2026-05-27, 21:47
  #1
Medlem
glockenreins avatar
Referens för att ni ska se vad jag snackar om: https://www.instagram.com/p/DXsJcY-CAQ9/

https://www.mittskifte.org/petitions/radda-6-ariga-albin-satt-barns-trygghet-fore-myndighetsbeslut

För er som inte orkar läsa påstås det att en 6-åring vid namn Albin riskerar att behöva flytta hem till sin farsa som han inte känner trots att denna farsa utsatt honom för omfattande våld och hotat att döda honom. Farsan ska ha fått ensam vårdnad efter att kommunen glömt lämna in viktiga dokument till tingsrätten.

Undrar om någon har mer information gällande detta fall. Har jäkligt svårt att tro att en förälder skulle fått ensam vårdnad om det fastslagits att han utsatt ungen för våld. Om morsan förlorat vårdnaden måste hon ju gjort nåt jävligt dåligt eftersom att man inte tar ungar godtyckligt från sina morsor i det här landet. Vad är grejen med alla utsagor i sociala medier där ungar påstås tas från sina päron utan skäl? Måste ju finnas information man inte får veta.
Citera
2026-05-27, 21:50
  #2
Avstängd
sossesuspensoars avatar
Jag hade varit väldigt försiktig med att dra slutsatser utifrån en Instagram-post och en namninsamling. Det kan absolut finnas myndighetsmissar och dåliga beslut, men vårdnadsmål innehåller nästan alltid material som allmänheten inte ser. Särskilt när det gäller barn.

Det låter spontant märkligt att en förälder skulle få ensam vårdnad om det är fastslaget att personen utsatt barnet för grovt våld. Antingen finns det något i underlaget som inte framgår i kampanjen, eller så har något gått väldigt fel i processen. Båda alternativen är möjliga, men man kan inte avgöra det från sociala medier.

Problemet med sådana här drev är att de ofta bygger på en parts version, samtidigt som den andra parten, socialtjänsten och domstolen inte kan bemöta allt offentligt på grund av sekretess. Då blir informationsläget skevt direkt.

Hoppas barnet hamnar tryggt, men jag skulle vilja se domar, beslut eller mer konkret dokumentation innan jag köper narrativet rakt av.
Citera
2026-05-27, 21:52
  #3
Medlem
glockenreins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sossesuspensoar
Jag hade varit väldigt försiktig med att dra slutsatser utifrån en Instagram-post och en namninsamling. Det kan absolut finnas myndighetsmissar och dåliga beslut, men vårdnadsmål innehåller nästan alltid material som allmänheten inte ser. Särskilt när det gäller barn.

Det låter spontant märkligt att en förälder skulle få ensam vårdnad om det är fastslaget att personen utsatt barnet för grovt våld. Antingen finns det något i underlaget som inte framgår i kampanjen, eller så har något gått väldigt fel i processen. Båda alternativen är möjliga, men man kan inte avgöra det från sociala medier.

Problemet med sådana här drev är att de ofta bygger på en parts version, samtidigt som den andra parten, socialtjänsten och domstolen inte kan bemöta allt offentligt på grund av sekretess. Då blir informationsläget skevt direkt.

Hoppas barnet hamnar tryggt, men jag skulle vilja se domar, beslut eller mer konkret dokumentation innan jag köper narrativet rakt av.

Exakt det jag också tänker. Hade varit intressant ifall nån här på fb hade mer info om just detta fall så man kunnat kolla efter eventuella domar o liknande.
Citera
2026-05-29, 15:14
  #4
Medlem
Tyvärr väldigt vanligt att barn som är rädda och själv uttrycker rädsla både med ord och symptom som att kissa på sig, kräkas osv ändå hamnar hos den personen dom är rädd för.
Tänker på tex ”barneniskaraborg” där barnen gömt sig under sängen och blev utdragna där ifrån av polis trots att dom skrek att deras pappa slår
dom.

Just i detta fall så har samtliga utredningar, orosanmälningar och larm från socialtjänst, psykologer, läkare, skolpersonal och andra yrkesverksamma har pekat åt samma håll: att barnen har ett allvarligt skyddsbehov och umgänge bedöms inte vara förenligt med barnens bästa.
Trots detta har nu pappan fått full vårdnad.

