2026-06-03, 13:24
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Gissar att idioter som TS definition av höger är att de har invandringskritik lik afs

Att vara språkrör för den inställning till invandring som dominerat i Sverige och givit upphov till dagens situation är att vara vänsterextrem. Alla stora dagstidningar har gjort sig skyldiga till det.

Det spelar ingen roll vad dessa idioter kallar sig själva. Ni får sluta med att upphöja godtrogenhet till en dygd.
Citera
2026-06-03, 13:31
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Är du alltså helt omedveten om, att vänstern och högern har olika inställning till vad som är viktigt resp. mindre viktigt, vad som är rätt eller fel, vad som är möjligt resp. omöjligt osv?

Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
I ett nyhetsvärderingssammanhang tror jag att höger som vänster generellt kan sägas vilja ha nyheter som följer god pressetisk sed, som är relevanta (dvs där det görs noga avvägningar före publicering om det finns allmänintresse osv), som är sakliga, och där det inte finns någon dold agenda bakom urvalet, alltså att man använder sina förbestämda regler för att göra urvalet, och inte för att matcha något narrativ.

Inser du inte, att då vänstern och högern har olika inställning till vad som är viktigt resp. mindre viktigt, vad som är rätt eller fel, vad som är möjligt resp. omöjligt osv - så kommer vänstern och högern självfallet! att ha olika inställning till vad som är relevant?

Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Ditt påstående att nyhetsvärderingen som görs på svenska redaktioner skulle vara politiserad på något vis, eller följa någon vänster-logik, den har jag inte sett dig posta några belägg för, annat än den i mina ögon ganska svajiga idén att med The Guardian som proxy för hela den svenska mediesfären vs The Telegraph, som proxy för ett slags högermotsvarighet mena att vår media är vänster. Det förutsätter dels att The Guardian och våra medier jobbar precis lika, och dels att The Guardian och The Telegraph jobbar lika, men på motsatt sida. Det är stora antaganden.

Du beskriver dig själv som vänstersympatisör. Socialpsykologen Jonathan Haidt har i sin forskning visat, att högersympatisörer har mycket bättre insikt i hur vänstersympatisörer resonerar - medan vänstersympatisörer har ringa insikt i hur högersympatisörer resonerar.

Intrycket är, att vänstersympatisörer (såsom du själv) som regel inte ens kan föreställa sig, att någon till höger resonerar annorlunda utifrån andra utgångspunkter betr. vad som är relevant.

Du demonstrerar denna din oförmåga genom att nedlåtande tillskriva personer till höger "en förvärvad, kognitiv blind fläck" - det finns inte på din karta, att högersympatisörer gör andra bedömningar (utifrån andra utgångspunkter betr. vad som är viktigt resp. mindre viktigt, vad som är rätt eller fel, vad som är möjligt resp. omöjligt osv).
Citera
2026-06-03, 13:38
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Att vara språkrör för den inställning till invandring som dominerat i Sverige och givit upphov till dagens situation är att vara vänsterextrem. Alla stora dagstidningar har gjort sig skyldiga till det.

Det spelar ingen roll vad dessa idioter kallar sig själva. Ni får sluta med att upphöja godtrogenhet till en dygd.

Det är onekligen vänsterextremt att förespråka massinvandring på den befintliga befolkningens bekostnad.
Citera
2026-06-03, 16:08
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Inser du inte, att då vänstern och högern har olika inställning till vad som är viktigt resp. mindre viktigt, vad som är rätt eller fel, vad som är möjligt resp. omöjligt osv - så kommer vänstern och högern självfallet! att ha olika inställning till vad som är relevant?

Den här frågan är lite svår att svara på eftersom den är så ospecificerad, och du pratar i generella termer. Naturligtvis är det så att en person som röstar på ett högerparti antagligen i en valomröstningssituation har gjort andra prioriteringar än en vänsterröstande individ. Men, och det här är ett stort men, om detta har betydelse för hur man från respektive sida vill att medier ska fungera, om man vill ha vinklade medier eller om man vill ha neutrala medier, det vet jag inte.

