2026-05-29, 13:59
  #37
Medlem
Problemet är att man envisas med att lägga jobben i Norrland, det är rasism att försöka tvångsförflytta arbetslösa skåningar.
Citera
2026-05-29, 14:03
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Vem vill flytta till köldhelvetet i norr? Mörkt och svinkallt en större del av året och när värmen kommer är det översållat av mygg.

Lämna släkt och vänner, hela det sociala nätverket och hamna på vischan där man kanske inte alls kommer trivas.

Ingen garanti för att sambon får arbete, ingen garanti att man själv får behålla arbetet fram till pension. Utöver det allt jävla mög med att flytta.
Jag tror faktiskt att det är lättare för någon från norr att flytta till söder. Orsakerna har du redan nämnt med kylan, mörkret, mygg och knott och att det även är stor skillnad på avstånden när man ska förflytta sig och samhällsservicen i norr är riktigt dålig.
Tänk också de ljusa nätterna för den som i 20- 60+ års tid är van att det alltid är mörkt på natten.
Ofta är det också lite inskränkt med både det ena och det andra norrut.
Lappsjuka är inget påhitt utan kan knäcka vem som helst mentalt. Motsvarigheten för den som flyttar söderut finns inte.
Citera
2026-05-29, 14:04
  #39
Medlem
Problemet är väl egentligen att folk inte vill bo i Norrland. Kallt, allmänt kasst väder, mörkt, dåligt utbud av kultur/nöjen. Ta tex LKAB spm betalar sanslöst bra i många fall, ändå är deras verksamhet helt beroende av att flyga in folk. Det fungerar inte att ge folk massa pengar och plötsligt ska de vilja bo i någon kall håla i Norrland.

Inte ens Umeå lyckas locka folk från söder i någon högre utsträckning. Anledningen till stt Umeå växer är främst pga att många i Väster/Norrbotten flyttar dit från mindre orter.

Jan Jörnmark har skrivit väldigt bra om detta. I praktiken är hans dom följande, inte en jävel vill flytta till Norrland, oavsett vad du gör.
Citera
2026-05-29, 14:08
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Undersökningen utfördes av Indikator Opinion för P4 och riktade sig till ett slumpmässigt urval av svenskar över 18 år. 2 044 personer svarade, vilket gav en svarsfrekvens på 46 procent.

https://www.sverigesradio.se/artikel/fyra-av-tio-vill-inte-flytta-norrut-for-100-000-kronor

" ”Det är lite mer komplext än bara pengar att flytta”, säger skånska Anna Ferrington (62 år) som har sökt över 400 jobb.

”De flesta är ganska nöjda med sitt liv där de bor och då spelar inte den här typen av pengar någon roll i den här ekvationen”, säger Per Oleskog Tryggvason, opinionschef på Indikator, som har genomfört undersökningen. "


Så då har vi bevisat att skånskor inte överger sin familj för denna summa.
I många orter i Norr-och Västerbotten kan pengarna smälta bort p g a dyrt andrahandsboende första månaderna då det råder allmän bostadsbrist.


Har oppositionspartierna några bättre förslag för denna form av nödvändig folkförflyttning?
Borde väl säga sig själv att en 62 åring inte flyttar jättelångt och lämnar alla vänner och släktingar för ett jobb dom sista åren innan pension.
Man får väl locka människor till att läsa på skolorna för uppe och hoppas att dom bor kvar sen.
Citera
2026-05-29, 14:11
  #41
Medlem
Jag går hellre ner till min stads största torg och tänder eld på mig själv, än att flytta från släkt och vänner för ett jobb.
Citera
2026-05-29, 14:49
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exbit
Precis. OM du får 100. 000:-
Varför jaga arbetslösa ännu mer än vad som görs?

"låt oss göra en undersökning där arbetslösa visas otacksamma så vi kan försämra det ännu mer för de som blir det" borde undersökningen heta.
Citera
2026-05-29, 14:50
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Borde väl säga sig själv att en 62 åring inte flyttar jättelångt och lämnar alla vänner och släktingar för ett jobb dom sista åren innan pension.
Man får väl locka människor till att läsa på skolorna för uppe och hoppas att dom bor kvar sen.

