Igår, 19:31
Medlem
Mod får gärna flytta till religionsforum om hen tycker detta passar bättre in där.

Mänskligheten, skapad av Gud i all sin storhet, står idag inför ett avgörande val: antingen att bygga ett nytt Babels torn eller att bygga staden där Gud och mänskligheten bor tillsammans.

Så börjar Påve Leo XIVs nya encyklika som avhandlar människan i denna nya värld som blivit invaderad av AI.

Påve Leo XIV varnar hur AI kan användas fel (§ 132)
Användningen av digitala plattformar och AI-system driver djupgående förändringar i offentlig och politisk kommunikation. Verktyg som kan främja dialog och deltagande används ofta för att konstruera förvrängda berättelser och sudda ut gränserna mellan sanning och lögn, genom att blanda fakta med åsikter. Desinformation började inte med AI, men idag finner den en kraftfull förstärkare i AI.

Sedan varnar Påven för AI-drivna algoritmer och uppmärksamhetsekonomin (eng. attention economy) då han skriver att (§ 142):
Det är svårt för föräldrar själva att motstå inflytandet från affärsmodeller som tjänar pengar på uppmärksamhet och tid.

AI hotar också jobb och Påve Leo XIV säger oss att vi måste se detta i förväg (§ 156).

I denna övergångstid räcker det inte att bara reagera när jobb försvinner; vi måste övervaka omvandlingen i förväg.

Påven tar också tid att kritisera denna dumdristiga teori om att marknadens "osynliga hand", driven nu av AI, främjar allmännyttan. Det är så dumt att många är fastlåsta i Adam Smiths förlegade dogmer (§ 163).
Mer än någonsin, i AI:s och robotikens tidsålder, är det inte längre möjligt att enbart förlita sig på marknadens "osynliga hand". Politiken har till uppgift att inrikta ekonomier och teknologier mot allmännyttan, främja värdigt arbete, social inkludering och en rättvis fördelning av innovationens fördelar.

Diskussion:

• I. Kommer du ta till dig Påve Leo XIV lärdomar om AI?

• II. Kommer du vara en av de som konstruerar Babeln eller en av de som återuppbygger Jerusalem?

• III. Tror du att AI-fantasterna kommer ta till sig Påvens budskap? Varför, varför inte?

Källa till encyklikan.
Citera
Igår, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Mod får gärna flytta till religionsforum om hen tycker detta passar bättre in där.

Mänskligheten, skapad av Gud i all sin storhet, står idag inför ett avgörande val: antingen att bygga ett nytt Babels torn eller att bygga staden där Gud och mänskligheten bor tillsammans.

Så börjar Påve Leo XIVs nya encyklika som avhandlar människan i denna nya värld som blivit invaderad av AI.

Påve Leo XIV varnar hur AI kan användas fel (§ 132)
Användningen av digitala plattformar och AI-system driver djupgående förändringar i offentlig och politisk kommunikation. Verktyg som kan främja dialog och deltagande används ofta för att konstruera förvrängda berättelser och sudda ut gränserna mellan sanning och lögn, genom att blanda fakta med åsikter. Desinformation började inte med AI, men idag finner den en kraftfull förstärkare i AI.

Sedan varnar Påven för AI-drivna algoritmer och uppmärksamhetsekonomin (eng. attention economy) då han skriver att (§ 142):
Det är svårt för föräldrar själva att motstå inflytandet från affärsmodeller som tjänar pengar på uppmärksamhet och tid.

AI hotar också jobb och Påve Leo XIV säger oss att vi måste se detta i förväg (§ 156).

I denna övergångstid räcker det inte att bara reagera när jobb försvinner; vi måste övervaka omvandlingen i förväg.

Påven tar också tid att kritisera denna dumdristiga teori om att marknadens "osynliga hand", driven nu av AI, främjar allmännyttan. Det är så dumt att många är fastlåsta i Adam Smiths förlegade dogmer (§ 163).
Mer än någonsin, i AI:s och robotikens tidsålder, är det inte längre möjligt att enbart förlita sig på marknadens "osynliga hand". Politiken har till uppgift att inrikta ekonomier och teknologier mot allmännyttan, främja värdigt arbete, social inkludering och en rättvis fördelning av innovationens fördelar.

Diskussion:

• I. Kommer du ta till dig Påve Leo XIV lärdomar om AI?

• II. Kommer du vara en av de som konstruerar Babeln eller en av de som återuppbygger Jerusalem?

• III. Tror du att AI-fantasterna kommer ta till sig Påvens budskap? Varför, varför inte?

