2026-06-01, 22:44
  #1
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
P4 Sörmlands granskning visar att över 3 000 avvikelserapporter från äldreomsorgen i Oxelösund kommit in sedan 1 januari 2025.

Rapporterna visar på över 600 tillfällen där de äldre inte fått sin medicin eller fått fel läkemedel.

Geriatrikprofessor Yngve Gustafson vid Umeå universitet varnar för att felmedicineringen snabbt kan bli livshotande.

Har äldrevården i Sverige imploderat helt?
Är det här unikt för Oxelösund?

https://www.sverigesradio.se/artikel/aldre-fick-fel-eller-ingen-medicin-600-ganger-livshotande
Citera
2026-06-01, 23:02
  #2
Medlem
Turkmostafas avatar
ja det är så överallt med nya systemet
Citera
2026-06-02, 02:57
  #3
Avstängd
önsketänkande kanske....men tänk o ligga i en sjukhussäng o höra nån sköterska propsa på att man SKA ta sina tio stesolid, inte bara en. doktorns order!
Citera
2026-06-02, 08:48
  #4
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noxtrei
önsketänkande kanske....men tänk o ligga i en sjukhussäng o höra nån sköterska propsa på att man SKA ta sina tio stesolid, inte bara en. doktorns order!
Eller så ligger du där i sängen och får inte din stesolid för hemtjänstkärringen mumsar upp den själv?

Är nog lika utbett över hela landet. Sommarvikarierna de tar in kommer direkt från gymnasiet. Varit med om de skickat någon utan medicin delegering, då det var dennes enda uppgift.

När en bekants pappa nyss gått bort hittades tomma läkemedelsförpackningar med hans namn på i en skogsdunge strax intill. Medicinskåpet var helt rensat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in