Igår, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Det brukar gå att komma runt om du ringer.

Nej, det gör det inte ibland då jag tagit ifrågasatt det och tagit det så långt det går.

Citat:
Välj ett annat leveransalternativ.

Det är en möjlighet men det är redan svårt nog att hitta lämplig och effektiv leverantör. Blir det på något sätt strul kopplat till BankID på något sätt, kan det ställa till det.

Citat:
Sen får vi se fram emot det nya statliga elektroniska ID som kommer.

Jag tycker det hade räckt med ett alternativ till BankID.
Citera
Igår, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Räcker det inte med din första tråd i ämnet?

(FB) BankID: Nu har det gått för långt!

Detta är väl inte exakt samma ämne? Det handlade ju om specifik problematik gällande att installera BankID på nya enheter...
Citera
Igår, 12:08
Medlem
Typ jag var inloggad på en sajt och chattade med supporten gällande mobilabonnemang. Vid tillfällen krävde de att jag identifierade mig med BankID för att visa jag har numret. Jag påpekade jag redan var inloggad, vilket krävde BankID och att ytterligare verifiering med detta var onödigt.

Jag nämnde också att det inte var något som någon skulle kunna användas till illegitimt ändamål... De krävde ändå verifikation med BankID igen..

Även sådana fall de kan se vilket nummer man ringer ifrån, det gäller leverans till ens egen adress etc.

Så detta är lite av en "trend" sen flera år att kräva verifikation med BankID även när det inte är nödvändigt för säkerheten...
Citera
Igår, 12:45
Medlem
Ja vi längtar efter det nya statliga BankID:t som snart skall komma (1/12 ?).

Sedan borde vi införa statliga datakonsoler som skulle kunna erbjudas, helst gratis, till alla som ville ha en sådan. Detta pga att man även med ett statligt BankID är beroende av att man har en fungerande nätuppkoppling. Vi vet de flesta att det kan vara si och så med detta. Uppkopplingen kan krångla eller helt ligga nera pga olika orsaker som nätfel, hårdvarufel, handhavande fel, virus, trojaner och annat. Detta kan ställa till det rejält, jag vet detta av egen erfarenhet där jag flera gånger har blivit nödgad att uppsöka professionell hjälp för att få detta åtgärdat.
Det skulle förmodligen finnas pengar till detta, samhället sparar på sina håll enorma pengar på att alltmer arbete har förts över till brukarna av systemen.

En statlig datakonsol skulle vara mycket "basic" och bara innehålla det som man absolut behöver och kunna presentera detta, och handha, på ett enkelt och lättfattligt sätt. Specialframtagen och foolproof!
Detta eftersom i princip alla idag är beroende av en fullgod internetuppkoppling.
Tänk en stor surfplatta med ett anpassat tangentbord med även stora lättfattliga funktionsknappar.
Man är nu helt hänvisad till olika privata alternativ. En statlig aktör skulle också kunna sätta en prispress på tex hårdvara och anslutningar. Integrerat kraftfullt antivirussystem.
Antingen delas dessa ut "gratis" till alla eller så kan man få dessa efter bedömt behov.

Äldre med liten eller ingen datavana skulle också vara starkt gynnade av att få ett prisvänligt och användaranpassat alternativ till de nuvarande.
Senast redigerad av brakfesten009 Igår kl. 13:28.
Citera
Igår, 13:02
Medlem
Spontant låter det som ett orimligt milt straff att få indraget BankID för att ha utfört brott. Som du skrev exempelvis penningtvätt.

Kan du be om något underlag från banken som du kan skicka ut till dom företag du behöver ha kontakt med som bevisar att du faktiskt inte har möjlighet att legitimera dig med BankID, med start och slutdatum?
Citera
Igår, 13:09
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Bank-ID borde drivas av staten så alla kan få tillgång alt. betydligt starkare krav på bankerna.

Är ju ändring på väg. Alla statliga saker ska ha alternativ till Bank-ID. För företag är det ju sedan deras val att fortsätta använda den tjänsten enbart, och val av deras kunder om.de fortsatt då om inte erbjuder alternativ fortsatt vara kunder där.
Citera
Igår, 13:12
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Var det inte på G med ett statligt bank-id?
Det stämmer men jag misstänker mer än fem privata, firmor lär tycka att BankID fungerar bra, så varför skall vi krångla och lägga tid på ett till sätt att identifiera sig.
Citera
Igår, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Nej, det gör det inte ibland då jag tagit ifrågasatt det och tagit det så långt det går.

Det är en möjlighet men det är redan svårt nog att hitta lämplig och effektiv leverantör. Blir det på något sätt strul kopplat till BankID på något sätt, kan det ställa till det.

Jag tycker det hade räckt med ett alternativ till BankID.

En fördel med statliga ID är att de inte kan vägra medborgare att få ett. Då får både Europadomstolen och FN på sig. Bank-id (Bankerna) diskriminerar människor dagligen och vägrar dem Bank-Id.
Citera
Igår, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Ja vi längtar efter det nya statliga BankID:t som snart skall komma (1/12 ?).

Sedan borde vi införa statliga datakonsoler som skulle kunna erbjudas, helst gratis, till alla som ville ha en sådan. Detta pga att man även med ett statligt BankID är beroende av att man har en fungerande nätuppkoppling. Vi vet de flesta att det kan vara si och så med detta. Uppkopplingen kan krångla eller helt ligga nera pga olika orsaker som hårdvarufel, handhavande fel, virus, trojaner och annat. Detta kan ställa till det rejält, jag vet detta av egen erfarenhet där jag flera gånger har blivit nödgad att uppsöka professionell hjälp för att få detta åtgärdat.
Det skulle förmodligen finnas pengar till detta, samhället sparar på sina håll enorma pengar på att alltmer arbete har förts över till brukarna av systemen.

En statlig datakonsol skulle vara mycket "basic" och bara innehålla det som man absolut behöver och kunna presentera detta, och handha, på ett enkelt och lättfattligt sätt. Specialframtagen och foolproof!
Detta eftersom i princip alla idag är beroende av en fullgod internetuppkoppling.
Man är nu helt hänvisad till olika privata alternativ. En statlig aktör skulle också kunna sätta en prispress på tex hårdvara och anslutningar.
Antingen delas dessa ut "gratis" till alla eller så kan man få dessa efter bedömt behov.

Äldre med liten eller ingen datavana skulle också vara starkt gynnade av att få ett prisvänligt och användaranpassat alternativ till de nuvarande.

Ibland krävs ju faktiskt smartphone, vilket nog är det vanligaste sättet folk använder BankID.

Så ironiskt nog i dessa tider det klagas på skärmtid, skulle det kanske vara lämpligt med en statlig eller statligt sponsrad smartphone till de som inte har råd med en sådan. Detta då en sådan i mångt och mycket krävs idag för att kunna sköta ett vanligt liv.

Detta vore kanske något för Tidö? Ett smartphone-bidrag till alla som behöver?
Senast redigerad av Snobird Igår kl. 13:20.
Citera
Igår, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Det stämmer men jag misstänker mer än fem privata, firmor lär tycka att BankID fungerar bra, så varför skall vi krångla och lägga tid på ett till sätt att identifiera sig.

Då kommer jag anmäla dem till DO. Då bankerna inte tillåter alla få Bank-ID
Citera
Igår, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amelberga
Spontant låter det som ett orimligt milt straff att få indraget BankID för att ha utfört brott. Som du skrev exempelvis penningtvätt.

Dessa personer får också sina bankkonton nedstängda, och en hel del påstår sig oskyldigt ha utsatts för detta.

Citat:
Kan du be om något underlag från banken som du kan skicka ut till dom företag du behöver ha kontakt med som bevisar att du faktiskt inte har möjlighet att legitimera dig meKand BankID, med start och slutdatum?

Jag har BankID, men tycker bara att krav på det i alla möjliga sammanhang har ökat lite bortom rimlighetens gräns...
Citera
Igår, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Ibland krävs ju faktiskt smartphone, vilket nog är det vanligaste sättet folk använder BankID.

Så ironiskt nog i dessa tider det klagas på skärmtid, skulle det kanske vara lämpligt med en statlig eller statligt sponsrad smartphone till de som inte har råd med en smartphone. Detta då en sådan i mångt och mycket krävs idag för att kunna sköta ett vanligt liv.

Detta vore kanske något för Tidö? Ett smartphone-bidrag till alla som behöver?

Det krävs ingen I-fån för att klara sig i dagens samhälle. Jag har medvetet valt bort det, klarar mig bra med en stationär dator och en 4-G telefon.
Hade en I-fån på mitt sista arbete och såg ingen större vits med det.
Inte en ekonomisk fråga för mig, jag vill helt enkelt inte bli störd av det audiovisuella bullret från luren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in