Citat:
Ursprungligen postat av
Karman
Idiotidé att ge bort vår egen försvarsförmåga, samtidigt som vi får Ryssland ännu mer emot oss och de kommer se oss som deltagare i kriget. Bara stollar och antisvenskar agerar så.
Amen! Håller helt med! Jag förstår inte vad som händer i Sverige. Är våra ledare idioter eller har de en dold agenda och äventyrar medvetet vårt lands säkerhet.
Krig och vapen löser aldrig grundläggande konflikter; krig förvärrar dem. Krig är mänsklig idioti som endast leder till död och förstörelse. Varje krig slutar vid ett förhandlingsbord; frågan är bara hur många som hunnit dö och hur mycket som hunnit förstöras innan dess.
Diplomati är ett mycket effektivare säkerhetspolitiskt verktyg, både för att undvika krig och för att uppnå fred. Principen om delad säkerhet borde vägleda oss i internationella relationer: jag är säker om du känner dig säker med mig. Vapen kan behövas för avskräckning, men upprustning utan diplomati är inte säkerhetspolitik utan militär eskalering. Förtroendeskapande åtgärder och uppriktiga diplomatiska förbindelser där man lyssnar på och förstår varandras positioner, är en långt mer effektiv säkerhetspolitisk strategi än att hota varandra militärt.
Ändå satsar Sverige nu nästan uteslutande på vapen. Dessutom ger vi iväg vapen till Ukraina så att det totalt meningslösa dödandet och förstörelsen kan fortsätta. Våra åldriga internationellt erkända diplomater som Hans Blix, Jan Eliasson, Pierre Schori och Sven Hirdman tillfrågas nästan aldrig, bara en massa militärer. Ser inte heller några unga svenska diplomater i medierna. I svärdets tid räknas fredens vän bland fienderna.