2026-06-02, 16:42
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymLL
Datorn svarar inte på något, går inte att starta med F8, kommer direkt till antingen, ”förbereder automatisk reparation” eller till felmeddelande ”stop code” och att omstart kommer ske med automatik. Men inget mer händer.

”Automatisk reparation” så har du gått förbi Bios. Är du säker på att F8 är Bios? Testa alla möjliga F tangenter inklusive ESC. Googla på ditt moderkort och Bios. Testa också att ta ut RAMSTickorna tills bara en återstår. Ta bort grafikkortet (om du har grafik i processorn) osv.
Citera
2026-06-02, 16:44
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Jo jag har fått en bot installerad som hjälper mig i ett spel, jag har haft den ett tag men efter senaste installationen har detta bekymmer uppstått, jag är inte säker till 100% att det är bekymret men jag misstänker det.

Fått, inte gjort själv?
Citera
2026-06-02, 16:52
Medlem
Låna någon annans dator (eller använd en annan egen, om du har fler än en dator), ladda ner valfri version av Linux och "bränn" sedan filen till ett USB minne. Nästa steg är att ta bort hårddisken (för att inte kunna förändra något i den, oavsett hur mycket något annat skiter sig) i den krånglande datorn och sedan försöka starta datorn från USB-minnet.

Om det funkar att starta från USB-minnet för problemet inte vara krånglande hårdvara utan något annat.

Men ordet 'bränn" ovan menar jag inte kopiera, och självklart inte bränn i dess rätta bemärkelse heller. I de allra flesta fall distribueras Linux i form av en enda fil, med filslutet ".iso". Denna fil behöver du ett specialprogram för att överföra till USB-minnet, som då blir bootbart.

Vettiga versioner av Linux att använda för detta kan vara tex Ubuntu eller Knoppix. Sist jag testade Ubuntu kunde man starta datorn med det, och använda systemet utan att installera något. Och just detta, att kunna starta datorn utan att installera något, är Knoppix specialitet. Du behöver inte ens ha en hårddisk i datorn och kan ändå få ett fullt fungerande system med Linux. Det kommer självklart att gå lite långsamt att starta program och liknande, eftersom allt måste hämtas från USB-minnet, men du kan testa om datorn fungerar.
Citera
2026-06-02, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Fått, inte gjort själv?
Nej inte gjort själv 😃 det hade jag inte klarat av.
Citera
2026-06-02, 16:57
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Nej inte gjort själv 😃 det hade jag inte klarat av.

Då kanske din misstanke är korrekt.

Du blir, som det ser ut nu, tvungen att nyinstallera Windows alternativt plocka ut disken och göra en reparationsinstallation.
Citera
2026-06-02, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
”Automatisk reparation” så har du gått förbi Bios. Är du säker på att F8 är Bios? Testa alla möjliga F tangenter inklusive ESC. Googla på ditt moderkort och Bios. Testa också att ta ut RAMSTickorna tills bara en återstår. Ta bort grafikkortet (om du har grafik i processorn) osv.
Du hade rätt, det var antingen F2 eller Delete, nu är jag inne i bios.
Vad kan jag göra här?
Citera
2026-06-02, 17:38
Medlem
Mycket märkligt men nu efter 50 försök att starta datorn kom jag helt plötsligt in. Den automatiska felsökningen startades, sen började uppdateringen av Windows, uppdateringen. Stötte på problem och tog bort alla ändringar och startade om datorn och nu är jag inne.

Men något är helt klart galet, jag har fått tipset att installera om drivrutinen till grafikkortet, är det en bra idé?
Problemet med att uppdatera Windows verkar också vara något som måste lösas.
Citera
2026-06-02, 17:59
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Mycket märkligt men nu efter 50 försök att starta datorn kom jag helt plötsligt in. Den automatiska felsökningen startades, sen började uppdateringen av Windows, uppdateringen. Stötte på problem och tog bort alla ändringar och startade om datorn och nu är jag inne.

Men något är helt klart galet, jag har fått tipset att installera om drivrutinen till grafikkortet, är det en bra idé?

Så Windows rullade tillbaka uppdateringar som stötte på problem?

Kör filkontroll - sfc /scannow. Det kan lösa W.update-problemet.

Vänta med grafikåtgärder.
Citera
2026-06-02, 19:34
Medlem
trickydicks avatar
Citat:

Ursäkta sent svar, jag har varit ute. Men det är en bra idè.
Citera
2026-06-03, 11:06
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Hur går det?
Citera
2026-06-03, 14:46
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Hej, tacksam för hjälp, min dator vägrar starta, möts av ovanstående felkod. Antingen så står det att datorn behöver startas om och att det kommer ske automatiskt….inget sker.
Eller så står det att automatisk reparation kommer ske men inget händer där heller.
Win 11 är installerad. Hur ska jag bära mig åt för att komma in?
Tackar på förhand//LL

Datorn har fastnatt i reperation/Windows uppdatring. Det lättaste sättet är att skapa en Windows installations media genom ett USB från en annan dator. Sen trycka in den i din defekta dator och i BIOS starta up Windows från din USB så att den kan reparera från den. Nu försöker den reparera sig själv från en korrupt eller trasig Windows. https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows11

PS. Windows blir mer och mer skräp för varje dag. Linux kommer ta över om denna skit forsätter
Citera
2026-06-03, 14:52
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Hur går det?

Han kan inte svara för hans dator är trasig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in