2026-05-29, 11:24
Medlem
redan en månad efter regeringen beslutade att låta folk låna mer pengar till sina bostäder så visar statistik på att antalet högt belånade hushåll ökar i sverige.

Regeringen motiverade de lättade bolånekraven att det skulle bli lättare för unga att köpa bostad, men effekten blev den alla varnade för: ökad belåning. Nu är samhället därmed än mer belånat, och bostadspriserna har ökat.

Så nu är det lika svårt som innan för unga att kunna köpa sig en bostad.

tankar om regeringens sänkta bolånekrav?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/forslag-pa-nya-bolaneregler-ska-underlatta-for-unga
https://www.tv4.se/artikel/tt-260529-bolanetak1-d187b837/fler-hogt-belanade-hushall
Citera
2026-05-29, 12:20
Medlem
Brajias avatar
Belånade knegare kan inte strejka.
Citera
2026-05-29, 12:44
Medlem
Kan vara att man flyttat över konsumtionslån (som nu inte får avdragsrätt) till bolån, blir billigare för låntagarna...
Citera
2026-05-29, 12:50
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brajia
Sant så sant!
Finns många bottnar i det.
- Låt Svenne Banan skuldsätta sig upp över öronen, så kan vi ge honom svältlön sedan.
Citera
2026-05-29, 13:48
Medlem
Det var väl egentligen ingen som trodde annat än att priserna skulle gå upp? "Unga" används väldigt ofta bara som ett retoriskt knep.

Jag ser det här som ett sätt att skaffa röstboskap. De som "äger" sin bostad tror oftast, med rätt eller fel, att de gynnas av att rösta högerut. Och sen sitter de där och vågar, som sagt, inte strejka. Medan lönerna pressas nedåt av arbetskraftinvandrare...

Rösta vänsterut? Nja. Liknande, plus andra, problem där.

Jag klandrar inte folk som känner sig otrygga när de nu sitter med höga lån. Själv övergick jag till hyreslägenhet igen. Dyrare, men med mer service och överskådlig privatekonomi. Lite då och då tittar jag efter hus som jag både skulle vilja ha och som är billigt nog att jag kan köpa utan att ta lån. Wish me luck...
Citera
2026-05-29, 13:48
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Regeringen, dvs högern, vill gynna de rika. De föraktar arbetare.

SJÄLVKLART har deras politik lett till att banker tjänare mer pengar, och de rikaste äger banker, och arbetare får betala mer för bostäder och mer i räntor.
Citera
2026-05-29, 13:59
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brajia

Precis, gammal hederlig blå politik, sen importen på det så fler slåss om jobben.
Citera
2026-05-29, 14:07
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoForBroke
Det var väl egentligen ingen som trodde annat än att priserna skulle gå upp? "Unga" används väldigt ofta bara som ett retoriskt knep.

Jag ser det här som ett sätt att skaffa röstboskap. De som "äger" sin bostad tror oftast, med rätt eller fel, att de gynnas av att rösta högerut. Och sen sitter de där och vågar, som sagt, inte strejka. Medan lönerna pressas nedåt av arbetskraftinvandrare...

Rösta vänsterut? Nja. Liknande, plus andra, problem där.

Jag klandrar inte folk som känner sig otrygga när de nu sitter med höga lån. Själv övergick jag till hyreslägenhet igen. Dyrare, men med mer service och överskådlig privatekonomi. Lite då och då tittar jag efter hus som jag både skulle vilja ha och som är billigt nog att jag kan köpa utan att ta lån. Wish me luck...

Ganska rätt där faktiskt. Som jag ser det så gynnar inte dessa lägre lånkrav landsbyggden heller. Jag bor på en liten ort husen kostar ca 1-1,5 miljoner. Trots det väljer de yngre att bo i centralorten ca 10 minuter med bil från mig då är ett vettigt hus mellan 2-3 miljoner. När jag växte upp så var de flesta arbetare tvungna att bo i villor i hålorna för det var vad man hade råd med som arbetare och det var både bättre för landsbyggden och för ekonomin. Dessa yngre människor kommer ju heller aldrig att äga sina hus, som de flesta av mina föräldrars generation faktiskt gör eller åtminstone har lite lån kvar när de blir gamla.
Citera
2026-05-29, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
redan en månad efter regeringen beslutade att låta folk låna mer pengar till sina bostäder så visar statistik på att antalet högt belånade hushåll ökar i sverige.

Regeringen motiverade de lättade bolånekraven att det skulle bli lättare för unga att köpa bostad, men effekten blev den alla varnade för: ökad belåning. Nu är samhället därmed än mer belånat, och bostadspriserna har ökat.

Så nu är det lika svårt som innan för unga att kunna köpa sig en bostad.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/forslag-pa-nya-bolaneregler-ska-underlatta-for-unga
https://www.tv4.se/artikel/tt-260529-bolanetak1-d187b837/fler-hogt-belanade-hushall

Enda anledningen till ökad belåning är att trissa upp bostadspriser för boomers.
Inga fler anledningar.
Om ALLA "får råd" betyder det bara att fler konkurerar om samma bostad.
Citera
2026-05-29, 20:59
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
Det är inte samma tryck i invandringen längre, så bostadspriserna har inte det tryck uppåt längre som det hade, så bankerna blev oroliga för hur de skall kunna fortsätta växa.

Då satte man lite press på springpojkarna i Rosenbad att göra något för att skuldsättningen skulle öka också med mindre invandring.

Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Enda anledningen till ökad belåning är att trissa upp bostadspriser för boomers.

Ja de också förstås, när det inte är lika lätt för dem att rösta för invandring för att öka bostadspriserna. Stegen mot marknadshyror är också för att höja värdet på boomers lägenheter och villor när invandringsspåret är kört.

Burken skramlar när den sparkas nerför gatan.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-05-29 kl. 21:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in