2026-05-30, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
3. Ukraina får gissningsvis de tidigast tillverkade C/D flygplanen. Flygplan som enligt vår standard bara har några år kvar innan de är slutkörda. Det är en win att de får leva "best life" och leverera den effekt de var skapade för sina sista år.

C/D versionen är inte speciellt gammal. Första fick flygvapnet kring 2005 och sista 2015. C/D versionen av Gripen är tänkt att användas till slutet av 2030 talet så de är inte i sina sista år.

Sen är det frågan om de kommer att ta några av de aktiva individerna. Trotts allt så har ju Sverige drygt 20 stycken som är förrådsställda. Den stora frågan om dessa individer är i vilket skick de är och om de är uppgraderade till C/D eller om de fortfarande är i A/B konfiguration.
Citera
2026-05-30, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Biståndsbudgeten har beslutats av riksdagen, för närvarande finns inget stöd för att minska den, däremot finns det en stor minoritet som vill öka den.

Hur är detta en förklaring till varför det är bra?
Citera
2026-05-30, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Japp, ryssen har väl redan börjat kasta hot mot sverige och frågan är vilken jävla armé de ska anfalla med då?
Blir väl 3000 felknullade nordkoreaner på sparkcyklar med badringar som kommer mot oss i så fall.

Allt som allt så kommer ukraina få/köpa 36 plan i första omgången och i framtiden så vill de ha allt som allt 150 plan. Blir i det stora hela en rätt bra affär för sverige skulle jag säga.
Att ge ca 10% på den den affären är känns rätt bra.

Att önska kostar ingenting.
Men hur skall Ukraina kunna finansiera 150 plan hade du tänkt dig?
De har stora problem med korruption och deras ekonomi var väl ingen höjdare innan kriget.
Planen de köper är med andras pengar. Bland annat våra egna pengar. Så hur är det här bra för Sverige menar du?

Om du ger mig 1000 kr och jag handlar för 300 kr av dig i din affär. Är det då bra för dig och din ekonomi?
Citera
2026-05-30, 16:33
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Hur är detta en förklaring till varför det är bra?
Bra för Ukraina, Europa , Sverige.
Dåligt för dassriket, vilket är orsaken till er upprördhet.
Frågor på det?
Citera
2026-05-30, 16:43
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Först och främst kan svenska vapen hamna i rysk ägo
Vi vet inte om Zelenskyj blir kvar och vem som ersätter honom
Nästa kan bil väldigt ryss-vänlig och då ser spelplanen plötsligt annorlunda ut igen
Helt plötsligt befinner sig våra vapen i Ryssland
Det finns inte på kartan att Ukraina väljer en ryssvänlig president det kommande halvseklet Så ditt argument faller platt. Se tex på polackerna, de avskyr fortfarande ryssar som pesten.
Citera
2026-05-30, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man-o-Hast
Det är 15 stycken som ska ner till Ukraina och ryssarna skiter redan på sig eftersom att dessa plan kommer utrustas med missilerna Meteor vilka kan börja jaga ryska plan från väldigt långt avstånd tack vare att de spanarflyg Ukraina fick av Sverige tidigare samarbetar väl med dessa JAS-plan.

15 st vinner inte ett krig - Men de kan göra skillnad lokalt i speciella områden
Meteor kan göra att ryssarna måste agera mer försiktigt, på avstånd
Däremot kostar missilerna väldigt mycket och kommer antagligen inte bli vanliga
Ur testsynpunkt är det väldigt bra för Sverige
Det kan bli fler större försäljningar av JAS Gripen. Om detta går bra
Frågan är väl också om kriget är slut innan dessa levereras nästa år
Men det verkar vara en bra affär för SAAB
Citera
2026-05-30, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Trots allt har Wallenberg en hel del i Saab, och är de största ägarna. Sedan ser inte jag det som något problem. Aktien är publik liksom aktierna i Investor, det är bara för vem som vill att köpa in sig.

Om inte Wallenberg äger - Så äger väl någon annan, ev staten kan gå in som ägare
Jag hoppas bara att det inte blir en utländsk ägare
Men förhoppningsvis så skyddas försvarsindustrin och tillåter inte det
Citera
2026-05-30, 17:53
Medlem
Citat:
Så när man är kritisk till att svenska skattepengar går till andra länder så är man alltså en "rysshora"?
Hade man inte petat med en pinne på björnen så hade allt varit lugnt.
Jag gillar inte att arbeta tills jag är 70+ bara för att se mitt land skänka bort alla pengar jag betalat in i skatt. Detta samtidigt som våra äldre blir förnedrade på ålderns höst osv osv.
Kanske du gillar att slänga pengar i sjön?
Jag gör det inte.

