Citat:
Ursprungligen postat av
Favoritgame
Fast det är väl ganska så självklart att ett stort öppet handelsblock genererar mera affärer och utbyte än om det hade varit stängt eller mera komplicerat? UK som gick ur EU har ju t ex jätteproblem med att hitta några alternativ och deras ekonomi har ju verkligen skadats.
Många nyare länder till EU har ju haft en imponerande BNP tillväxt. EU länder med problem är väl mer äldre medlemmar som stagnerat och beror ju delvis på en allt äldre befolkning.
UK har flera problem. RImligtvis beror inte allt på EU.
Alltså, det finns fördelar med EU och också nackdelar med EU. Jag vill bara bort från lösa påståenden om än det ena än det andra.
Jag googlade detta:
Goods Exports & Imports: Post-Brexit trade in goods remains roughly 15% lower than it would have been if the UK had remained in the EU. The decline was heavily concentrated in food and beverages, chemicals, and manufactured material
Mat och dryck är tydligen störst (för det kommer först) utan att preciseras.
Är den minskande handeln i mat och dryck av ondo? Vi har en annan tråd om att vi behöver bli mer självförsörjande inom livsmedel. Behöver inte storbrittanien också bli mer självförsörjande inom mat och dryck?
Framför allt är det små och medelstora företag där det helt enkelt inte lönar sig att ta på sig all ny byråkrati i förhållande till den tänkta förtjänsten.
JA, det är ju knappast någon sensation att nya medlemmar gör ett ekonomiskt skutt. De får ju mest bidrag?????
Fler zigenare kan semestra i Sverige och ta med sig skulpturer och järnvägsledningar hem.
Det är heller inget argument för att EU är så bra.
Jag är tveksam till om ett land kan tjäna pengar på att skapa ytterligare en politisk klass och ett lager av byråkrater ovan på nationalstaterna.