Angående namninsamlingen så absolut ska man vara försiktig med att skriva på vad som helst, men man kan läsa vad det är man skriver
på och just denna för albin är kravet bland annat att man ska göra en oberoende granskning av fallet.
Citera
2026-05-31, 06:01
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glockenrein
Exakt det jag också tänker. Hade varit intressant ifall nån här på fb hade mer info om just detta fall så man kunnat kolla efter eventuella domar o liknande.

NWT Nya Wermlands-Tidningen skriver såhär:

" Vårdnadstvisten som splittrat hela Säffle
Två bröder har inte gått i skolan på flera månader.
Flera toppolitiker arbetar för att de inte ska behöva träffa sin pappa.
Men vad har egentligen hänt i den privata vårdnadstvisten som blivit politiskt sprängstoff? Och varför trotsar politikerna rättssystemet?
NWT granskar konsekvenserna som ”Ida”-fallet fått i en värmländsk kommun. "

---
Uppenbarligen har mamman isolerat båda barnen och hållit 6-åringen samt 14-åringen hemma från skolan inklusive då förvägrat dem rätten att träffa båda sina föräldrar

Klockrent fall där kvinna vill vinna vårdnadstvist med allt vad det innebär i form av eget barnbidrag, underhållsbidrag, bostadsbidrag som ensamstående förälder samt förlängd a-kassa.

Att "alla inblandade myndigheter" aka Soc, Kvinnojour(som ej är en myndighet) samt Skatteverket intygar att pappan är våldsam betyder ingenting mer än att mamman påstår det och de håller med. Att få s k sekretessmarkering av Skatteverket kan precis vem som helst få: det blandas ofta ihop med "hemlig identitet bla bla" men är alltså en enkel formalitet man bara ber om.

Således följer Fallet Albin Modus Operandi av tiotusentals vårdnadstvister i Sverige. Skillnaden här är väl helt enkelt att några på Soc för ovanlighetens skull samt även domstolen vågat titta kritiskt på det hela och genomskådat mamman. Att hon påverkat en 14-åring att säga dessa saker om sin pappa är det enklaste i världen - en 14-åring är p g a alla hormoner mera lättpåverkad och vimsig än en 10-åring som min goda vän trebarnsmamma och lärare uttryckte det hela under gårdagen då detta kom upp.

Så grattis alla klappträn till kändisar och annat som rusar ut på Sociala medier och bräker ur sig att Albin måste skyddas från sin pappa - ALLA - borde väl känna till att dessa fall sällan eller aldrig är svart-vitt enkla.

Måhända är till och med pappan fullständigt bindgalen och livsfarlig - vad vet vi?

Det brukar dock vara en ENORM uppförsbacke för pappor i vårdnadstvister på grund av alla Nazi-feminister på Soc (och domstolarna lyssnar på soc till övervägande del i vårdnadsmål) vilket gör att det absolut finns skäl att vara tveksam till att denna mamma skulle vara en sanningssägande ängel.

Det som borde nagelfaras och granskas är ev kopplingar mellan soc-arbetare som fattat placeringsbesluten och vilka som driver HVB-hemmet dit 14-åringen är placerad samt familjehemmet där 6-åringen nu placerats.
Allt för ofta i sådana här fall placeras barn av soc-sekreterare hos vänner och före detta soc-sekreterarkollegor som slutat och istället driver mycket lukrativa familjehem eller HVB-hem.

Samt viktigast av allt:

Ett klargörande från soc varför inte barnen får bo med sin pappa som är ensam vårdnadshavare.
Citera
2026-06-09, 19:01
  #6
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talaarsilver
NWT Nya Wermlands-Tidningen skriver såhär:

" Vårdnadstvisten som splittrat hela Säffle
Två bröder har inte gått i skolan på flera månader.
Flera toppolitiker arbetar för att de inte ska behöva träffa sin pappa.
Men vad har egentligen hänt i den privata vårdnadstvisten som blivit politiskt sprängstoff? Och varför trotsar politikerna rättssystemet?
NWT granskar konsekvenserna som ”Ida”-fallet fått i en värmländsk kommun. "

---
Uppenbarligen har mamman isolerat båda barnen och hållit 6-åringen samt 14-åringen hemma från skolan inklusive då förvägrat dem rätten att träffa båda sina föräldrar

Klockrent fall där kvinna vill vinna vårdnadstvist med allt vad det innebär i form av eget barnbidrag, underhållsbidrag, bostadsbidrag som ensamstående förälder samt förlängd a-kassa.