Satsa pengarna på Sverige istället.

Pengarna satsas på Sveriges försvar. Det har varit vår försvarsdoktrin sedan 1600-talet att försvara oss genom att agera utanför våra gränser.

Jag tror du får din garantipension oavsett. Du kan överlåta till oss som faktiskt arbetar och betalar skatt att oroa oss för vad våra skattemedel går till.
Citera
2026-05-30, 19:11
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Att önska kostar ingenting.
Men hur skall Ukraina kunna finansiera 150 plan hade du tänkt dig?
De har stora problem med korruption och deras ekonomi var väl ingen höjdare innan kriget.
Planen de köper är med andras pengar. Bland annat våra egna pengar. Så hur är det här bra för Sverige menar du?

Om du ger mig 1000 kr och jag handlar för 300 kr av dig i din affär. Är det då bra för dig och din ekonomi?

EU har nyligen godkänt ett lån på 90 miljarder EUR. Alltså ca 900 miljarder så det är dessa pengar som ska användas till köpet av JAS.
Återuppbyggnaden av landet kommer länder och företag slåss om att få ta hand om och jag hoppas att man till det använder ryska pengar som tagits via sanktioner.
Citera
2026-05-30, 19:55
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Skulle vilja veta hur man tänker krig gåvor som detta?
Men även vapentillverkning och vapenköp, Thailand är ett exempel

Först och främst kan svenska vapen hamna i rysk ägo
Vi vet inte om Zelenskyj blir kvar och vem som ersätter honom
Nästa kan bil väldigt ryss-vänlig och då ser spelplanen plötsligt annorlunda ut igen
Helt plötsligt befinner sig våra vapen i Ryssland

Regeringen verkar tänka otroligt kortsiktigt
Ganska naivt tankesätt faktiskt

Det är nog ganska naivt att tro att Ukrainas folk skulle bli ryssvänliga de närmaste decennierna. Herregud vad ni vatniks slår knut på er själva för att hitta argument för att gripen till Ukraina är en dåljg idé. Att ni gör det är ett bergsäkert tecken på att det är en mycket god idé
Citera
2026-05-30, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Trots allt har Wallenberg en hel del i Saab, och är de största ägarna. Sedan ser inte jag det som något problem. Aktien är publik liksom aktierna i Investor, det är bara för vem som vill att köpa in sig.

Visst är det så men Wallenbergs aktieinnehav är inte relevant för Sveriges säkerhetspolitik. Poängen är snarare att vi genomfört en JAS-affär som både hjälper Ukraina och oss själva.
Citera
2026-05-30, 21:13
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
1. Om Europa inte hjälper Ukraina att vinna eller försvara sig så blir nästa "ukrainska" ledare garanterat ryssvänlig. Antingen för att Ryssland tar landet och sätter en ryss där eller att Ukraina på det stora hela känner ett stort svek om hjälpen upphör.

2. 39 Gripen är helt ok i C/D och väldigt bra i E/F men Rysslands egen teknologi är inte bakom alls. SU 35 i senaste tappning är en kvalificerad motståndare. Om Ryssland mot förmodan får tag på en flygplanskropp är det inte hela världen. Att de används i Ukraina är bättre.

3. Ukraina får gissningsvis de tidigast tillverkade C/D flygplanen. Flygplan som enligt vår standard bara har några år kvar innan de är slutkörda. Det är en win att de får leva "best life" och leverera den effekt de var skapade för sina sista år.

4. Vapentillverkning behöver exportkunder. Så funkar världen vare sig du vill eller inte. Vi skulle inte ha kvalitativa egna vapen om vi bara sålde till oss själva och kanske Norge, Finland och Danmark.

5. Thailand är nog ingen issue. De är långt i från konflikten men förstår värdet av en vuxen inställning till affärsrelationer och skeppar inte data till Ryssland på löpande band. Från Sydafrika är det möjligt att data som inte ska läcka läcker då landet tenderar att digga Ryssland lite mer än de diggar väst.
Det är länge sedan nu som våra svenska meriter var aktuella.
Det vore väl bra ifall de blev ryssvänliga? Det blir lugnare när folk är vänliga mot varandra. Det är ju inte så att man blir elak mot kattungar bara för att man är vänligt inställd till ryssar.

Fast dessa flygplan kommer ju inte hjälpa dem att bli vänner direkt. Snarare tvärtom. Uffe eldar på motsättningarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in