Verkar som att det inte finns något som tyder på att högern generellt (alltså högern minus SD) utmärker sig i att vilja ha nyheter på något annat vis än vad vänstern eller mitten vill. Som sagt, det är SD som utmärker sig i de här frågorna, och de utmärker sig på många olika vis i sin syn på allt möjligt, från media till vetenskap. Att gruppera dem som en del av högern är helt rimligt, då de generellt för en högerpolitik, men det är inte så bra att betrakta deras attittyd till olika saker som representativ för högerns attityd, då det finns många högern som inte är i närheten av lika extrema.

SD är emot SVT för att det mer eller mindre ingår i den paranoida, konspirationsteoretiska retoriken, man rör sig i en idévärld där man måste skapa misstänksamhet mot alla möjliga etablerade institutioner.

Citat:
Du beskriver dig själv som vänstersympatisör. Socialpsykologen Jonathan Haidt har i sin forskning visat, att högersympatisörer har mycket bättre insikt i hur vänstersympatisörer resonerar - medan vänstersympatisörer har ringa insikt i hur högersympatisörer resonerar.

Jag är helt obekant med denna forskare och kan inte säga något om detta. Jag har förr sett en del hänvisningar till forskning från fältet socialpsykologi om skillnader mellan höger och vänster, då prsenterade på ett vis som är fördelaktigt för vänsterväljare (eller liberals), att konservativa är mindre rationella, mer känslostyrda, osv, men de flesta gångerna när jag sökt diskussioner eller kommentarer om saken har jag då sett att individer med högerorientering avfärda resultaten av lite olika anledningar. De med kunskaper om forskning har då oftast ifrågasatt resultaten med hänvisning till den så kallade replikationskrisen som drabbade forskningsfält som beteendevetenskap, psykologi och liknande, där många uppmärksammade upptäckter visat sig vara omöjliga att återskapa vid efterföljande studier med samma premisser, och där man kan tänka att forskarens bias, medveten eller omedveten, ledde fram att forma resultatet, och om de hade en lite mer konspirationsteoretisk utgångspunkt avfärdades det med hänvisning till att hela forskningsfältet är en kulturmarxistiskt propagandamaskin.

Men, jag vet som sagt inte något om den där forskningen eller om det där stämmer.

Själv försöker jag förstå det andra perspektivet när jag diskuterar med folk med med andra positioner. Men det är så klart svårt, för i regel verkar perspektivet (från mitt sätt att se på det) vara väldigt inzoomat, och helt förankrat i någon väldigt liten detalj, som sen får härska över alla andra hänsynstaganden.

Citat:
Intrycket är, att vänstersympatisörer (såsom du själv) som regel inte ens kan föreställa sig, att någon till höger resonerar annorlunda utifrån andra utgångspunkter betr. vad som är relevant.

Du demonstrerar denna din oförmåga genom att nedlåtande tillskriva personer till höger "en förvärvad, kognitiv blind fläck" - det finns inte på din karta, att högersympatisörer gör andra bedömningar (utifrån andra utgångspunkter betr. vad som är viktigt resp. mindre viktigt, vad som är rätt eller fel, vad som är möjligt resp. omöjligt osv).

Vad exakt pratar du om när du skriver att högersympatisörer gör andra bedömningar? Pratar du fortfarande om mediers nyhetsvärdering? Att högersympatisörer vill se en annan typ av nyhetsvärdering än vänstersympatisörer? Eftersom siffrorna om misstron mot etablerade medier från högern bättre förklaras av specifikt SD och deras radikala, konspirationsteoretiska retorik, och att de hör till en grupp som mycket mer än någon annan översköljts i sociala medier av vilseledande konspirationsteoretiskt innehåll, än någon generell skillnad mellan högern i stort och vänstern i stort vad gäller syn på medierna, så behöver du göra mer än bara säga att det är så för att övertyga mig, för jag har inte sett något som pekar i den riktningen.
Citera
2026-06-04, 20:47
Moderator
Diagorass avatar
Politik: inrikes --> Medier och journalistik
/Moderator
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto