2026-05-27, 20:18
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totoskriver
Kolla på Jobb marknaden det är helt kaotisk och nästan omöjligt att få ett jobb. Har till och med sökt till matbud och det ger mig ingen svar. Hur fan ska jag göra jag är 22 år gammal och vetefan känner mig helt förstörd efter har varit arbetslös på 1 år. Jag har ingen start kapital heller som jag kan investera.

Jag vill bara leva ett bekväm liv hur fan ska jag göra????

All förslag blir jag tacksam för!

Gör som alla 22 -åringar arbetslösa har gjort i alla tider. Skriv in dig till arbetsförmedlingen och kom med en plan dit. Många AF har resurser att skriva in dig till gratis kurser för att bli t.ex. chaufför . Eller nadra brisryrken som att jobba som sjukvårdsbiträde t.ex.
Huvudsaken är att du uttrycker en önskan att gå med i en kurs som snabbt leder till ett jobb.
En start i livet. Tills du har kommit på fötter och funderar på nästa steg
Senast redigerad av Upplyften 2026-05-27 kl. 20:20.
Citera
2026-05-27, 20:49
Medlem
Citat:
Kolla på Jobb marknaden det är helt kaotisk och nästan omöjligt att få ett jobb. Har till och med sökt till matbud och det ger mig ingen svar. Hur fan ska jag göra jag är 22 år gammal och vetefan känner mig helt förstörd efter har varit arbetslös på 1 år. Jag har ingen start kapital heller som jag kan investera.

Du är invandrare antar jag. Då blir det tufft att få ett bra jobb och speciellt när du skriver som du gör.
Citera
2026-05-27, 20:58
Medlem
Plugga är ett hett tips.
Citera
2026-05-27, 20:59
Medlem
Ni stackare som arbetar i sverige förstår inte ens hur blåsta ni är!

Sämsta skitlönerna där knappt en heltid går att leva på,

Norge,
Citera
2026-05-27, 21:12
Medlem
Citat:
Bekvämt är att kunna leva en villa volvo och vovve livet

30000kr i månaden neto skulle jag säga är bekvämt

I en småstad kanske.
annars skulle jag säga 40k netto.
Det tillåter en del extra när huset och räkningarna är betalda.

TS borde fortsätta studera. Focus på bristyrken.
Citera
2026-05-27, 21:13
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Ett tips är att börja öva på din svenska, för du skriver väldigt illa. Det är nog en red flag för många arbetsgivare.
Om du inte förstår vad skrivet av TS får du läsa mer SFI. "Svenska" är ett språk och börjar med versal. Det bör du ta med dig med mitt inlägg.
Citera
2026-05-27, 21:24
Medlem
Sök jobb inom industrin, typ montör eller liknande, där yrkeskunskaper inte är så viktiga.
Industrin har rätt bra löner, till och med mer än det du begär, speciellt vid tvåskiftsarbete.

Om det inte finns industrijobb där du bor så flytta...

Volvo i tex Göteborg ger högt över det du begär i månadslön...
Ja, ellrr så pluggsr du till något bristyrke, hanverksyrke typ rörmokare, kyltekniker mm, de är bra betalda yrken.
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-05-27 kl. 21:27.
Citera
2026-05-27, 21:37
Medlem
sossesuspensoars avatar
Det tråkiga svaret är nog att ”bekvämt liv” vid 22 utan kapital och utan tydlig utbildning nästan alltid börjar med något ganska obekvämt först.

Jag hade tänkt i tre spår samtidigt:

1. Ta vilket hederligt jobb som helst kortsiktigt, även om det inte är drömmen. Lager, industri, städ, äldreomsorg, restaurang, bemanning, nattjobb, flyttfirma osv. Det viktiga är att bryta arbetslösheten.

2. Sök dig mot något bristyrke där vägen till jobb är relativt kort. Chaufför, elektriker, VVS, kyltekniker, undersköterska, CNC, svets, industri, anläggning. Där finns det åtminstone en konkret väg framåt.

3. Fixa svenskan och CV:t brutalt ärligt. Inte för att vara elak, men hur man skriver spelar roll. Om ansökan är slarvig tolkar många arbetsgivare det som att personen också kommer vara slarvig på jobbet.

30k netto direkt är nog orealistiskt för de flesta i din situation. Men 30k netto som mål inom några år är inte orimligt om du väljer rätt bana, flyttar om det krävs och slutar tänka att första jobbet måste vara bekvämt.
Citera
2026-05-27, 21:45
Medlem
För att leva bekvämt säger du - då kan du börja med att kolla bort från arbetsmarknaden och se till alternativa inkomster
Citera
2026-05-27, 21:57
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Hade du varit över 50 inlägg så hade jag kunnat ge dig en guide i PM.
Saknar du gymnasiebetyg? Nemas problemas
Saknar du erfarenhet? Lungan
Gillar du kryphål? - då har jag tipsen för dig.
Citera
2026-05-27, 22:19
Medlem
Vård och omsorg skriker efter personal året om så fattar inte ditt problem. Hemtjänsten på somrarna ger dig arbete före du ens hunnit skriva klart ditt cv.
Dessutom mindre dåligt betalt under semesterperioder och ju längre norr ut i landet du kommer.
Även tillväxtorterna i norr skriker efter personal i alla möjliga yrkeskategorier. Du kanske behöver klippa navelsträngen och röra på dig men du får avgöra själv om bröstmjölk eller tillväxt i portföljen väger tyngst.
Citera
2026-05-27, 22:38
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Kontakta arbetsförmedlingen, de kan betala en lämplig utbildning för dig, tex bussförare det behövs flera hundra bussförare i Sverige de närmaste åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in