Att "alla inblandade myndigheter" aka Soc, Kvinnojour(som ej är en myndighet) samt Skatteverket intygar att pappan är våldsam betyder ingenting mer än att mamman påstår det och de håller med. Att få s k sekretessmarkering av Skatteverket kan precis vem som helst få: det blandas ofta ihop med "hemlig identitet bla bla" men är alltså en enkel formalitet man bara ber om.

Således följer Fallet Albin Modus Operandi av tiotusentals vårdnadstvister i Sverige. Skillnaden här är väl helt enkelt att några på Soc för ovanlighetens skull samt även domstolen vågat titta kritiskt på det hela och genomskådat mamman. Att hon påverkat en 14-åring att säga dessa saker om sin pappa är det enklaste i världen - en 14-åring är p g a alla hormoner mera lättpåverkad och vimsig än en 10-åring som min goda vän trebarnsmamma och lärare uttryckte det hela under gårdagen då detta kom upp.

Så grattis alla klappträn till kändisar och annat som rusar ut på Sociala medier och bräker ur sig att Albin måste skyddas från sin pappa - ALLA - borde väl känna till att dessa fall sällan eller aldrig är svart-vitt enkla.

Måhända är till och med pappan fullständigt bindgalen och livsfarlig - vad vet vi?

Det brukar dock vara en ENORM uppförsbacke för pappor i vårdnadstvister på grund av alla Nazi-feminister på Soc (och domstolarna lyssnar på soc till övervägande del i vårdnadsmål) vilket gör att det absolut finns skäl att vara tveksam till att denna mamma skulle vara en sanningssägande ängel.

Det som borde nagelfaras och granskas är ev kopplingar mellan soc-arbetare som fattat placeringsbesluten och vilka som driver HVB-hemmet dit 14-åringen är placerad samt familjehemmet där 6-åringen nu placerats.
Allt för ofta i sådana här fall placeras barn av soc-sekreterare hos vänner och före detta soc-sekreterarkollegor som slutat och istället driver mycket lukrativa familjehem eller HVB-hem.

Samt viktigast av allt:

Ett klargörande från soc varför inte barnen får bo med sin pappa som är ensam vårdnadshavare.

Jag tolkade det som att barnen till sist fick bo med sin far? Har jag fattat det fel då?
Citera
2026-06-10, 09:49
  #7
Medlem
uffeoboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
Jag tolkade det som att barnen till sist fick bo med sin far? Har jag fattat det fel då?

Den yngre verkar ha fått flytta till sin far.
Citera
2026-06-18, 20:26
  #8
Medlem
Få kommentarer för det är just detta högerns misogyna pack här vill.
Barnet är skitsamma, låt det lida, viktigaste är att inte vara "vänster" och därav inte lita på kvinnor/feminister samt inte låta dom vinna över skitstövlarna tänker högervridna.

Tycker att barnets säkerhet bör prioriteras. Barn ska inte behöva utstå våld vare sig den är psykisk eller fysisk sådan. Trauman sätter sig djupt i unga år då ens hjärna är skör och påverkar hela ens uppväxt och liv i framtiden.
__________________
Senast redigerad av EpicUsername 2026-06-18 kl. 20:29.
Citera
2026-06-23, 21:13
  #9
Medlem
uffeoboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EpicUsername
Få kommentarer för det är just detta högerns misogyna pack här vill.
Barnet är skitsamma, låt det lida, viktigaste är att inte vara "vänster" och därav inte lita på kvinnor/feminister samt inte låta dom vinna över skitstövlarna tänker högervridna.

Tycker att barnets säkerhet bör prioriteras. Barn ska inte behöva utstå våld vare sig den är psykisk eller fysisk sådan. Trauman sätter sig djupt i unga år då ens hjärna är skör och påverkar hela ens uppväxt och liv i framtiden.

Pappan har ju blivit friad i tingsrätten och hovrätten ville inte ta upp en överklagan för att dom går på samma linje som tingsrätten.
Citera
2026-06-26, 01:22
  #10
Medlem
Människor har väldigt ofta starka åsikter om Socialtjänsten, men glömmer att besluten fattas av fritidspolitiker i socialnämnder. I små kommuner är rekryteringsbasen till en sådan nämnd liten, och sannolikheten för att de beslutande känner någon av de inblandade stor. Detta system borde förändras i grunden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in