Det är inte bara det heller.
Vad GARANTERAR att de inte säger upp dig 6 månader efter du flyttat?
Låt oss säga att du säger upp HR eller säljer bostad för jobbet, flyttar upp hela livet, och så kör de nedskärningar.. vad för stöd får man från staten då?
Inget.
Tvärtom får du nu a-kassa bara på 6 månaders lön istället för 12 månader.
Citera
2026-05-29, 14:50
  #44
Avstängd
AnonymHingsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Så de får 100k som är typ 2 månadslöner för en vanlig svensk. De måste flytta och kanske inte få jobb ändå?
Alla norrlänningar jobbar i gruvan. Plockar ut 50 lakan, bor billigt och åker skoter på sommaren.
Citera
2026-05-29, 14:52
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrankFrebin
Jag går hellre ner till min stads största torg och tänder eld på mig själv, än att flytta från släkt och vänner för ett jobb.
Att bli tvingad till flytt för jobb ska åtminstone löna sig ekonomiskt.
Man kan alltid helgpendla hem.
Så har jag fattat att det inte är idag utan i princip får man många gånger betala för att få ett jobb, alltså att det i slutänden har visat sig att man förlorar pengar.
Citera
2026-05-29, 14:54
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
Alla norrlänningar jobbar i gruvan. Plockar ut 50 lakan, bor billigt och åker skoter på sommaren.
Det roliga är att sommar inte felskrivet

Jag kommer kanske nappa på det här. Har massa år i bostadskö, funkar det inte då kan jag ändå lättsamt återvända.
Citera
2026-05-29, 14:59
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Undersökningen utfördes av Indikator Opinion för P4 och riktade sig till ett slumpmässigt urval av svenskar över 18 år. 2 044 personer svarade, vilket gav en svarsfrekvens på 46 procent.

https://www.sverigesradio.se/artikel/fyra-av-tio-vill-inte-flytta-norrut-for-100-000-kronor

" ”Det är lite mer komplext än bara pengar att flytta”, säger skånska Anna Ferrington (62 år) som har sökt över 400 jobb.

”De flesta är ganska nöjda med sitt liv där de bor och då spelar inte den här typen av pengar någon roll i den här ekvationen”, säger Per Oleskog Tryggvason, opinionschef på Indikator, som har genomfört undersökningen. "


Så då har vi bevisat att skånskor inte överger sin familj för denna summa.
I många orter i Norr-och Västerbotten kan pengarna smälta bort p g a dyrt andrahandsboende första månaderna då det råder allmän bostadsbrist.


Har oppositionspartierna några bättre förslag för denna form av nödvändig folkförflyttning?

Man ber ju inte folk att flytta för ett jobb, utan man ber folk att lämna sina vänner och bekanta för att få ett arbete som man antagligen inte ens vill ha från början, och det skiljer inte så många tusen mellan a-kassa och jobb.

Skulle aldrig flytta frivilligt för ett arbete.

Ska man skaffa nya vänner i Arvidsjaur som är i 50års åldern sen då eller?

De flesta människor jobbar för lönen för att kunna umgås på fritiden, inte tvärtom.
Citera
2026-05-29, 15:01
  #48
Medlem
Det där om att söka jobb i hela landet och flytta är liksom dödsdömt vad gäller de flesta och det är bara ett sätt att sätta press på arbetslösa/peka ut dem. De flesta förutom unga människor är tämligen rotade där de bor och har inget större intresse av att bryta upp, speciellt inte när de passerat 40, undantaget en del som vill flytta tillbaka till sina uppväxtorter.

Vi har en regering som tycker man ska flytta till jobben samtidigt som de tycker att folk ska äga sin bostad, en rätt konstig ekvation då ett bostadsköp är en jätteaffär man gör bara enstaka gånger i livet, inte var och vartannat år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in