Källa till encyklikan.
Eftersom mitt arbete är fysiskt och även nu implementerar AI är jag inte orolig. Varför beblanda religìnstrams i detta?
Citera
Igår, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Eftersom mitt arbete är fysiskt och även nu implementerar AI är jag inte orolig. Varför beblanda religìnstrams i detta?
Det finns stora lärdomar att ta av Påve Leo XIV i alla av den mänskliga livets sammanhang, även AI. Angående dig, så kanske du mår bra, men vad händer med som blir lurade och manipulerade av AI-verktyg eller de som mister sin arbete?

Vi lever i ett samhälle, vi måste ta hand om varandra och använda AI rätt och bekämpa fel eller ondsint användade av AI.
Citera
Igår, 20:14
Medlem
(FB) Påven: AI får inte kontrollera oss
Citera
Igår, 20:18
Medlem
Har vi inte redan byggt ett nytt Babels torn? Tycker de flesta helt tycks ha tappat förståelse för medmänniskor, barnafödandet är rekordlågt och unga vet inte hur man umgås, än mindre hur man dejtar.
Citera
Igår, 20:32
Medlem
puterealbas avatar
Så Gud har återigen förbannat människan?

Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Har vi inte redan byggt ett nytt Babels torn? Tycker de flesta helt tycks ha tappat förståelse för medmänniskor, barnafödandet är rekordlågt och unga vet inte hur man umgås, än mindre hur man dejtar.
Citera
Igår, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puterealba
Så Gud har återigen förbannat människan?

Nä, människan har fri vilja. Men många sägs ju ha förförts av satan som sägs styra denna värld. Jag tror att det nog kan vara värt att stanna upp och tänka till. Smartphones har funnits i typ 15 år och internet i 30 år. Folk är som uppslukade i sin egna lilla bubbla idag vilket jag inte tror är särskilt nyttigt. På lång sikt tror jag till och med att det är katastrofalt.
Citera
Igår, 20:59
Medlem
puterealbas avatar
Vad har den fria viljan med Babels torn att göra? Senast människan byggde tornet förbannade Gud människan med olika språk och spred dem över världen. Oklart varför.

Enligt Romarbrevet 13:1-2 är all överhet från Gud, och alltså är det Gud som styr över den här världen?

Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Nä, människan har fri vilja. Men många sägs ju ha förförts av satan som sägs styra denna värld. Jag tror att det nog kan vara värt att stanna upp och tänka till. Smartphones har funnits i typ 15 år och internet i 30 år. Folk är som uppslukade i sin egna lilla bubbla idag vilket jag inte tror är särskilt nyttigt. På lång sikt tror jag till och med att det är katastrofalt.
Citera
Idag, 02:17
Medlem
Barnafödandet rasade globalt kring 1970 när p-piller och laglig abort kom. Och kring 2010 när smartphones kom. I vår del av världen rasade det kring 1998 när internet hade slagit igenom till hemmen - dock inte i alla länder på jorden. Egentligen har minskningen pågått ända sedan innan år 1900, i takt med attt kvinnor pluggar och jobbar mer. Skulle AI minska barnafödandet ytterligare menar du? Hur?

Jag tänker att på frukten ska trädet kännas. Om AI leder till onda saker så är det ond, Men jag tycker den leder till fler goda saker. Dvs den är teknikneutral, och kanske blir mer god än ond, eftersom den hittills har visat ett etiskt ansvarstagande i de flesta situationer. S.k. human allignment

Kan man säga att bokkonsten och uppfinnandet av skolan, modern sjukvård och miniräknare var i huvudsak goda för mänskligheten eller åtminsstone teknikneutrala? Isåfall är AI det också. Vad är den principiella skillnaden mellan AI och övriga tekniker?

Till mig sa chatgpt att du måste söka ledning i denna fråga - som svar på en teologisk fråga. Den är nämligen tränad med teologisk litteratur. AI hjälper präster att skriva predikningar. Den hjälper sjukvård, ingenjörer, läkare osv att göra samhället bättre, mer likt himmelriket redan på jorden, som Jesus förutspådde.

I vissa kyrkor finns en tradition att se all ny teknik som tecken på jordens undergång är analkande. Så har det nog varit i 2000 år kan jag tänka mig. I de kyrkorna tycker folk att allt blir sämre på jorden, trots att folkhälsa, livslängd och levnadsstandard blir allt bättre- länge blev också krigen färre även om just den faktorn just nu är skakigt.
Senast redigerad av guru1966 Idag kl. 02:22.
Citera
Idag, 05:04
Medlem
pn222jws avatar
"Mer än någonsin, i AI:s och robotikens tidsålder, är det inte längre möjligt att enbart förlita sig på marknadens "osynliga hand". Politiken har till uppgift att inrikta ekonomier och teknologier mot allmännyttan, främja värdigt arbete, social inkludering och en rättvis fördelning av innovationens fördelar."

Det är ju sant - det går att manipulera utbud och efterfrågan - så att det inte är en osynlig jämviktshand längre. Och det stämmer att fördelningen av företagsvinster börjar från toppen och rör sig nedåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in