga
Citera
2026-06-05, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0hnePixel
Det finns undantag med övermänsklig genetik men de är ca 5% av befolkningen.

Det är de du ser på gymmet för är man bra (har anlag) på något så satsar man på det.

Resten har fått hormoner lagligt eller olagligt och många idag kör med ozempic får att se rippade ut.

Har ingen källa för tillfället att länka till, läste att mindre än 1% med gymkort som aktivt tränar klarar 100 kg bänkpress. De du ser på gym är inte många procent av befolkningen. Få av dem är vältränade.

Lyckligtvis tillhör jag den % som utan besvär klarar 100 kg och är +60.

Vad menar du med övermänsklig genetik? Och var kommer siffran 5% ifrån?
Citera
2026-06-06, 00:31
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Har du namn på vilka gym i vilka städer dessa rippade medelålders kvinnor finns? Frågar åt en kompis. Tack på förhand!
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in