2026-05-28, 01:55
  #1
Medlem
Vet inte om det här är rätt avdelning för att ställa denna fråga men kör på ändå

Vet någon varför detta är fallet? Ska börja läkarprogrammet i Umeå till hösten men blev lite orolig när jag såg detta, har UmU ett dåligt rykte jämfört med andra universitet? Mindre motiverade studenter? Dålig utbildning? Mindre ST-tillfällen i norrland? Är det bara ett mätfel?

Fick information från Ednia
__________________
Senast redigerad av Namnetz 2026-05-28 kl. 01:59.
Citera
2026-05-28, 03:22
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namnetz
Vet inte om det här är rätt avdelning för att ställa denna fråga men kör på ändå

Vet någon varför detta är fallet? Ska börja läkarprogrammet i Umeå till hösten men blev lite orolig när jag såg detta, har UmU ett dåligt rykte jämfört med andra universitet? Mindre motiverade studenter? Dålig utbildning? Mindre ST-tillfällen i norrland? Är det bara ett mätfel?

Fick information från Ednia

Utbildningen i Umeå är inte dålig som läkare. Det behöver du inte vara orolig för. Däremot så tror jag att de finns ibland vissa problem om man vill flytta mellan städerna och utbilda sig, det kan var klurigt kring ST-utbildningar. Men knappast omöjligt.

Norrland tampas hårt med neddragningar, liksom överallt i vården i Sverige. En del går från Umeå till Övik för att få lättare ST.

Såklart är det mer populärt och attraktivt att gå i storstäderna men i slutändan, gör du tex. AT i mindre städerna (ex övik) så kan du förvänta dig att du kommer få bred kunskap. Ganska hårt klimat men lärande. Du kommer troligtvis få mer ansvar än storstädern och de kommer bygga dig

Tillgången till vissa sub-specialiteter är nog begränsat
__________________
Senast redigerad av rawjudge 2026-05-28 kl. 03:25.
Citera
2026-05-28, 03:49
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Utbildningen i Umeå är inte dålig som läkare. Det behöver du inte vara orolig för. Däremot så tror jag att de finns ibland vissa problem om man vill flytta mellan städerna och utbilda sig, det kan var klurigt kring ST-utbildningar. Men knappast omöjligt.

Norrland tampas hårt med neddragningar, liksom överallt i vården i Sverige. En del går från Umeå till Övik för att få lättare ST.

Såklart är det mer populärt och attraktivt att gå i storstäderna men i slutändan, gör du tex. AT i mindre städerna (ex övik) så kan du förvänta dig att du kommer få bred kunskap. Ganska hårt klimat men lärande. Du kommer troligtvis få mer ansvar än storstädern och de kommer bygga dig

Tillgången till vissa sub-specialiteter är nog begränsat

Så primärt för att de bosatt sig i Umeå och inte vill/kan flytta för ST-tjänst tror du? De flesta måste väl ändå flytta för sina kliniska terminer dock?

Skillnaderna är väldigt stora mellan olika lärosäten, kring 70% jobbar som läkare 5 år efter examen från UmU, de andra ligger >97% typ.
Citera
2026-05-28, 04:53
  #4
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namnetz
Så primärt för att de bosatt sig i Umeå och inte vill/kan flytta för ST-tjänst tror du? De flesta måste väl ändå flytta för sina kliniska terminer dock?

Skillnaderna är väldigt stora mellan olika lärosäten, kring 70% jobbar som läkare 5 år efter examen från UmU, de andra ligger >97% typ.

Det låter konstigt. Finns det någon uppgift om vad de andra 30 procenten gör? Läkarstudenter brukar vara så envisa och målmedvetna, att det låter otroligt att de skulle kämpa sig igenom hela grundutbildningen, bara för att ge upp allt för att de inte vill flytta till en annan stad...
Citera
2026-05-28, 05:01
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namnetz
Så primärt för att de bosatt sig i Umeå och inte vill/kan flytta för ST-tjänst tror du? De flesta måste väl ändå flytta för sina kliniska terminer dock?

