2026-06-03, 08:32
Medlem
0xfee1deads avatar
Detta är ju så dumt att jag knappt vet vad jag ska säga.

Meta (Facebook/Instagram) har till synes låtit någon slags LLM-chatbot vara en del i den vanligtvis extremt enkla och tydligt definierade processen för att återställa lösenord. Detta ledde till att vem som helst kunde bestämma vilken e-postadress återställningskoden skulle skickas till istället för att det skickades till kontoinnehavarens adress.

Jag vet att alla företag måste maximera sitt token usage för att inte halka efter i den stora AI-revolutionen men hur kunde inte någon dra i nödbromsen här?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/hackare-lurade-metas-ai-support-tog-over-stora-instagramkonton
Citera
2026-06-03, 08:42
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Spännande när det kan vara så enkelt att få ut lösenord till konton och detta från stort bolag som borde ha folk som ska tänka på sånt.

Nu hade man tydligen stoppat den möjligheten.
Citera
2026-06-03, 09:07
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Spännande när det kan vara så enkelt att få ut lösenord till konton och detta från stort bolag som borde ha folk som ska tänka på sånt.

Nu hade man tydligen stoppat den möjligheten.
Kan nästan garantera att åtgärderna Meta vidtagit för att förhindra exploiten är bristfälliga och går att runda för någon som tänker till.
Citera
2026-06-03, 09:44
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Kan nästan garantera att åtgärderna Meta vidtagit för att förhindra exploiten är bristfälliga och går att runda för någon som tänker till.

Inte omöjligt, man har säkerligen gjort någon snabblösning som stoppar problemet tillfälligt men inte något permanent då det säkert tar längre tid att lösa.
Citera
2026-06-03, 09:57
Medlem
Fantens avatar
Låter som någon som har testat i produktion.
Citera
2026-06-03, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0xfee1dead
Detta är ju så dumt att jag knappt vet vad jag ska säga.

Meta (Facebook/Instagram) har till synes låtit någon slags LLM-chatbot vara en del i den vanligtvis extremt enkla och tydligt definierade processen för att återställa lösenord. Detta ledde till att vem som helst kunde bestämma vilken e-postadress återställningskoden skulle skickas till istället för att det skickades till kontoinnehavarens adress.

Jag vet att alla företag måste maximera sitt token usage för att inte halka efter i den stora AI-revolutionen men hur kunde inte någon dra i nödbromsen här?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/hackare-lurade-metas-ai-support-tog-over-stora-instagramkonton
Stämmer inte för 5 öre!
Jag använder VPN och måste alltid bekräfta min inloggning på FB och Insta. Detta går BARA på föranmälda mail eller Mobilnummer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in