Citat:
Ursprungligen postat av
Saimenvikare
Jag bor i ett land var jag märkt att mycket jämfört med Sverige fortfarande är väldigt gammaldags och stigmatiserat. Bland annat hur man behandlar folk med olika sorters diagnoser. Tar man t.ex NPF har jag förstått att man här inte längre har så mycket emot ifall någon har ADHD, men har personen autism så är det en helt annan sak. Såna personer undviker folk här.
Får nog lov att meddela avvikande åsikt här! Min ena syster samt flera vänner har ADHD, har också jobbat med damp-ungar i skolor, och jag skulle hellre vara tillsammans med en sprutnarkoman än någon med ADHD. Och nej, jag skämtar inte ett dugg.
Antagligen bottnar det i att jag som individ drar mer åt Aspergerhållet själv (utan att ha någon diagnos eller att det skulle vara funktionsnedsättande) och att det funkar jävligt dåligt ihop med min personlighet. Jag är jävligt sävlig av mig, vill alltid tänka igenom beslut, försöker att ha en plan och struktur. Logik och rationalitet styr mitt agerande.
Samma sak i arbetslivet; jag får fan ångest av ADHD-kollegor som stressar runt, rycker och sliter i saker som om de vore utvecklingsstörda.
T ex om jag har ett byggprojekt med syrran så ska en massa material och grejer köpas in, spontant på impuls utan att det finns en tydlig plan för användandet. Binder upp svinmycket pengar och det slutar att vi blir sittande med oanvändbart skrot eller får dras med mecket att returnera grejerna till butiken.
Gång efter gång får jag säga att (enligt min erfarenhet) leder impulsbeslut till negativa utfall. Vad får jag till svar? "Kanske det, men om 8 av 10 infall är katastrofala, så är åtminstone ett eller två geniala!". Hur fan kan man frivilligt inleda ett förhållande med en sådan individ och aktivt välja ett liv av kaos och oreda?