Skillnaderna är väldigt stora mellan olika lärosäten, kring 70% jobbar som läkare 5 år efter examen från UmU, de andra ligger >97% typ.

Ska förtydliga, om du gör tex. En ST-utbildning inom kirurgi i Norrland (eller mindre orter) där konkurrensen är hård, men hårdast i storstäderna så kan det vara svårt att flytta söder ut till storstäderna om du vill fortsätta där som färdig ST. (Det är vad jag hör från kontakter jag jobbar med på Karolinska).

Grunden till det är som jag förstått att man bygger sitt nätverk i den ort man befinner sig. Man kan säga att viktigaste är att bygga kontakter om man tänker i dom banorna, dvs om man tänker flytta till storstäderna och vill jobba inom tex. kirurgi, ortopedi, plastikkirurgi, neurokirurgi, kardiologi.

Men inget är omöjligt. Och det finns ju mängder av andra specialiteter som du säkert förstår.

Resten vågar jag inte uttala mig om, kring andel läkarexamen.
__________________
Senast redigerad av rawjudge 2026-05-28 kl. 05:04.
Citera
2026-05-28, 06:25
  #6
Medlem
SysterMorbids avatar
Kanske högre krav?

Många åker ju till polen, lettland och andra skitländer.
Citera
2026-05-28, 06:41
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namnetz
Så primärt för att de bosatt sig i Umeå och inte vill/kan flytta för ST-tjänst tror du? De flesta måste väl ändå flytta för sina kliniska terminer dock?

Skillnaderna är väldigt stora mellan olika lärosäten, kring 70% jobbar som läkare 5 år efter examen från UmU, de andra ligger >97% typ.

Ja, det är ju en markant skillnad. Är du säker på att siffrorna stämmer? Jag har inte hört någonting om att läkarprogrammet i Umeå skulle vara sämre. Sedan är ju Karolinska, Lund, Uppsala och Göteborg mer populära, men det har sannolikt till stor del en geografisk orsak. Kan det vara en betydande del som jobbar vidare inom läkemedelsindustrin och att dessa därmed inte räknas som praktiserande läkare? Jag kan inte Umeå alls, men om läkemedelsindustrin har en påtaglig närvaro i Umeå skulle detta kunna vara en del av förklaringen.

Kika på om exempelvis siffrorna för polishögskolan i Umeå har samma bortfall, geografisk orsak?
Citera
2026-05-28, 10:22
  #8
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Utbildningen i Umeå är inte dålig som läkare. Det behöver du inte vara orolig för. Däremot så tror jag att de finns ibland vissa problem om man vill flytta mellan städerna och utbilda sig, det kan var klurigt kring ST-utbildningar. Men knappast omöjligt.

Citat:
Norrland tampas hårt med neddragningar, liksom överallt i vården i Sverige.

Vad för generella ”neddragningar” är det vården i Sverige ”tampas hårt” med?

Vad jag kan se lade regionerna sammanlagt 257 miljarder på sjukvård år 2020 och 349 miljarder 2024. Prognosen för 2025 är ca 380 miljarder (motsv 319 miljarder i 2020 års priser).

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/offentlig-ekonomi/finanser-for-den-kommunala-sektorn/rakenskapssammandrag-for-kommuner-och-regioner/pong/tabell-och-diagram/kommun--och-regionsektorn-2024/kostnader-per-verksamhetsomrade-for-regioner-20202024-korrigerad-2026-04-28/

Citat:
En del går från Umeå till Övik för att få lättare ST.

