2026-06-03, 20:34
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
På vilket sätt skulle han ha utsätt sig själv till efterträdare? Inte precis så det fungerar att få hoppa in som ersättare i Riksdagen utan man måste stå på partiets riksdagslista i förra valet och sedan plockas ersättare in i den ordning man står på listan efter valet och med hänsyn till valkrets.
Ok, jag visste inte att det fanns sådana regler. Min miss.
Citera
2026-06-03, 21:36
Medlem
Ett haveri för mycket för SD. Tror detta blir Spiiken i kistan för dem.
Citera
2026-06-04, 00:25
Medlem
Grontarskonts avatar
Har inte Spiiken åkt dit för brottslighet? Ska inte SD leva som de lär?

SD = Vandelpartiet och etik och moral!
Citera
2026-06-04, 01:49
Medlem
kato85s avatar
Spiika upp SD på korset, hyckleri är bara förordet bland dessa stolta och rättstrogna pedofiljägare.
Iofs. såg det inte bra ut i opinionen före skandalen heller...
Citera
2026-06-04, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
På vilket sätt skulle han ha utsätt sig själv till efterträdare? Inte precis så det fungerar att få hoppa in som ersättare i Riksdagen utan man måste stå på partiets riksdagslista i förra valet och sedan plockas ersättare in i den ordning man står på listan efter valet och med hänsyn till valkrets.

Nu satt väl SD i en liten rävsax eftersom dom svek överenskommelsen om kvittning och dom hade en avhoppad barnporrsledamot dan innan en viktig omröstning.

Hade man bara stått vid sitt ord tidigare hade det varit lugnt, men nu var dom tvungen att paniklösa.

Tycker dock det är väldigt sött att han berättar att han inte jagar så mycket längre eftersom dom andra i jaktlaget är döda, men inte för att han har mördat dom.

Det här kan nog vara min favorit bland SD-politikerna hittills. Jag får moderskänslor, men är glad att polisen gick in och plockade av honom, åtminstone, automatvapnen han hade.

Första topp-politikern inom SD som inte har nära band till Åkesson också, lite av en skräll, men som sagt hade dom lite tidspress. Jag tror det här kommer bli bra.
Citera
2026-06-04, 02:49
Medlem
Arvlindmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Första topp-politikern inom SD som inte har nära band till Åkesson också, lite av en skräll, men som sagt hade dom lite tidspress. Jag tror det här kommer bli bra.
Tidspress?

SD (eller andra partier) har absolut noll makt i att självs k unna välja efterträdare till en avhoppad riksdagsledamot för sin valkrets. Det stipuleras i regeringsformen och verkställs formellt av respektive länsstyrelse. Basal lagstiftning.

Det hade du vetat om du inte i plugget hade fått underkänt i samhällskunkap på den allra mest infantilt rudimentära nivån.
Citera
2026-06-04, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Har inte Spiiken åkt dit för brottslighet? Ska inte SD leva som de lär?

SD = Vandelpartiet och etik och moral!

Nej, det är det som är fördelen med den s.k. vandelparagrafen. Den kan täcka in precis vad som helst och har inget alls mer brottslighet att göra!
Citera
2026-06-04, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Nu satt väl SD i en liten rävsax eftersom dom svek överenskommelsen om kvittning och dom hade en avhoppad barnporrsledamot dan innan en viktig omröstning.

Hade man bara stått vid sitt ord tidigare hade det varit lugnt, men nu var dom tvungen att paniklösa.

Tycker dock det är väldigt sött att han berättar att han inte jagar så mycket längre eftersom dom andra i jaktlaget är döda, men inte för att han har mördat dom.

Det här kan nog vara min favorit bland SD-politikerna hittills. Jag får moderskänslor, men är glad att polisen gick in och plockade av honom, åtminstone, automatvapnen han hade.

Jag förstår att du aldrig besökt Sverige, men i Sverige har inte privatpersoner automatvapen hemma i garderoben ens med licens!
Citera
2026-06-04, 09:02
Medlem
Syrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Jag förstår att du aldrig besökt Sverige, men i Sverige har inte privatpersoner automatvapen hemma i garderoben ens med licens!

Förmodar de menar halv-automatiska AR-15 och liknande.
Citera
2026-06-04, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan

Nej, sprängningar och skjutningar händer aldrig i Sverige eftersom detta är olagligt.
Citera
2026-06-04, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arvlindman
Tidspress?

SD (eller andra partier) har absolut noll makt i att självs k unna välja efterträdare till en avhoppad riksdagsledamot för sin valkrets. Det stipuleras i regeringsformen och verkställs formellt av respektive länsstyrelse. Basal lagstiftning.

Det hade du vetat om du inte i plugget hade fått underkänt i samhällskunkap på den allra mest infantilt rudimentära nivån.

Tidspressen var alltså att SD gjort cirkus av kvittningssystemet, sen åker en tung SDare dit för barnporr dagen innan en viktig omröstning.

Men fint att du anklagar mig för att inte klarat samhällskunskapen.
Jag rekommenderar en skrivkurs till dig.

Vafan snackar du om?

SD har ingen makt att ersätta sina avhoppade ledamöter? Är du slut i huvudet?

Kan du förklara hur det går till då, utan att låta som ett psykfall?
Senast redigerad av Spakur 2026-06-04 kl. 14:38.
Citera
2026-06-06, 01:44
Medlem
Enbolots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Om du inte går regelbundet till skytteklubben så kommer farbror polis och beslagtar dina vapen.

''Konsekvenser: Upphör din aktivitet anses skälet för vapeninnehavet inte längre finnas, vilket leder till att polisen återkallar tillståndet. Vapnen måste då säljas eller lämnas in.''

''Aktivitetskrav: Du behöver ett visst antal dokumenterade skjutpass per år. För enhandsvapen krävs ofta skjutning minst 1-2 gånger i månaden för att få nya licenser, och för förnyelse av femåriga tillstånd finns fastställda''

https://www.linkopingsskf.se/medlemmar/foreningsintyg/
Jag kan inte säga att jag gillar USA, men andra tillägget i konstitutionen har något sunt över sig - alla äger rätt att inneha och äga vapen utan att man måste skjuta med dem regelbundet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in