Såklart är det mer populärt och attraktivt att gå i storstäderna men i slutändan, gör du tex. AT i mindre städerna (ex övik) så kan du förvänta dig att du kommer få bred kunskap. Ganska hårt klimat men lärande. Du kommer troligtvis få mer ansvar än storstädern och de kommer bygga dig

Tillgången till vissa sub-specialiteter är nog begränsat
Citera
2026-05-28, 11:25
  #9
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namnetz
Vet inte om det här är rätt avdelning för att ställa denna fråga men kör på ändå

Vet någon varför detta är fallet? Ska börja läkarprogrammet i Umeå till hösten men blev lite orolig när jag såg detta, har UmU ett dåligt rykte jämfört med andra universitet? Mindre motiverade studenter? Dålig utbildning? Mindre ST-tillfällen i norrland? Är det bara ett mätfel?

Fick information från Ednia

Oroa dig inte. Grattis till ett bra val av utbilding. Det är kämpigt när man är ung som läkare, men är det något du brinner för så kommer det ge mycket tror jag.

Det är en jävligt lång process att bli färdig specialist, så börja inte oroa dig redan nu. Många flyttar över landet, oavsett lärosäte, för att få en plats för AT/BT och sedan matcha med rätt specialisttjänst på ett lämpligt sjukhus. Fokusera på att lära dig mycket och ha kul!
Citera
2026-05-28, 20:11
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Vad för generella ”neddragningar” är det vården i Sverige ”tampas hårt” med?

Vad jag kan se lade regionerna sammanlagt 257 miljarder på sjukvård år 2020 och 349 miljarder 2024. Prognosen för 2025 är ca 380 miljarder (motsv 319 miljarder i 2020 års priser).

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/offentlig-ekonomi/finanser-for-den-kommunala-sektorn/rakenskapssammandrag-for-kommuner-och-regioner/pong/tabell-och-diagram/kommun--och-regionsektorn-2024/kostnader-per-verksamhetsomrade-for-regioner-20202024-korrigerad-2026-04-28/

Jag förstår att de låter som "mycket pengar " i folköron men de där är glaspengar för regionen när vi har haft 2020 pandemi, dom flesta regioner går/gått redan med underskott i många år av många skäl. Man har i grunden platsbrist ffa r/t sjuksköterskorbrist, även en del läkar specialiteter fattas.

Kriget 2022 - gjorde allt dyrare, hyror, lokaler, avtal m.m. Kolla senaste så ser du att typ endast Karolinska går med plus. Även om många regioner har förbättrat sina minusutskott så kämpas det ordentligt.

Norrland är bland dom värst drabbade på många sätt. Det är stora avstånd i vården. Man har skärt bort mycket redan. Man centraliserar mycket till Sundsvall som redan sväller rött läge och är överfyllt. Men jag skulle ändå tro att Umeå har det bättre jmf med Sundvall

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/interpellation/nedskarningar-i-regionerna_ha10179/

Här är från 2023 men minst lika aktuellt.

"
Citat:
Situationen i svensk hälso- och sjukvård är akut.

En stor och omfattande personalbrist leder till att patienter med allvarliga symtom inte får vård i rätt tid, och den underbemannade personalen hinner knappt ta hand om dem som söker vård.

Inspektionen för vård och omsorg (IVO) riktar stark kritik mot regionerna för situationen på landets akutsjukhus.

I rapporten framgår exempel på att hälften av de tillsynade sjukhusen varje vecka tvingas skicka hem människor från akuten – människor som egentligen hade behövt läggas in – och på hur personalen inte har förutsättningar att ge läkemedel, än mindre mat och dryck, i rätt tid.

Det råder brist på disponibla vårdplatser i samtliga regioner, och IVO bedömer att patientsäkerheten inte kan garanteras.

Samtliga av landets regioner har också aviserat att de kommer att tvingas göra stora besparingar på sjukhusen framöver och att de ser problem med bemanningen också på lång sikt."
__________________
Senast redigerad av rawjudge 2026-05-28 kl. 20:44.
Citera
2026-05-29, 01:31
  #11
Moderator
Lapapps avatar
Flyttar.

Medicin och hälsa --> Utbildning och studier
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in